Wpływ działań CSR w przemyśle odzieżowym na akceptację wyższej ceny przez konsumentów pokolenia Z
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.152.10Słowa kluczowe:
pokolenie Z, przemysł odzieżowy, społeczna odpowiedzialność biznesu, zachowania konsumentów, zrównoważona konsumpcjaAbstrakt
Celem artykułu było zbadanie, czy stosunek młodych konsumentów do zakupów odzieży wytwarzanej przez firmy prowadzące działania społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) może wpływać na akcentację wyższych cen tych produktów. Badanie zostało przeprowadzone na próbie 150 respondentów, reprezentujących pokolenie Z. Do weryfikacji hipotez badawczych zastosowano jednoczynnikową analizę wariancji. Wyniki badania pokazują, iż istnieje związek pomiędzy pozytywnym stosunkiem pokolenia Z do zakupu odzieży produkowanej zgodnie z zasadami CSR a wysokością akceptowanych przez nie cen. Konsumenci o pozytywnych postawach akceptują wyższy poziom cen ubrań produkowanych społecznie odpowiedzialnie. Wyniki badania są istotne dla polskiej praktyki gospodarczej i mogą być zachętą do podejmowania działań z zakresu CSR przez przedsiębiorstwa. Ma to szczególnie duże znaczenie obecnie, kiedy to głównie duże przedsiębiorstwa wdrażają omawianą koncepcję. Artykuł wypełnia lukę w badaniach zachowań polskich konsumentów pokolenia Z na rynku odzieży produkowanej zgodnie z zasadami CSR. Przyczynia się także do zrozumienia działań społecznie odpowiedzialnych, zarówno przez młodych konsumentów, jak i przez firmy odzieżowe. Wskazano jednak konieczność prowadzenia dalszych badań nad omawianym tematem.
Bibliografia
Berger-Grabner, D. (2018). Sustainability in Fashion: An Oxymoron?. In: R. Altenburger (ed.), Innovation Management and Corporate Social Responsibility, New York: Springer International Publishing, 171–180.
Bhattacharya, C.B., Sen S., Korschun, D. (2011). Leveraging Corporate Responsibility: The Stakeholder Route to Maximizing Business and Social Value. Cambridge: Cambridge University Press.
Black, I. (2010). Sustainability through Anti-Consumption. Journal of Consumer Behaviour, 9, 403–411.
Bylok, F. (2018). Ethical Consumption and Its Development in Contemporary Society. Problemy Zarządzania, 3(75), 150–165.
Carroll, A.B. (2004). Managing ethically with global stakeholders: A present and future challenge. Academy of Management Executive, 18(2), 114–120.
Freeman, R.E., Harrison, J., Wicks, A., Parmar, B., DeColle, S. (2010). Stakeholder Theory. Cambridge: Cambridge University Press.
Friedman, M. (1970). The Social Responsibility of Business is to Increase Profits. New York Times Magazine, 13.09.1970.
Godfrey, P.C., Merrill, C.B., Hansen, J.M. (2009). The Relationship between Corporate Social Responsibility and Shareholder Value: An Empirical Test of the Risk Management Hypothesis. Strategic Management Journal, 30, 425–445.
Hajdas, M. (2013). Ekologia jako wartość korporacyjna. Rocznik Ochrona Środowiska, 15, 2863–2873.
ISO 26 000 (2019, 18 kwietnia). Pozyskano z: www.pkn.pl/iso-26000.
Kumar, V., Christodoulopoulou, A. (2013). Sustainability and branding: An integrated perspective, Industrial Marketing Management, 43, 6–15.
Marcinkowska, M. (2010). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw a ich wyniki ekonomiczne – aspekty teoretyczne. Przegląd Organizacji, 10, 7–10.
Menz, K.M. (2010). Corporate Social Responsibility: It is Reworded by the Corporate Bond Market? A Critical Note. Journal of Business Ethics, 96, 117–134.
Palewicz, J., Baran, J. (2012). Organizacja łańcucha dostaw w branży odzieżowej. Logistyka, 6, 531–544.
Porter, M., Kramer, M. (2011). Creating shared value. Harvard Business Review, 89(1/2), 62–77.
Porter, M.E., Kramer, M.R. (2006). Strategy and Society. The link between competive adventage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, December, 78–92.
Rok, B. (2004). Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie. Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Rudnicka, A. (2016). Innowacyjna i odpowiedzialna branża odzieżowa. Logistyka Odzysku, 4, 21–26.
Soppe, A. (2004). Sustainable Corporate Finance. Journal of Business Ethics, 53(1), 213–224.
Stefańska, M. (2013). Podstawy teoretyczne i ewolucja pojęcia społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR). Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 198–211.
Young, W., Hwang, K., McDonald, S., Oates, C. (2010). Sustainable Consumption: Green Consumer Behaviour when Purchasing Products. Sustainable Development, 18, 20–31.
Gomez-Bezares, F., Przychodzen, W., Przychodzen, J. (2016). Bridging the gap: How sustainable development can help companies create shareholder value and improve financial performance. Business Ethics, 26, 1–17.
Zgoda, Z. (2015). Obszary społecznie odpowiedzialnego biznesu. Uwarunkowania zachowań polskich konsumentów. Handel Wewnętrzny, 4(357), 286–295.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).