Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w Polsce w branży motoryzacyjnej

Autor

  • Mirosław Włodarczyk Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
  • Jerzy Janczewski Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.10.7

Słowa kluczowe:

motoryzacja, przedsiębiorczość, usługi motoryzacyjne

Abstrakt

Znaczenie branży motoryzacyjnej jest niezwykle duże ze względu na wielkość zatrudnienia, poziom inwestycji oraz udział w eksporcie. Samochody są najczęściej wybieranym środkiem transportu ładunków i osób, a transport samochodowy stanowi 80% wszystkich przewozów i jest drugą, po własnym mieszkaniu, największą inwestycją przeciętnego gospodarstwa domowego. Celem artykułu jest analiza czynników stymulujących rozwój przedsiębiorczości branży motoryzacyjnej w Polsce. Kierunki rozwoju przedsiębiorczości w branży są określone przez takie uwarunkowania, jak: koszty materiałów, ceny samochodów, podaż i popyt nowych samochodów oraz konkurencja. Efektem działań przedsiębiorczych w branży motoryzacyjnej jest zmniejszanie kosztów oraz tworzenie rozwiązań innowacyjnych, szczególnie w obszarze bezpieczeństwa ekologicznego, recyklingu, a także w wielu innych dziedzinach. Zmiany innowacyjne obejmują producentów, dystrybutorów podzespołów i części motoryzacyjnych oraz firmy zajmujące się serwisowaniem samochodów.

Biogramy autorów

Mirosław Włodarczyk - Społeczna Akademia Nauk w Łodzi

Mirosław Włodarczyk, prof. dr hab. inż., profesor zwyczajny, Społeczna Akademia Nauk, Katedra Marketingu i Logistyki. Główne zainteresowania badawcze autora koncentrują się na zarządzaniu wiedzą, ochronie wiedzy przedsiębiorstwa, ekologistyce.

Jerzy Janczewski - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Jerzy Janczewski, dr inż., adiunkt, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, Katedra Systemów Tranportowych. Inżynier mechanik, doktor nauk ekonomicznych w zakresie zarządzania. Zainteresowania badawcze autora koncentrują się na logistyce zwrotnej i problematyce zarządzania przedsiębiorstwami mikro i małymi z branży usług motoryzacyjnych i transportu drogowego

Bibliografia

A Growth Industry. (2013, 19 lipca). Pozyskano z: http://www.oica.net/category/economic-contributions.

ASO utrudnia dostęp do tanich części?. (2013, 24 lipca). Pozyskano z: http://moto.onet.pl/aktualnosci/ aso-utrudnia-dostep-do-tanich-czesci/nmeyp.

Branża motoryzacyjna nie ma powodów do narzekań. (2013, 20 marca). Pozyskano z: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Branza-motoryzacyjna-nie-ma-powodow-do-narzekan-2784662.html.

Branża motoryzacyjna otrzymała niemal 1 mld zł pomocy publicznej. (2013, 05 marca). Pozyskano z: http://moto.wp.pl/kat,55194,title,Branza-motoryzacyjna-otrzymala-niemal-1-mld-zl-pomocy%20publicznej, wid,15386001,wiadomosc.html?ticaid=1117a3.

Ćwierć Polski w szarej strefie. (2013, 08 sierpnia). Pozyskano z: http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/ 1037148-Cwierc-Polski-w-szarej-strefie.html.

Dilerzy ruszają na wojnę z komisami? Projekt ustawy już w Sejmie. (2013, 05 sierpnia). Pozyskano z: http://moto.onet.pl/aktualnosci/dilerzy-ruszaja-na-wojne-z-komisami-projekt-ustawy-juz-w-sejmie/ rcvrz.

Fandrejewska, A. (2011, 28 sierpnia). Miliardy w szarej strefie. Pozyskano z: http://www.rp.pl/artykul/ 708263.html?print=tak.

Faryś, J. (2013, 17 kwietnia). Sytuacja branży motoryzacyjnej w 2013 roku. Prezentacja z Konferencji Motoidea 2013.

GUS (2013). Transport Wyniki działalności w 2012 r. Pozyskano z: http://www.stat.gov.pl/gus/transport_ lacznosc_PLK_HTML.htm.

Hańczka, W. (2013, 23 lipca). W 2020 r. co siedemnasty samochód na ulicach będzie elektryczny. Pozyskano z: http://motofocus.pl wiadomosci-rynkowe/10597/w-2020-r-co-siedemnasty-samochod-na- -ulicach-bedzie-elektryczny.

KE odmawia udostępnienia treści wniosku o derogacji VAT, ale ... (2013, 20 sierpnia). Pozyskano z: http://www.wnp.pl/wiadomosci/204694.html.

Kolejny inwestor w Bolesławcu. (2013, 20 sierpnia). Pozyskano z: http://www.wnp.pl/wiadomosci/204728.html.

Koniec z akcyzą na samochody. Pawlak obiecuje. (2013, 27 maja). Pozyskano z: http://moto.onet.pl/aktualnosci/ koniec-z-akcyza-na-samochody-pawlak-obiecuje/95p25.

Motoryzacja w kryzysie: za małe błędy można zapłacić bankructwem. (2013, 15 lipca). Pozyskano z: http://www.wnp.pl/wiadomosci/motoryzacja-w-kryzysie-za-male-bledy-mozna-zaplacicbankructwem, 202251_1_0_0_0_1.html.

Motoryzacja w Polsce nadal ma się dobrze. FIAT tego nie zmienił. (2013, 07 maj). Pozyskano z: http:// biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/702045,motoryzacja_w_polsce_nadal_ma_sie_dobrze_fiat_tego_ nie_zmienil.html.

Myszor, P. (2013, 19 lipca). Kryzys w motoryzacji polskiego zaplecza nie dotknął. Pozyskano z: http:// www.wnp.pl/wiadomosci/202627.html.

Nędzyński, K. (2013, 16 kwietnia). Klucz do naprawy finansów publicznych jest ukryty w szarej strefie. Pozyskano z: http://www.obserwatorfinansowy.pl/forma/analizy/klucz-do-naprawy-finansowpublicznych- jest-ukryty-w-szarej-strefie/.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (2012). Raport 2012.

Prawo dla motoryzacji – efekt dla kierowcy. (2012, 29 maja). Pozyskano z: http://motofocus.pl/wiadomosci- rynkowe/8562/prawo-dla-motoryzacji-efekt-dla-kierowcy.

Przed nami lepsze miesiące dla branży motoryzacyjnej? (2013, 19 lipca). Pozyskano z: http://motofocus.pl/wiadomosci-rynkowe/10585/przed-nami-lepsze-miesiace-dla-branzy-motoryzacyjnej.

PAIiIZ prowadzi 26 moto-projektów za ponad miliard euro. (2013, 02 sierpnia). Pozyskano z: http://www.wnp.pl/wiadomosci/203681.html.

Parafionowicz, A. (2012, 04 września). Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów – z upoważnienia ministra – na interpelację nr 7849 w sprawie problemu szarej strefy w branży motoryzacyjnej. Pozyskano z: http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=6012E112.

Piasecki, B. (red.). (2001). Ekonomika i zarządzanie małą firmą. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Pełny zapis przebiegu posiedzenia Komisji Gospodarki nr 48. (2013, 06 marca). Pozyskano z: http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/biuletyn.xsp?documentId=E48C71A2F87F971EC1257B2E004717B3.

Relacja z VII Konferencji Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego. (2012, 22 listopada). Pozyskano z: http:// moto-konferencja.pl/category/relacje-z-konferencji/.

Sowłowiec, P. (2013, 14 lipca). Motoryzacja. Pozyskano z: http://www.paiz.gov.pl/sektory/motoryzacja.

Spore szanse na dwie motoryzacyjne mega inwestycje. (2013, 14 sierpnia). Pozyskano z: http://www.element.com.pl/newsletter/?tresc=newsletter&akcja=podglada&Wydanie=170&Art=1444.

Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Zamiennych (2010). Jaka jest naprawdę branża motoryzacyjna w Polsce. Branża motoryzacyjna – raport 2010.

Włodarczyk, M., Janczewski, J. (2010). Przedsiębiorczość w organizacjach sieciowych w sektorze napraw samochodów. W: Z. Zioło, T. Rachwał (red.), Przedsiębiorczość – Edukacja, 6, Warszawa–Kraków: wydawnictwo Nowa Era, 157-169.

World motor vehicle production by country and type. (2013, 11 sierpnia). Pozyskano z: http://oica.net/ wp-content/uploads/total-20121.pdf.

Wpływ szarej strefy na równowagę gospodarczą na rynku. (2012, 29 listopada). Rekomendacje po konferencji, Łódź: Urząd Miasta. Pozyskano z: www.zrp.pl/LinkClick.aspx?fileticket=MpPyOqS8KIw=&tabid.

Wraki zza Odry zaleją polskie drogi. (2013, 02 sierpnia). Pozyskano z: http://biznes.onet.pl/wraki-zzaodry- zaleja-polskie-drogi,0,5568009,1,news-detal.

Pobrania

Opublikowane

2014-12-18

Jak cytować

Włodarczyk, M., & Janczewski, J. (2014). Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w Polsce w branży motoryzacyjnej. Przedsiębiorczość - Edukacja, 10, 94–108. https://doi.org/10.24917/20833296.10.7