Rola przedsiębiorczości lokalnej w dywersyfikacji produktu turystycznego Walencji (Hiszpania)
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.10.13Słowa kluczowe:
Hiszpania, przedsiębiorczość lokalna, turystyka miejska, WalencjaAbstrakt
Jedną z najszybciej rozwijających się form ruchu turystycznego jest turystyka miejska, obejmująca zwłaszcza duże miasta o wielowiekowej tradycji. Globalne przekształcenia na międzynarodowym rynku turystycznym wpływają na znaczne zmiany ich działalności i prowadzenia wydajnych proce-sów restrukturyzacyjnych, niezbędnych do dostosowania się do nowych trendów w turystyce i oferowania turystom różnych form spędzania wolnego czasu. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie roli przedsiębiorczości lokalnej, zarówno władz samorządowych, jak i mieszkańców, w rozwoju różnych form turystyki miejskiej oraz szeregu rozwiązań instytucjonalnych zmierzających do zwiększenia ruchu turystycznego i podniesienia konkurencyjności Walencji, miasta położonego na hiszpańskim wybrzeżu Morza Śródziemnego.
Bibliografia
Aguiló, E., Alegre, J., Sard, M. (2005). The persistence of the sun and sand tourism model. Tourism Management, 26, 219-231.
Anton, S. (2011). Dinámicas de reestructuración de los destinos turísticos litorales del Mediterráneo. Perspectivas y condicionantes. W: D. López (ed.), Renovación de destinos turísticos consolidados. Valencia: Tirant Lo Blanch, 23-40.
Ashworth, G.J., Voogd, H. (1990). Selling the City: Marketing Approaches in Public Sector Urban Planning. London: Belhaven.
Bednarczyk, M. (red.) (2010). Przedsiębiorczość w turystyce. Zasady i praktyka. Warszawa: Wyd. CeDeWu.
Boira Maiques, J.V. (2007). La dársena histórica del puerto: transformaciones and El puerto en elsiglo XX y XXI. En Historia del Puerto de Valencia. Universitat de València.
Butler, R.W. (1980). The concept of a tourist area cycle of evolution: implications for management of resources. The Canadian Geographer, 24, 1, 5-12.
Estadísticas de turismo, 2012, (2014, 18 styczeń). Pozyskano z: http://www.turisvalencia-guias.info/ turisvalencia/estadisticas/#/1/zoomed.
Fabiańska, K. (1986). Planowanie rozwoju przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE.
Garay, L., Cànoves, G. (2011). Life cycles, stages and tourism history: the Catalonia (Spain) experience. Annals of Tourism Research, 38, 2, 651-671.
González, R.F. (2008). El papel de los destinos turísticos en la transformación sociodemográfica del litoral mediterráneo español. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 47, 79-107.
Grabowski, J. (2008). Projekty na rzecz rozwoju turystyki osób niepełnosprawnych. W: A. Stasiak (red.) Rola krajoznawstwa i turystyki w życiu osób niepełnosprawnych. Warszawa: Wydawnictwo PTTK „Kraj”.
Ivars J.A., Sánchez I.R., Vera Rebollo J.F. (2013). The evolution of mass tourism destinations: New approaches beyond deterministic models in Benidorm (Spain). Tourism Management, 34, 184-195.
Judd, R.D., Winter, W., Barnes, W.R., Stern, E. (2002). Tourism and Entertainment as Local Economic Development: A National Servey. D.R. Judd (red.) The Infrastructure of Play: Building the Tourist City. New York, M.E. Sharpe, 50-76.
Knowles, T., Curtis, S. (1999). The market viability of European mass tourist destinations. A post-stagnation life cycle analysis. International Journal of Tourism Research, 1, 87-96.
Kortan, J. (red.) (1997). Podstawy ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
Kowalczyk, A. (2003). Geografia turyzmu. Warszawa: PWN.
Krajewski, K., Śliwa, J. (2004). Lokalna przedsiębiorczość w Polsce. Uwarunkowania rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.
Kuciński, K. (red.) (2010). Przedsiębiorczość a rozwój regionalny w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Kunicki, K., Ławecki, T. (2008). Hiszpania – cuda świata. Warszawa: Wydawnictwo NMC.
Lew, A. (2008). Long tail tourism: new geographies for marketing niche tourism products. Journal of Travel & Tourism Marketing, 25, 3-4, 409-419.
Majewska, J. (2006). Wyzwalanie ducha przedsiębiorczości w środowisku społecznym gminy dla rozwoju lokalnego. Przedsiębiorczość – Edukacja, 2, 91-100.
Mika, M. (2007). Rodzaje i formy turystyki. W: W. Kurek (red.), Turystyka. Warszawa: PWN.
Oreja, J.R., Parra, E., Yanes, V. (2008). The sustainability of island destinations: tourism area life cycle and teleological perspectives. The case of Tenerife. Tourism Management, 29, 53-65.
Priestley, G., Mundet, L. (1998). The post-stagnation phase of the resort cycle. Annals of Tourism Research, 25(1), 85-111.
Prytherch, D.L. (2003). Urban planning and a Europe transformed: The landscape politics of scale in Valencia. Cities, 20(6), 421-428.
Prytherch, D.L., Boira Maiques, J.V. (2009). City profile: Valencia. Cities, 26, 103-115.
Sanchez, M. (1999). Fiestas Populares, Espana Dia a Dia, Madrid: Maeva Ediciones.
Zdon-Korzeniowska, M. (2009). Jak kształtować regionalne produkty turystyczne? Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zdon-Korzeniowska, M. (2011). Marketing terytorialny jako forma działań przedsiębiorczych samorządów terytorialnych w Polsce. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 188-196.
Zioło, Z. (2006). Rola przedsiębiorczości w podnoszeniu konkurencyjności społeczeństwa i gospodarki. Przedsiębiorczość – Edukacja, 2, 10-17.
Zioło, Z. (2007). Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej – zarys modelu. Przedsiębiorczość – – Edukacja, 3, 10-17.
Zioło, Z. (2011). Rola przedsiębiorczości w warunkach nasilających się procesów globalizacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 10-23.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).