Przedsiębiorczość mieszkańców wybranych regionów turystycznych Kuby
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.10.12Słowa kluczowe:
casas particulares, Kuba, przedsiębiorczość, turystykaAbstrakt
Kuba jest jednym z najważniejszych regionów turystyki wypoczynkowej na świecie, charakteryzujesię bardzo dużą atrakcyjnością przyrodniczą i pozaprzyrodniczą. Ma bardzo dobre zagospodarowanie turystyczne, które tworzą w większości hotele all inclusive, kontrolowane ekonomicznie przez kubańskie spółki z kapitałem mieszanym. Po rozpadzie ZSRR Kuba stanęła w obliczu ostrego kryzysuekonomicznego, co spowodowało zmiany w jej systemie gospodarczym. Najważniejszą z nich było wyrażenie zgody na prowadzenie działalności gospodarczej (samozatrudnienie) w branży turystycznej. Głównym celem niniejszego opracowania jest próba określenia uwarunkowań wpływających na kształtowanie się postaw przedsiębiorczych ludności miejscowej w regionach o różnym poziomie wykształcenia funkcji turystycznej. Analizę poszerzono o klasyfikację różnych form gospodarczej działalności.
Bibliografia
Cervino, J., Cubillo, J.M. (2005). Hotel and tourism development in Cuba. Opportunities, management, challenges, and future trends. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 46(2), 223-246.
Eckstein, S. (2009). Remitances and their unintended in Cuba. World Development, 38(7). 1047-1055. DOI:10.1016/j.worlddev.2009.12.006.
Gustafsson, T. (2011). Kuba. Carlsson. Svenska.
Kederstedt, D. (2012). Stenhård konkurrens när Kuba privatiserar. Svenska dagbladet. www.svd.se/naringsliv/ nyheter/varlden/stenhard-konkurrens-nar-kuba privatiserar_7634192.svd.Published, 2012-11-04.
Mowforth, M. & Munt, I. (2009). Tourism and Sustainability, Development, Globalisation and New Tourism in the Third World 3rd Edition. Routledge. London, UK.
Núñez, G.G., Fernández, R.O. (2011). Cuba y el turismo norteamericano. Analisis de potencialidades y de impactos en la región caribeña. Cuba Futures Series. 141-199.
Page, S. (2011). Tourism management, an introduction 4th edition. Elsevier Ltd. Oxford, UK.
Pérez-López, J.F. (1995). Cuba’s Second Economy: From Behind the Scenes to Center Stage. New Brunswick, NJ: Transaction Books.
Pérez-López, J.F. (2001). Cuba’s Socialist Economy: the Mid-1990s. Cuban Communism, Tenth Edition, I.L. Horowitz, J. Suchlicki (ed.). New Brunswick: Transaction Publishers, 205-236.
Peters, P. (2002). International tourism. The new engine of the cuban economy, Lexington Institute.
Peters, P. (2012a). A Viewer’s Guide to Cuba’s Economic Reform Lexington Institute.
Peters, P. (2012b). Cuba’s Entrepreneurs: Foundation of a New Private Sector. Lexington Institute.
Pickel, A. (1998). Is Cuba Different? Regime Stability, Social Change, and the Problem of Reform Strategy. Communist and Post-Communist Studies, 31(1). 75-90.
Rettinger, R. (2012). Konkurencyjność regionów turystycznych na przykładzie Dominikany. W: M. Drgas, J. Knopek (red.), Gospodarcze problemy Ameryki Łacińskiej, seria „Biblioteka Studiów Latynoamerykańskich, t. 3. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 221-244.
Rosendahl, M. (1997) Inside the Revolution: Everyday Life in Socialist Cuba, Ithaca, NY: Cornell University Press.
Scarpaci, J.L. (1995). The Emerging Food and Paladar Market in Havana. Cuba in Transition-Volume 5, Washington, D.C.: Association for the Study of the Cuban Economy. 74-84.
Scarpaci, J.L. (2009). Fifteen Years of Entrepeneurship in Cuba: Challenges and Opportunities. Cuba in Transition, 19, Washington D.C., 349-353.
Spadoni, P. (2003). The role of the United States in the Cuban economy. Cuba in Transition 13. Washington: Association for the Study of the Cuban Economy.
Spencer, R. (2010). Development Tourism: Lessons from Cuba. Ashgate Publishing Group. Surrey, England.
Taylor, H.L., McGlynn, L. (2009). International tourism in Cuba: Can capitalism be used to save socialism, Futures 41 Elsevier, 405-413.
Uriarte, M. (2008). Social impact of the economic measures. W: P. Brenner et al. (ed.), Reinventing the revolution: A contemporary Cuba reader. Boulder: Rowman and Littlefield. 285-292.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).