Znaczenie etyki biznesu w kształtowaniu współczesnych norm i wartości

Autor

  • Anna Dziadkiewicz Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.8.13

Słowa kluczowe:

etyka, biznes

Abstrakt

The role of business ethics is the main subject of this article. A lot of emphasis has been placed on this issue recently both in non-profit and profit activities, because it enhances managerial and employees’ sense of responsibility for compliance of their actions and results of business activities of a company with current ethical norms in the society. The article aims to highlight the role of business ethics in education and then applying it in business. It is a sign of proper treatment of employees and customers and creating value added, which is often neglected in a program of managerial studies. It is said that law limits enterprise activity “from outside”, while ethics limits it “from inside”. Is ethical behaviour a barrier though? This article presents business ethics as a chance to reinforce an enterprise image and build a corporate advantage on the market. It shows a necessity of behaviours in line with ethical rules behaviour in promotion, advertisement, sales promotion etc. that requires credible information without unethical manipulation. And where we can learn about business ethics - in education, especially because the analysis of businessmen behaviour in Poland requires work from scratch.

Bibliografia

Bem-Kozieł K., 2008, Korzyści z wprowadzenia zasad społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwie [w:] Rola przedsiębiorczości w gospodarce opartej na wiedzy, Z. Zioło, T. Rachwał (red.), „Przedsiębiorczość – Edukacja”, nr 4, wydawnictwo Nowa Era, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Warszawa – Kraków.

Brandt R.P., 1996, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Brilman J., 2002, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Davies E., Flanders S., Star J, 1991, Who are the world’s most successful companies?, “Business Strategy Review” London Business School, Summer.

Dietl J., Gasarski W. (red.), 1997, Etyka biznesu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Kietliński K., Reyes V.M., Oleksyn T., 2005, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Kostera M., Koźmiński A.K., 2002, Wartości i normy w zarządzaniu. Cztery teatry [w:] Etyka biznesu, J. Dietl, W. Gacparski (red.), Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Koźmiński A.K., Zarządzanie międzynarodowe, PWE, Warszawa 1999.

Manganelli R.L., Klein M.M., 1998, Reengineering, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Martyniak Z., 2002, Nowe metody i koncepcje zarządzania, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Kraków.

Nowak K., 2008, Problematyka etyki biznesu w edukacji przedsiębiorczości [w:] Rola przedsiębiorczości w gospodarcze opartej na wiedzy, Z. Zioło, T. Rachwał (red.), „Przedsiębiorczość – Edukacja”, nr 4, wydawnictwo Nowa Era, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Warszawa –– Kraków.

Oleksiejczuk A., Oleksiejczuk E., 2008, Etyka zarządzania w okresie przeobrażeń cywilizacyjnych współczesnego świata [w:] Rola przedsiębiorczości w gospodarce opartej na wiedzy, Z. Zioło, T. Rachwał (red.), „Przedsiębiorczość – Edukacja”, nr 4, wydawnictwo Nowa Era, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Warszawa – Kraków.

Sternberg E., 1998, Czysty biznes. Etyka biznesu w działaniu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Zieniewicz K., 1999, Współczesne koncepcje i metody zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2012-01-01

Jak cytować

Dziadkiewicz, A. (2012). Znaczenie etyki biznesu w kształtowaniu współczesnych norm i wartości. Przedsiębiorczość - Edukacja, 8, 155–168. https://doi.org/10.24917/20833296.8.13