Research on Entrepreneurial Attitudes of Students of Economics

Authors

  • Anna Mazurkiewicz Uniwersytet Rzeszowski Kolegium Nauk Społecznych Instytut Ekonomii i Finansów Katedra Ekonomiki i Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.162.9

Keywords:

entrepreneurial attitude, entrepreneurship, transition to the labour market, young people

Abstract

Entrepreneurship of the individual becomes particularly important at the stage of transition from the learning system to the first permanent professional work. This time determines the decisions regarding future professional activity. Internal conditions should be considered the key to the success of the initiated projects. They focus on the individual - his/her subjective capabilities, predispositions to manifest entrepreneurial initiative, overcome difficulties or cope with stress. The aim of the study is to assess the entrepreneurial attitudes of students of Economics. The article contains theoretical considerations and results of pilot empirical research. The survey was carried out on a group of students of Department of Economics from University of Rzeszów who are moving from the education system to the labour market. The results of the research conducted prove that the respondents declare features characteristic for entrepreneurial people - most of them assess their disposition to entrepreneurship as average at least. Hence, in order to take advantage of the potential of young people, it is necessary to support entrepreneurial initiatives by creating specific conditions both at the macroeconomic level and within the organisation, especially within the education system.

Author Biography

Anna Mazurkiewicz, Uniwersytet Rzeszowski Kolegium Nauk Społecznych Instytut Ekonomii i Finansów Katedra Ekonomiki i Zarządzania

Anna Mazurkiewicz, PhD, assistant professor in the Institute of Economics and Finance at the University of Rzeszów. Her research interests focus on issues related to talented staff management and career management. She is the author of several publications on management, especially regarding the importance of human capital in contemporary organisations and is Vice-chairman of the Podkarpackie Association of Organization and Management.

References

Arent, A., Walczyna, A. (2014). Przedsiębiorczość studentów – wyniki badań pilotażowych. W: E. Bojar, T. Żminda, J. Bis (red.), Region i edukacja a procesy rozwojowe. Lublin: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, 133–144.

Autio, E., Keeley, R.H., Klofsten, M., Parker, G.G.C., Hay, M. (2001). Entrepreneurial Intent among Students in Scandinavia and in the USA. Enterprise and Innovation Management Studies, 2(2), 145–160. doi: 10.1080/14632440110094632

Bańka, A. (2016). Motywacja osiągnięć. Poznań–Warszawa: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, NFDK.

Bańka, A. (2007). Poradnictwo zawodowe w kształtowaniu przedsiębiorczości, kapitału kariery oraz zdolności zatrudnieniowej młodzieży. W: A. Biela (red.), Nauka pracy, doradztwo zawodowe i przedsiębiorczość młodzieży. Warszawa: Kancelaria Senatu, 52–64.

Bizon, W., Poszewiecki, A., Markiewicz, M., Skurczyński M. (2013). Budowanie postaw przedsiębiorczych wśród studentów. Założenia i przebieg projektu Case Simulator. W: M. Dąbrowski, M. Zając (red.), Rola e-edukacji w rozwoju kształcenia akademickiego. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, 75–83.

Bohdziewicz, P. (2010). Współczesne kariery zawodowe: od modelu biurokratycznego do przedsiębiorczego. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3–4, 39–56.

Braziene, R., Merkys, G., Mikutaviciene, I. (2014). Employers’ Expectations and Young Workers Selection Criteria in Lithuania. Social Sciences, 4(86), 62–69. doi: 10.5755/j01.ss.86.4.9226

Buchta, K., Jakubiak, M. (2014). Determinanty postaw przedsiębiorczych studentów jako element innowacyjności w procesie kształcenia. Zeszyty Naukowe WSEI. Seria: Ekonomia, 9(2), 167–179.

Cieślik, J. (2014). Iluzje innowacyjnej przedsiębiorczości. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 3, 4–16.

Dąbrowska, K., Skowron, M. (2015). Porównanie postaw przedsiębiorczych studentów studiów ekonomicznych, społecznych i humanistycznych. Annales. Etyka w życiu gospodarczym / Annales. Ethics in Economic Life, 18(3), 121–131.

Gołębiewska, B. (2009). Wybrane zagadnienia z ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych, Warszawa: Wydawnictwo SGGW.

Góralewska-Słońska, A. (2011). Poczucie własnej wartości jako potencjał jednostki. Problemy Profesjologii, 2, 97–112.

GUS. (2019). Aktywność ekonomiczna ludności Polski. I kwartał 2019 r. Warszawa: GUS. Pozyskano z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/aktywnosc-ekonomiczna-ludnosci-polski-i-kwartal-2019-roku,4,33.html

Guthridge, M., Komm, A.B., Lawson, E. (2008). Making talent a strategic priority. The McKinsey Quarterly, 1. Pozyskano z: http://www.leadway.org/PDF/Making%20talent%20a%20strategic%20priority.pdf

Hendzel, D. (2007). Możliwości kształtowania postaw przedsiębiorczych w organizacji gospodarczej. W: P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski (red.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, 17–23.

Infuture Institute. (2019, 3 września). Pracownik przyszłości. Gdańsk. Pozyskano z: http://infuture.institute/raporty/pracownik-przyszlosci

Kauffman. The Foundation of Entrepreneurship. (2019). Entrepreneurship in American Higher Education. A Report from the Kauffman Panel on Entrepreneurship Curriculum in Higher Education. Pozyskano z: https://www.kauffman.org/wp-content/uploads/2019/12/entrep_high_ed_report.pdf

Kapusta, F. (2006). Przedsiębiorczość – teoria i praktyka. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Poznaniu.

Klonowska-Matynia, M., Palinkiewicz, J. (2013). Przedsiębiorczość w teorii ekonomicznej. Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej, 17, 29–40.

Koptiew, D. (2014). Sytuacja grup defaworyzowanych na rynku pracy w Polsce – osoby młode versus osoby starsze. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XIV(1/1), 233–247.

Korpysa, J. (2007). Uwarunkowania przedsiębiorczości studentów – rezultaty badań. W: D. Kopycińska (red.), Wykorzystanie zasobów pracy we współczesnej gospodarce. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Katedry Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, 228–236.

Kraśnicka, T., Głód, G., Ludvik, L., Peterkova, J. (2014). Uwarunkowania intencji przedsiębiorczych studentów uczelni ekonomicznych Polski i Czech. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 10, 316–332.

Lendner, C., Hübscher, J. (2009). Lerneffekte bei Gründern und Studenten durch GründungsmanagementComputersimulationen. ZfKE – Zeitschrift für KMU und Entrepreneurship, 57(3–4), 259–279.

Łochnicka, D. (2016). Przedsiębiorczość pracownicza i jej wpływ na efektywność organizacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Łuczka, T. (2011). Przedsiębiorczość i postawy przedsiębiorcze studentów: wybrane aspekty. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 63, 150–158.

Mackenzie Davey, K., Arnold, J. (2000). A multi-method study of accounts of personal change by graduates starting work: Self-ratings, categories and women’s discourses. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 73, 461–486. doi: 10.1348/096317900167164

Moczydłowska, J.M., Pycz, E. (2017). Uwarunkowania przedsiębiorczości studentów (na przykładzie studentów Wydziału Zarządzania Politechniki Białostockiej). Akademia Zarządzania, 1, 73–88.

Oleksyn, T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

PARP. (2019a, 23 września). Monitoring innowacyjności polskich przedsiębiorstw. Wyniki II edycji badania. Warszawa. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/component/publications/publication/monitoring-innowacyjnosci-polskich-przedsiebiorstw-wyniki-ii-edycji-badania-2019

PARP. (2019b, 23 września). Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/2019_07_ROSS.pdf

Piecuch, T. (2013). Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.

Pluta, J., Safin, K. (2016). Ścieżki kariery a przedsiębiorczość ludzi młodych. Horyzonty Wychowania, 15(35), 177–197. doi: 10.17399/HW.2016.153509

Podrug, N., Vrdoljak Raguž, I., Dedić, M. (2015; 2020, 27 lipca). Comparative analysis of entrepreneurial orientation of Croatian and Sweden students. DIEM: Dubrovnik International Economic Meeting, 2(1), 186–201. Pozyskano z: https://hrcak.srce.hr/161599

Reykowski, J. (1977). Z zagadnień psychologii motywacji. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Robinson, P.B., Stimpson, D.V., Huefner, J.C., Hunt, H.K. (1991). An attitude approach to the prediction of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 15, 13–31. doi:10.1177/104225879101500405

Savickas, M.L., Nota, L., Rossier J., Dauwalder, J.-P., Duarte, M.E., Guichard, J., Soresi, S., van Esbroeck, R., van Vianen, A.E.M. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75(3), 239–250. doi: 10.1016/j.jvb.2009.04.004

Sobczyk, M. (2000). Statystyka. Podstawy teoretyczne – przykłady, zadania. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Sturges, J., Guest, D., Mackenzie Davey, K. (2000). Who’s in charge? Graduates’ attitudes to and experiences of career management and their relationship with organizational commitment. European Journal of Work and Organizational Psychology, 9, 351–371. doi: 10.1080/135943200417966

Vinig, T.G., Dorresteijn, W. (2007; 2020, 27 lipca). Determinants of Entrepreneurial Orientation Among Students – A Comparative Study of Dutch, Norwegian and Israeli Students. Pozyskano z: https://ssrn.com/abstract=1020576

Wiatrak, A.P. (2003). Pojęcie przedsiębiorczości, jej cele i rodzaje. W: K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości – szanse i zagrożenia. Tarnobrzeg: Wydawnictwo PWSZ, 26–38.

Wiatrowski, Z. (2009). Dorastanie, dorosłość i starość człowieka w kontekście działalności i kariery zawodowej. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – PIB.

Widerszal-Bazyl, M. (1979). Ukierunkowanie motywacji osiągnięć a poziom wykonania pracy. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Wojdyło, K., Retowski, S. (2012). Kwestionariusz celów związanych z osiągnięciami (KCO) – konstrukcja i charakterystyka psychometryczna. Przegląd Psychologiczny, 55(1), 9–28.

World Economic Forum. (2009). Educating the Next Wave of Entrepreneurs. Unlocking entrepreneurial capabilities to meet the global challenges of the 21st Century. A Report of the Global Education Initiative. Pozyskano z: file:///C:/Users/A4231~1.PRY/AppData/Local/Temp/SSRN-id1396704.pdf

Wyrwa, D., Sołtysiak, M. (2016). Przedsiębiorczość akademicka – postawy przedsiębiorcze studentów. Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne, XXIV, 259–270.

Żur, A. (2006). Intraprzedsiębiorczość jako innowacyjna koncepcja zarządzania. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 730, 131–140.

Published

2020-12-25

How to Cite

Mazurkiewicz, A. . (2020). Research on Entrepreneurial Attitudes of Students of Economics. Entrepreneurship – Education, 16(2), 113–127. https://doi.org/10.24917/20833296.162.9