The role of vocational advisory services in the creation of cluster initiatives in the educational systems in Zabrze, Gliwice and Rybnik

Authors

  • Agata Pradela Politechnika Śląska, Instytut Inżynierii Produkcji

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.9.19

Keywords:

vocational advisory system, educational needs, career paths of graduates, educational management.

Abstract

Decision making processes of graduates of all educational levels are essential to the creation of their educational and career paths. In the conditions of dynamic economical changes, the systems of vocational advisory services play a very important role. Their main task is to provide professional consulting on career planning for pupils and graduates in accordance with their needs, attitudes and requirements of the labour market. This article presents research on the vocational advisory system, carried out in the Silesia region. The first part highlights the well-organised structure of the vocational advice system in Zabrze. The second part presents research on vocational advisory systems, carried out in Gliwice and Rybnik, in the following aspects: ways of researching information about career paths among respondents, effectiveness of the work of vocational advisors, effectiveness of lessons on ‘basics of entrepreneurship’, the need for information on labour market perspectives.

Author Biography

Agata Pradela, Politechnika Śląska, Instytut Inżynierii Produkcji

Agata Pradela, PhD, Eng, Silesian University of Technology, Faculty of Organisation and Management, Institute of Production Engineering. Author’s research interests include: research on educational systems in conjunction with labour market needs and requirements; research on educational strategies in local governments; analysis of educational system effectiveness in the aspects of economical changes, entrepreneurship process analysis, evaluation of quality of education and educational management.

References

Borowiec, M. (2011). Role edukacji w procesach globalizacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 296-307.

Dorocki, S., Kilar, W., Rachwał, T. (2011). Założenia i cele projektu „Krok w przedsiębiorczość”. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 308-320.

Kurek, S., Rachwał, T. (2010). Założenia i wstępne wyniki europejskiego projektu badawczego FIFOBI w zakresie kształtowania kompetencji uczniów gimnazjum do prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorczość – Edukacja, 6, 472-485.

Pradela, A. (2010, kwiecień). Diagnoza potrzeb edukacyjnych szkolnictwa zawodowego w Gliwicach. Niepublikowany raport z eksperckiego panelu dyskusyjnego. Gliwice.

Rachwał, T. (2009). Ocena projektu zmiany podstawy programowej podstaw przedsiębiorczości (przedstawionej przez MEN w 2008 r. w ramach reformy systemu edukacji). Przedsiębiorczość – Edukacja, 5, 349-372.

Wąsik, H. (2010). Nauczanie przedsiębiorczości w kontekście integracji europejskiej. Przedsiębiorczość – Edukacja, 6, 486-492.

Zioło, Z. (2011). Rola przedsiębiorczości w warunkach nasilających się procesów globalizacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 10-23.

Published

2013-12-29

How to Cite

Pradela, A. (2013). The role of vocational advisory services in the creation of cluster initiatives in the educational systems in Zabrze, Gliwice and Rybnik. Entrepreneurship – Education, 9, 289–301. https://doi.org/10.24917/20833296.9.19