Niszowe wybory kobiet wkraczających w ekonomię społeczną
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.161.30Słowa kluczowe:
kobiety w sektorze ekonomii społecznej, nisza rynkowa, nisza rynku pracyAbstrakt
Celem artykułu jest określenie motywacji i planów zawodowych małopolskich kobiet wkraczających w obszar ekonomii społecznej, w warunkach współczesnych przemian gospodarczych i społecznych w Polsce. Podstawowe pytanie badawcze skupiało się na tym, czego kobiety wkraczające w ekonomię społeczną poszukują dla swego rozwoju zawodowego oraz jaką własną ofertę planują w sektorze ekonomii społecznej utworzyć. Przeprowadzono badania jakościowe kobiet, które zakładały organizacje pozarządowe lub działały na rzecz społeczności lokalnych w ramach wsparcia z programu Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej w Krakowie. Wywiady pogłębione przeprowadzono na próbie 25 kobiet z terenu Krakowa. Zbadane kobiety znalazły pracę na szczególnych, nietypowych stanowiskach. Działając w sektorze ekonomii społecznej, mają wyjątkową odpowiedź na potrzeby swoich odbiorców oraz potrzeby własne. Tworzą dla siebie niszowe miejsca pracy, a jednocześnie tworzą niszową ofertę dla swoich odbiorców, którymi najczęściej są lokalne społeczności.
Bibliografia
Adamik, A., Nowicki, M., (2012). Budowa konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw. W: M. Matejun (red.), Zarządzanie małą i średnia firmą w teorii i ćwiczeniach. Warszawa: Difin, 83–139.
CBOS. (2013). Opinie i Diagnozy. Kobieta w rodzinie, w pracy, w przestrzeni publicznej, 25.
GUS. (2018). Kobiety i mężczyźni na rynku pracy. Warszawa: GUS.
GUS. (2017). Działalność organizacji non profit w 2015 r. Warszawa: GUS.
GUS. (2016). Kobiety i mężczyźni na rynku pracy. Warszawa: GUS. Ekonomiczny i społeczny wpływ spółdzielni na ich członków oraz na społeczność lokalną. Badanie pilotażowe zrealizowane w Polsce. (2017; 2019, 10 maja). Pozyskano z: http://archiwum.nf.pl/21603znalezc-nisze-na-rynku-pracy/BBS OBSERWATOR
Sałustowicz, P. (2007). Pojęcie, koncepcje i funkcje ekonomii społecznej. Ekonomia Społeczna, 2.
Stowarzyszenie Klon/Jawor. (2019). Kondycja NGO 2018. Warszawa: Stowarzyszenie Klon/Jawor.
PARP. (2010). Strategia niszy rynkowej jako specyficzny element potencjału rozwojowego mikroprzedsiębiorstw. Warszawa: PARP.
Wziątek-Staśko, A. (2012). Diversity Management. Narzędzie skutecznego motywowania pracowników. Warszawa: Difin.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).