Istota internacjonalizacji przedsiębiorstwa na współczesnym rynku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.211.11

Słowa kluczowe:

internacjonalizacja przedsiębiorstwa, otoczenie międzynarodowe, zarządzanie międzynarodowe, zarządzanie przedsiębiorstwem

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie problematyki internacjonalizacji (umiędzynarodowienia) przedsiębiorstwa w aspekcie teoretycznym, z uwzględnieniem jej różnorodnych przejawów w warunkach postępującej zmienności i złożoności, czyli turbulencji współczesnego otoczenia. Przyjęto, że rozumienie pojęcia internacjonalizacji przedsiębiorstwa powinno wykraczać poza jego utożsamianie wyłącznie z eks- pansją zagraniczną, a więc takimi zagadnieniami jak motywy podejmowania działalności poza krajem macierzystym, formy wejścia na rynki zagraniczne i sposoby konkurowania na tych rynkach. W podejściu przedstawionym w artykule do szeroko rozumianej internacjonalizacji zaliczają się bardzo zróżnicowane działania, będące podstawą rozróżnienia internacjonalizacji czynnej i biernej. Przyjęto, że problematyka umiędzynarodowienia nie dotyczy wyłącznie podmiotów realizujących strategie internacjonalizacji czyn- nej, których opisy dominują w literaturze przedmiotu, ale powinna uwzględniać również np. zachowania podmiotów krajowych w sytuacji wzrostu konkurencji zagranicznej na rynku macierzystym czy ich udział w międzynarodowych powiązaniach kooperacyjnych bez aktywnej obsługi rynków zagranicznych. W ramach problematyki umiędzynarodowienia na znaczeniu zyskują także zjawiska dezinternacjonalizacji, w znaczeniu ograniczania zakresu umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstwa, oraz reinternacjonalizacji, czyli jego ponownego umiędzynarodowienia, co dotyczy przedsiębiorstw mających już wiedzę i doświadczenie w obsłudze rynków zagranicznych.

Biogram autora

Ireneusz Drabik - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Ireneusz Drabik, doktor nauk ekonomicznych w zakresie ekonomii, adiunkt, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Prawa, Ekonomii i Administracji, Katedra Administracji i Zarządzania Publicznego. Zainteresowania naukowe skupia na zagadnieniach dotyczących zarządzania, marketingu, ekonomii, międzynarodowych stosunków gospodarczych.

Bibliografia

Barłożewski, K. (2017). Wpływ ekspansji zagranicznej na efektywność przedsiębiorstw. Warszawa: C.H.Beck.

Cavusgil, S.T., Knight, G., Riesenberger, J. (2019). International Business: The New Realities. Pearson.

Czinkota, M., Ronkainen, I., Cui, A. (2021). International Marketing. Cengage.

Czinkota, M., Ronkainen, I., Gupta, S. (2021). International Business. Cambridge University Press.

Daniels, J.D., Radebaugh, L.H., Sullivan, D.P., Click, R.W. (2022). International Business: Environments and Operations. Pearson.

Deresky, H. (2016). International Management: Managing Across Borders and Cultures. Pearson.

Doryń, W. (2014). Finansowe determinanty deinternacjonalizacji polskich spółek akcyjnych w latach 2008-2011. Ekonomia Międzynarodowa, 7, 111-125.

Drabik, I. (2016). Ryzyko internacjonalizacji przedsiębiorstwa w warunkach turbulencji otoczenia. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Ekonomia, 1, 73-91. doi: 10.12775/AUNC_ECON.2016.005

Drabik, I. (2018). Dezinternacjonalizacja przedsiębiorstwa w warunkach niepewności otoczenia. W: H. Kromołowski, K. Kukowska, A. Kwiatek (red.), Bezpieczeństwo pozamilitarne w XX-XXI wieku. Zagrożenia – wyzwania – koncepcje. Częstochowa: Politechnika Częstochowska, 186-199.

Duliniec, E. (2009). Marketing międzynarodowy. Warszawa: PWE.

Fonfara, K. (2009). Istota i zakres internacjonalizacji firmy. W: K. Fonfara (red.), Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe. Warszawa: PWE.

Fonfara, K. (2014). Współczesne procesy internacjonalizacji firmy. W: K. Fonfara (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. Warszawa: PWN.

Fuchs, M. (2022). International Management: The Process of Internationalization and Market Entry Strategies. Springer Gabler.

Gorynia, M. (red.). (2005). Strategie firm polskich wobec ekspansji inwestorów zagranicznych. Warszawa: PWE.

Gorynia, M. (2007). Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.

Gorynia, M. (2021). Przedsiębiorstwo w biznesie międzynarodowym. Aspekty ekonomiczne, finansowe i menedżerskie. Warszawa: PWN.

Green, M.C., Keegan, W.J. (2019). Global Marketing. Pearson.

Griffin, R.W., Pustay, M.W. (2020). International Business: A Managerial Perspective. Pearson.

Grzegorczyk, W. (2009). Marketing na rynku międzynarodowym. Kraków: Wolters Kluwer.

Hamilton, L., Webster, Ph. (2019). The International Business Enviroment. Oxford University Press,.

Hill, Ch.W.L. (2022). International Business. Competing in the Global Marketplace. McGraw-Hill.

Jarosiński, M. (2013). Procesy i modele internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Warszawa: SGH.

Limański, A., Drabik I. (2010). Marketing międzynarodowy. Warszawa: Difin.

Luthans, F., Doh, J.P., Gaur, A.S. (2023). International Management: Culture Strategy and Behavior. McGraw-Hill Education Ltd.

Mellahi, K., Frynas, J.G., Finlay, P. (2005). Global Strategic Management. Oxford University Press.

Meyer, K., Peng, M. (2023). International Business. Cengage.

Mińska-Struzik, E., Nowara, W. (2014). Dylematy badań nad internacjonalizacją przedsiębiorstwa. International Business and Global Economy, 33.

Oczkowska, R. (2013). Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw na współczesnym rynku. Motywy – strategie – tendencje. Warszawa: Difin.

Pierścionek, Z. (2003). Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. Warszawa: PWN.

Pietrasieński, P. (2005). Międzynarodowe strategie marketingowe. Warszawa: PWE.

Rozkwitalska, M. (2007). Zarządzanie międzynarodowe. Warszawa: Difin.

Rymarczyk, J. (2004). Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE,.

Rymarczyk, J. (2012). Biznes międzynarodowy. Warszawa: PWE.

Strzyżewska, M. (2005). Marketing na rynkach zagranicznych. W: M.K. Nowakowski (red.), Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji. Warszawa: SGH.

Trąpczyński, P. (2013). Dezinternacjonalizacja – wyzwanie dla teorii marketingu międzynarodowego? Marketing i Rynek, 9, 2-9.

Wach, K. (2012). Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw. Rozwój przez umiędzynarodowienie. Warszawa: PWN.

Wiktor, J.W., Oczkowska, R., Żbikowska, A. (2008). Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki. Warszawa: PWE.

Wild, J.J., Wild, K.L. (2021). International Business: The Challenges of Globalization. Pearson.

Verbeke, A., Lee, I.H.I. (2021). International Business Strategy: Rethinking the Foundations of Global Corporate Success. Cambridge University Press.

Żak, K. (2017). De-internacjonalizacja i bezpośrednie dezinwestycje zagraniczne – nowe wektory zmian. Marketing i Rynek, 10, 808-821.

Pobrania

Opublikowane

2025-06-29

Jak cytować

Drabik, I. (2025). Istota internacjonalizacji przedsiębiorstwa na współczesnym rynku. Przedsiębiorczość - Edukacja, 21(1), 135–148. https://doi.org/10.24917/20833296.211.11