Logistics Education as an Imperative for the Creationof Modern Management Methods in Industry 4.0

Authors

  • Katarzyna Kolasińska-Morawska Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Instytut Zarządzania, Katedra Zarządzania Międzynarodowego
  • Danuta Janczewska Społeczna Akademia Nauk w Łodzi, Instytut Zarządzania i Prawa, Katedra Gospodarki Elektronicznej i Logistyki
  • Marta Brzozowska Państwowa Uczelnia im. Stefana Batorego, Instytut Nauk Ekonomicznych i o Zarządzaniu

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.162.16

Keywords:

Industry 4.0, logistics education, new technologies

Abstract

Globalisation, digitisation, technologisation and Internetisation as Industry 4.0 identifiers have left their mark on many industries, including the logistics industry. Today, in order to operate effectively, one needs to have knowledge and skills related to information management. Entrepreneurs are looking for employees with preparation for work in the world of economy 4.0. The aim of the article is to show the importance of formal logistics education in the preparation of future staff in the face of the challenges of Industry 4.0 based on a selected example. The information is based on secondary and primary sources. The article uses case study analysis in relation to the implementation of logistics education based on the example of the Social Academy of Sciences. The article discusses the importance of the effective preparation of logistic staff based on formal education at universities, supported by cooperation with entrepreneurs on the formulation of the program, the implementation of specialised training and the participation of entrepreneurs in the implementation of the didactic process.

Author Biographies

Katarzyna Kolasińska-Morawska, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Instytut Zarządzania, Katedra Zarządzania Międzynarodowego

Katarzyna Kolasińska-Morawska jest autorką blisko 60 publikacji w polskich i zagranicznych czasopismach o tematyce komunikacji biznesowej, dystrybucji, zastosowania technologii w procesach biznesowych i zarządzania logistycznego.

Danuta Janczewska, Społeczna Akademia Nauk w Łodzi, Instytut Zarządzania i Prawa, Katedra Gospodarki Elektronicznej i Logistyki

Danuta Janczewska, PhD, Eng., assistant professor in the Institute of Management and Law, Department of Digital Economy and Logistics, University of Social Sciences in Lodz. The author of more than 160 publications in journals, co-author of monographs. Her research interests include the issues of management, logistics and innovation in terms of sustainable development of SME.

Marta Brzozowska, Państwowa Uczelnia im. Stefana Batorego, Instytut Nauk Ekonomicznych i o Zarządzaniu

Marta Brzozowska, PhD in Economics in the field of management and logistics, assistant professor in the Institute Economics and Management, University of Stefan Batory in Skierniewice. MSc in Engineering and Manufacturing Management (Coventry University, Coventry, UK), MSc in Engineering and Manufacturing Management (Lodz University of Technology). Her research interests include managing the chain of supply, management of logistics, and quality managementin logistics.

References

Bowersox, D., Closs, D., Cooper, M.B. (2012). Supply chain Logistics management. MCgraw-Hill Higher Education.

Bozarth, C., Handfield, R.B. (2007). Wprowadzenie do zarzadzania operacjami i łańcuchem dostaw. Gliwice: Helion.

Branch, A.E. (2009). Global supply chain management and international logistics. New York, London: Routledge, Tay-lor and Francis Group.

Christopher, M. (2016). Logistics and Supply Chain Management. Financial Times/ Prentice Hall.

Cygler, J., Aluschka, M., Marciszewska, E. (2013). Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Warszawa: Wolters Kluwer Business.

Długosz, J. (2014). Nowoczesne technologie w logistyce. Warszawa: PWE.

Ellen Mc Arthur Foundation and Mc Kinsey & Company. (2014). Towards the circular economy, Accelerating the Scale up across global supply chains. Geneva: World Economic Forum.

Enslow, B. (2006). Best Practices in Global Trade Management Stress Speed and Flexibility. World Trade, 19(1), 36–40.

Erkiert, S. (2018). Ścieżki edukacji. Top Logistyk, 4(64), 40–43.

Gautier, G., Jean, S., Kesenci, D.U. (2006). Regionalisation et regionalisme CFPiL L’economie Mondial. Universite du Quebec a Montreal.

Gołębska, E., Majchrzak-Lepczyk, J., Bentyn, Z. (2015). Eurologistyka. Warszawa: PWN.

Grabara, J. (2004). Informatyczne wspomaganie procesów logistycznych. Warszawa: WNT.

Gunia, G. (2019). Zintegrowane systemy informatyczne przedsiębiorstw w kontekście przemysłu 4.0. Zarządzanie Przedsiębiorstwem, 22, 7–12.

GUS. (2019). Szkolnictwo wyższe w roku akademickim 2018/2019 (wyniki wstępne). Pozyskano z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-w-roku-akademickim-20182019-wyniki-wstepne,8,6.html

GUS. (2016). Dane wstępne dotyczące szkolnictwa wyższego w roku akademickim 2016/2017 – stan w dniu 30.11.2016 r. Pozyskano z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-w-roku-akademickim-20162017-dane-wstepne,8,4.html

Haliżak, E., Kuźniar, R. (2001). Stosunki międzynarodowe, geneza, struktura, dynamika. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Hanfield, R.B., Nichols, E.L. Jr. (1999). Introduction to Supply Chain Management. New Jersey: Prentice Hall Upper Saddle River.

Kolasińska-Morawska, K. (2014). E-learning as a teaching method for logistics. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XV(5/1), 153–163.

Kolasińska-Morawska, K, Pytel, M. (2017). E-learning – technologia w edukacji. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XVIII(4/I), 275–294.

Kołodko, G. (2002). Globalizacja – zacofanie – rozwój. Ekonomista, 6, 775–816.

Kurzweil, R. (2016). Nadchodzi osobliwość, kiedy człowiek przekroczy granice biologii. Warszawa: Kurhaus.

Mature leader of the CEE region. EY’s Attractiveness Survey. Poland. (2017). Pozyskano z: https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_pl/topics/eat/pdf/03/ey-attractiveness-survey-poland-2017.pdf

Mc Kinsey & Company. (2018). Cyfrowi Polacy – przyspieszenie e-rewolucji. Pozyskano z: https://www.mckinsey.com/pl/~/media/McKinsey/ Locations/Europe%20and%20Middle%20East/Polska/Raporty/Cyfrowi %20Polacy%20Przyspieszenie%20E%20rewolucji/Cyfrowi-Polacy-2018_raport-McKinsey.pdf

Miklaszewski, S., Molendowski, E. (2009). Gospodarka światowa w warunkach globalizacji i regionalizacji rynków. Warszawa: Difin.

Misala, J. (2005). Wymiana międzynarodowa i gospodarka światowa, teoria i mechanizmy funkcjonowania. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej.

Niesler, A., Wydmuch, G. (2013). Wirtualna mobilność w europejskiej przestrzeni akademickiej. W: M. Dąbrowski, M. Zając (red.), Rola e-edukacji w rozwoju kształcenia akademickiego. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.

Pagano, A.M., Liotine, M. (2019). Technology in Supply chain management and logistics. Current practise and future applications. Amsterdam: Elsevier.

Pfohl, H.Ch. (2016). Supply chain 4.0 – Configuration of cooperative networks in disruptive environments. Conference Materials of Logistics Congress Logistics. Poznań.

Shenkar, O. (2004). One more time: International Business in a Global Economy. Journal of International Business Studies, 35, 161–171.

Stiglitz, J.E. (2002). Globalization and its discontents. New York: W.W. Norton & Company.

Sułkowski, Ł. (2016). Kultura akademicka. Koniec utopii?. Warszawa: PWN.

Szymonik, A. (2014). Technologie informatyczne w logistyce. Warszawa: Placet.

Walsh, T. (2018). To żyje. Sztuczna inteligencja od logicznego fortepianu po zabójcze roboty. Warszawa: PWN.

Wojewódzki Urząd pracy w Krakowie. (2018). Barometr zawodów 2019. Raport podsumowujący badanie w Polsce. Pozyskano z: https://barometrzawodow.pl/userfiles/Barometr/2019/raport_ogolnopolski_pl.pdf

Wosińska, W. (2008). Oblicza globalizacji. Sopot: Smak Słowa.

Published

2020-12-25

How to Cite

Kolasińska-Morawska, K. ., Janczewska, D. ., & Brzozowska, M. . (2020). Logistics Education as an Imperative for the Creationof Modern Management Methods in Industry 4.0. Entrepreneurship – Education, 16(2), 202–213. https://doi.org/10.24917/20833296.162.16