Postrzeganie oferty rachunków bankowych przez zbiorowość generacji Alfa – perspektywa lokalnego rynku polskiego
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.212.6Słowa kluczowe:
pokolenie alpha, produkty bankowe, konta, bankiAbstrakt
Celem niniejszej pracy jest zbadanie podejścia generacji Alfa – najmłodszej kohorty wiekowej, urodzonej po 2010 r. – do usług bankowych, ze szczególnym uwzględnieniem bankowości spółdzielczej. W literaturze przedmiotu dominuje analiza zachowań finansowych pokoleń X, Y oraz Z, natomiast wiedza na temat preferencji i oczekiwań generacji Alfa pozostaje ograniczona. Badanie empiryczne zostało przeprowadzone w dwóch szkołach podstawowych w Brodnicy i objęło próbę 128 uczniów w wieku 11–15 lat. Wyniki wskazują, że dla młodych respondentów najistotniejsze cechy wyboru rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego (zwanego dalej rachunkiem bankowym) to niskie koszty jego prowadzenia, opinia rodziny oraz możliwość korzystania z dodatkowych usług (np. personalizacji karty). Analiza wykazała również istotne różnice w preferencjach w zależności od płci, wieku oraz miejsca zamieszkania. Ponadto, mimo młodego wieku, znaczna część badanej grupy posiada już rachunek bankowy – w tym rachunek w bankach spółdzielczych – co może świadczyć o jej rosnącej roli w sektorze usług finansowych. Uzyskane wyniki mogą stanowić istotną przesłankę dla banków, zwłaszcza spółdzielczych, do projektowania bardziej dostosowanej i przyjaznej oferty dla najmłodszych użytkowników usług finansowych.
Bibliografia
Abood, M., Kali, K., Zdenek, R. (2015). What can we do to help? Adopting age -friendly banking to improve financial well -being for older adults. Community Development Working Papers. Federal Reserve Bank of San Francisco, 1.
Buszko, M., Krupa, D., Chojnacka, M. (2019). Young people and banking products and services in Poland: The results of empirical studies. Ekonomia i Prawo. Economics and Law, 18(2), 147–164. DOI: https://doi.org/10.12775/EiP.2019.012.
Czy nowe pokolenie zmieni branżę finansową. (2024; 2025, 17 października). Pozyskano z: https://www .cashless.pl/15929-czy -nowe -pokolenie -zmieni -branze -finansowa.
Fedorko, I., Bačik, R., Gavurova, B. (2021). Effort expectancy and social influence factors as main determinants of performance expectancy using electronic banking. Banks and Bank Systems, 16(2), 27–37. DOI: https://doi.org/10.21511/bbs.16(2).2021.03.
Gruchoła, M. (2016). Pokolenie Alpha – nowy wymiar tożsamości? Rozprawy Społeczne, 10(3), 5–13.
Gruchoła, M. (2017). Nowe formy zachowań społecznych wobec i pod wpływem mediów oraz nowych technologii. Analizy porównawcze. Państwo i Społeczeństwo, 3, 123–133.
Grzyb, M. (2024). Determinants influencing the image of banks in the Polish banking system among Generation Z members. Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization and Management Series, 198, 145–163. DOI: https://doi.org/10.29119/1641–3466.2024.198.8.
IT World Canada. (2022; 2025, 17 października). Gen Z workers battles “tech shame” at work. Pozyskano z: https://www.itworldcanada.com/post/gen -z -workers -battles -tech -shame -at -work.
Kaczmarek, M. (2019a). Jakość użytkowa serwisów transakcyjnych banków w ocenie klientów z pokolenia X i Y – próba oceny. Bank i Kredyt, 50(2), 195–220.
Kaczmarek, M. (2019b). Generacja Baby Boomers na rynku bankowości internetowej w Europie. Wiadomości Statystyczne. The Polish Statistician, 64(8), 5–18.
Kaczmarek, M. (2023). Przynależność do kohorty pokoleniowej jako determinanta korzystania z BLIK -a. Bank i Kredyt, 54(2), 221–238.
Kaczmarek, M. (2025). Financial vs psychological wellbeing of generations X, Y, and Z consumers in Poland. Journal of Banking and Financial Economics, 1, 95–106. DOI: https://doi.org/10.7172/2353 –6845.jbfe.2025.1.7.
Król, P. (2024). Dopasowanie ofert kont instytucji finansowych do zmieniających się trendów w zacho- waniu pokolenia Z. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 20(2), 31–44.
DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.202.2.
Krzeszowska, M. (2017). Młodzi konsumenci reprezentujący pokolenie Y i Z jako nabywcy usług bankowych. Roczniki Ekonomii i Zarządzania, 9(4), 107–120.
Kurniawan, Y., Jesica, L. (2024). Unpacking the digital banking preferences of Generation Z students: Empirical evidence from Indonesia. Journal of System and Management Sciences, 14(11), 54–74. DOI: https://doi.org/10.33168/JSMS.2024.1104.
Mastercard. (2025; 2025, 17 października). From pocket money to portfolio: Gen Alpha is rewriting the rules of financial literacy. Pozyskano z: https://www.mastercard.com/news/ap/en/newsroom/ press -releases/en/2025/from -pocket -money -to -portfolio -gen -alpha -is -rewriting -the -rules -of-financial -literacy/.
McCrindle, M., Fell, A. (2021). Generation Alpha: Understanding Our Children and Helping Them Thrive. London: Hachette UK.
Rutecka, J., Bednarz, J. (2017). Zainteresowanie pokolenia Y usługami bankowości internetowej – wyniki badania empirycznego. Współczesna Gospodarka, 8(2), 1–16.
Sołtysiak, M. (2020). Seniorzy na rynku usług bankowych w Polsce. Zeszyty Naukowe SGGW. Polityki europejskie, finanse i marketing, 24(73), 214–231.
Sołtysiak, M., Suraj, M.D. (2014). Internet banking awareness and preferences among young people in Poland. Humanities and Social Sciences, 21(3), 213–222. DOI: https://doi.org/10.7862/rz.2014 .hss.48.
Turk, V. (2017; 2025, 17 października). Understanding Generation Alpha. Hotwire Consulting UK. Pozyskano z: https://www.hotwireglobal.com/whitepaper/generation -alpha-2/.
Waliszewski, K. (2022). Społeczna odpowiedzialność banków w Polsce w dobie pandemii COVID-19. W: G. Kotliński (red.), Bankowość komercyjna i spółdzielcza w Polsce – refleksje po trzech dekadach transformacji. Szkice ku pamięci Doktora Ryszarda Mikołajczaka. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 87–102. DOI: https://doi.org/10.18559/978-83-8211 -152-1/5.
Warchlewska, A. (2022). Wykluczenie finansowe. Od finansów tradycyjnych do cyfrowych. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. DOI: https://doi.org/10.18559/978-83 -8211-154-5.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Przedsiębiorczość - Edukacja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).