Tourist function as an element of the competitiveness of Szczyrk (Poland) during the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.172.8

Keywords:

competitiveness, tourism, COVID-19 pandemic crisis, entrepreneurship, development of Szczyrk, epidemiological situation

Abstract

The aim of the article was to evaluate the tourist function as a competitive factor of Szczyrk (Poland). The impact of the COVID-19 pandemic on the tourism sector was also investigated. In order to achieve the goal, an analysis of Polish and foreign literature was carried out, including statistical data. The considerations were supplemented with own research, in which the author’s questionnaire and expert interviews were used. The research was of a pilot nature and was carried out in Szczyrk and its vicinity. The main conclusion of the article is: the tourist function has a significant impact on the competitiveness of Szczyrk, at the same time the current epidemiological situation in the world shows that due to unforeseen events, the tourism industry may be endangered. Thus, it poses a real threat to Szczyrk, which may turn from a competitive town into an unattractive tourist destination in one day.

Author Biographies

Martyna Cader

Martyna Cader, a graduate of Spatial Planning at the University of Agriculture in Krakow. Her research interests include issues related to competitiveness, local development and social research. She works in the industry dealing with, among others, records and inspections of roads and bridges in local government units in the country, as an assistant for data processing

Julia Gorzelany, Uniwersytet Rolniczy w Krakowie, Katedra Gospodarki Przestrzennej i Architektury Krajobrazu

Julia Gorzelany, PhD in economics, with a specialty in management sciences. She is a certified Strengths Community Coach and holds an international ACC ICF accreditation, is also a business coach with an international IES London certificate. Her research resulted in over 50 academic papers. Research interests: organisation management, economic and social factors in land management, regional development and competitiveness, soft skills.

References

Bąk, I., Matlegiewicz, M. (2010). Przestrzenne zróżnicowanie atrakcyjności turystycznej województw w Polsce w 2008 roku. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne problemy usług, 52, 57–67.

Bielak, M. (2014, 18 sierpnia). Coraz Lepszy Portal Biznesowy. Pozyskano z: https://www.corazlepszyportalbiznesowy.pl/art/przewaga-konkurencyjna

Danielak, W., Stankiewicz, D. (2016). Konkurencyjność przedsiębiorstwa z perspektywy przeglądu podejść i koncepcji rozwoju strategii. Zeszyty Naukowe Uczelni Jana Wyżykowskiego Studia z Nauk Społecznych, 305, 303–316.

Daszkiewicz, N. (2008). Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i mikro. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dąbrowska, B.J. (2010). The competition of tourist regions of the world at the 1st decade of the 21st century and its determinants. In: J. Sala (ed.), Competitiveness of cities and regions in global tourism

market. Warszawa: Polskie Wydwnictwo Ekonomiczne, 51–66.

Dogan, M. (2012). A Case for Alternative Tourism: Mountain Tourism. In: M. Kozak, N. Kozak (eds.), Conference: 2. Interdiscipilinary Tourism Research Conference. Ankara: Detay Anatolia Akademik Yayıncılık Danışmanlık Org. Turz. Ltd. Şti, 267–277.

Duglio, S., Beltramo, R. (2019). Mountain tourism in Europe. European Journal of Tourism Research, 22, 129.

Duro, J.A., Perez-Laborda, A., Turrion-Prats, J., Fernández-Fernández, M. (2021, 04). Covid-19 and tourism vulnerability. Tourism Management Perspectives, 38.

Durydiwka, M. (2013). Tourist function in rural areas of Poland. Spacial diversity and changing trends. Miscellanea Geographica – Regional Studies On Development, 17. https://doi.org./10.2478/v10288012-0041-2

Foryś, B. (2000). U stóp Skrzycznego… Czyli historia Szczyrku od czasów najdawniejszych. Buczkowice: Bogusława Foryś.

Ghazali, M., Thompson-Carr, A., Higham, J. (2015). Mountaineering Tourism: Looking to the Horizon. In: M. Ghazali, J. Higham, A. Thompson-Carr (eds.), Mountaineering Tourism. London: Routledge.

Godlewska-Majkowska, H., Skrzypek, E., Płonka, M. (2016). Przewaga konkurencyjna w przedsiębiorstwie. Sektor – Wiedza – Przestrzeń. Warszawa: Texter.

Gössling, S., Scott, D., Hall, M. (2020). Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism, 29(1). https://doi.org./ 10.1080/09669582.2020.1758708

GUGiK. (2021, 15 listopada). Dane udostępniane bezpłatnie do pobrania z serwisu www.geoportal.gov.pl. Pozyskano z: http://www.gugik.gov.pl/pzgik/dane-bez-oplat/dane-z-panstwowego-rejestru-granic-i-powierzchni-jednostek-podzialow-terytorialnych-kraju-prg

GUS. (2021, 15 listopada). Bank Danych Lokalnych. Pozyskano z: https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/podgrup/tablica

GUS. (2021, 17 listopada). Bank Danych Lokalnych. Liczba udzielonych noclegów. Pozyskano z: https://bdl.stat.gov.pl/BDL/metadane/cechy/szukaj?slowo=Liczba%20udzielonych%20nocleg%c3%b3w#

GUS. (2021, 16 listopada). Bank Danych Lokalnych. Turystyczne obiekty noclegowe i ich wykorzystanie. Pozyskano z: https://bdl.stat.gov.pl/BDL/metadane/cechy/szukaj?slowo=Turystyczne%20obiekty%20noclegowe#

Góralski, P., Lazarek, M. (2009). Czynniki kształtujące konkurencyjność regionów. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 1(50), 307–315.

Hall, C.M., Scott, D., Gössling, S. (2020). Pandemics, transformations and tourism: Be careful what you wish for. Tourism Geographies, 22, 1–22. https://doi.org/10.1080/14616688.2020. 1759131.

Higgins-Desbiolles, F. (2020). The “war over tourism”: Challenges to sustainable tourism in the tourism academy after COVID-19. Journal of Sustainable Tourism, 29, 551–569. https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1803334

Ioannides, D., Gyimóthy, S. (2020). The COVID-19 crisis as an opportunity for escaping the unsustainable global tourism path. Tourism Geographies. An International Journal of Tourism Space, Place and Environment, 22, 624–632.

Juchniewicz, M. (2014). Instrumenty konkurowania podmiotów gospodarczych użytkujących grunty z zasobu własności rolnej Skarbu Państwa. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia ekonomistów rolnictwa i agrobiznesu, XVI, 3, 110–114.

Kapera, I. (2018). Sustainable tourism development efforts by local governments in Poland. Sustainable Cities and Society, 40, 581–588.

Knura, J., Borońska, A., Włodrczyk, M. (2016). Prognoza oddziaływania na środowisko miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu miasta Szczyrk przy ul. Beskidzkiej. Szczyrk: Miasto Szczyrk.

Krukowska, R., Świeca, A. (2011). Tourism Function as an Element of Regional Competitiveness. Polish Journal of Sport and Tourism, 25, 32–43.

Łaźniewska, E., Gorynia, M. (2012). Konkurencyjność regionalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mas-Verdu, F., Roig-Tierno, N., Nieto-Aleman, P.A., Garcia-Alvarez-Coque, J.M. (2020). Competitiveness in European Regions and Top-Ranked Universities: Do Local Universities Matter? Journal of Competitiveness, 12, 91–108. https://doi.org/10.7441/joc.2020.04.06

Marković, S., Perić, M., Mijatov, M., Doljak, D., Zolna, M. (2017). Application of tourist function indicators in tourism development. Journal of the Geographical Institute Jovan Cvijic SASA, 67(2), 163–178. https://doi.org/10.2298/IJGI1702163M

Mazurski, K.R. (2009). Region turystyczny jako pojęcie. Regiony Turystyczne, 21, 7–16

Michalak, J. (2014). Teoretyczne aspekty konkurencyjności regionu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 35, 39–48.

Musa, G., Thirumoorthi, T. (2015). Mountaineering Tourism. In: M. Ghazali, J. Higham, A. ThompsonCarr (eds.), Health and safety issues in mountaineering tourism. London: Routledge.

Nawrot, Ł., Zmyślony, P. (2009). Regiony turystyczne na międzynarodowej arenie konkurencji: programowanie rozwoju regionalnego czy zarządzanie przestrzenią zorganizowaną?. Regiony Turystyczne, 21, 31–50.

Nunkoo, R. (2015). Tourism development and trust in local government. Tourism Management, 46, 623–634.

Porter, M.E. (1985). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: The Free Press.

Ratajczak-Mrozek, M. (2010). Sieci biznesowe a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw zaawansowanych technologii na rynkach zagranicznych. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Sheresheva, M., Efremova, M., Valitova, L., Polukhina, A., Laptev, G. (2021). Russian Tourism Enterprises’ Marketing Innovations to Meet the COVID-19 Challenges. Sustainability. An Open Access Journal from MDPI, 13(7).

Smętkowski, M. (2011). Polityka spójności a konkurencyjność dużych polskich miast. Studia Regionalne i Lokalne.

Stock, J.H. (2020). Reopening the Coronavirus-Closed Economy. Technical Report. Hutchins Center Working Paper, 60.

Streimikiene, D., Svagzdiene, B., Jasinskas, E., Simanavicius, A. (2021). Sustainable tourism development and competitiveness: The systematic literature review. Sustainable Development, 29, 259–271. https://doi.org/10.1002/sd.2133

Szromek, A.R. (2013). Pomiar funkcji turystycznej obszarów za pomocą wskaźników funkcji turystycznej na przykładzie obszarów państw europejskich. Studia Ekonomiczne.

TMR. (2021, 15 listopada). Szczyrk Mountain Resort. Pozyskano z: https://www.tmr.sk/o-nas-/orodki/szczyrk-mountain-resort

Tregua, M., D’Auria, A., Marano-Marcolini, C. (2018). Oleotourism: Local Actors for Local Tourism Development. Sustainability, 10(5).

Yu, M., Li, Z., Yu, Z., He, J., Zhou, J. (2020). Communication related health crisis on social media: A case of COVID-19 outbreak. Current Issues in Tourism, 1–7. https://doi.org/10.1080/13683500.2020.1752632

Ziętara, W. (2014). Pozycja konkurencyjna polskich gospodarstw rolnych na tle gospodarstw wybranych krajów europejskich. Problemy Drobnych Gospodarstw Rolnych, 4, 63–78.

Published

2021-12-31

How to Cite

Cader, M., & Gorzelany, J. (2021). Tourist function as an element of the competitiveness of Szczyrk (Poland) during the COVID-19 pandemic. Entrepreneurship – Education, 17(2), 105–120. https://doi.org/10.24917/20833296.172.8