Potencjał przedsiębiorczy Podkarpacia – analiza benchmarkowa województwa na tle wybranych regionów
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.10.16Słowa kluczowe:
analiza benchmarkowa, konkurencyjność, potencjał przedsiębiorczy, przedsiębiorczość, województwo podkarpackie, zarządzanie strategiczneAbstrakt
W artykule, wykorzystując wybrane metody stosowane w procesie zarządzania strategicznego, autorzy spróbują przybliżyć sytuację gospodarczą województwa podkarpackiego. Na podstawie analizy intraregionalnej postarają się określić potencjał wymienionego regionu, co w zestawieniu z innymi jednostkami terytorialnymi stworzy pełny obraz potencjału konkurencyjnego Podkarpacia. Za pomocą analizy benchmarkowej autorzy oceniają jego możliwości rozwojowe w odniesieniu do dwóch głównych regionów istotnie determinujących sytuację Podkarpacia, a więc: województwa mazowieckiego i małopolskiego. Analiza - oprócz dwóch wymienionych województw - będzie uwzględniać także województwa Polski Wschodniej, czyli lubelskie, świętokrzyskie, podlaskie i warmińsko-mazurskie. Celem analizy jest wykrycie tendencji zachodzących w procesie rozwojowym Podkarpacia oraz porównaniejego sytuacji do regionu traktowanego jako punkt odniesienia (benchmark). Badanie przeprowadzonoz wykorzystaniem wybranych przez autorów zmiennych, które są podstawą do oceny potencjału przedsiębiorczego. Zmienne są tak dobrane, by stanowiły spójny obraz rzeczywistości, dając jednocześnie możliwość obserwacji zmiany ich wartości w ramach przyjętego szeregu czasowego.
Bibliografia
Drucker, P.F. (1992). Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE.
Griffin, R.W. (1996). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Martyniak, Z. (1996). Metody organizowanie procesów pracy. Warszawa: PWE.
Ministerstwo Gospodarki (2011). Przedsiębiorczość w Polsce. Warszawa.
Schumpeter, J. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: PWN.
Smith, A. (1954). Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów. Warszawa: PWN.
Stabryła, A. (2000). Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. Warszawa: PWN.
Strojny, J. (2010). Analiza potencjału przedsiębiorczego województwa podkarpackiego. Rzeszów: Nowa Era.
Strojny, J. (2012). Innowacyjne zarządzanie regionem, powiatem i gminą. Rzeszów.
Strojny, J. (2007). Kształtowanie postawy przedsiębiorczej – procesy socjalizacji i autokreacji. Rzeszów: Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
Szot-Gabryś, T. (2013). Programowanie rozwoju przedsiębiorczości na szczeblu lokalnym. Zeszyty Naukowe WSEI, seria: Ekonomia, Zeszyt tematyczny: Kierowanie rozwojem regionu, 6 (1/2013).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).