Dopasowanie ofert kont instytucji finansowych do zmieniających się trendów w zachowaniu pokolenia Z
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.202.2Słowa kluczowe:
banki, konta, pokolenie Z, produkty bankoweAbstrakt
Celem badawczym artykułu jest określenie, czy instytucje finansowe kierują do pokolenia Z dopasowane i atrakcyjne oferty kont. Artykuł podejmuje również próbę scharakteryzowania przekazu reklamowego kierowanego do pokolenia Z. Jak wynika z analizy literatury, dotychczas w tym obszarze nie przeanalizowano konkretnych ofert kont instytucji finansowych. Podjęto więc własne badania na ten temat. W tym celu porównano 18 ofert różnych instytucji finansowych: 13 banków komercyjnych, 2 grup banków spółdzielczych, 2 banków spółdzielczych samodzielnych, 1 SKOK-u. Z próby następnie wyłączono instytucje nieposiadające konta dla osób w wieku 18‒25. Wnioskiem płynącym z rozważań jest obserwacja, iż większość instytucji finansowych ma specjalne oferty kierowane do pokolenia Z. Te instytucje, które ich nie posiadają, najczęściej mają w ofercie konto, w którym brak opłat za podstawowe usługi jest zerowy lub niski dla wszystkich grup wiekowych. Problemem instytucji finansowych może być natomiast utrzymanie lojalności klienta.
Bibliografia
Adamczyk, G., Anioła, P. (2011). Wybrane aspekty zachowań przedstawicieli pokolenia V na rynku usług bankowych [Some aspects of behavior of the representatives of generation Y on banking services market]. Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management, 50, 55–66.
Alagierska, K. (2018). Trendy konsumenckie i ich implikacje marketingowe w branży modowej. Debiuty Naukowe Studentów Wyższej Szkoły Bankowej, 18, 31‒50.
Anioła, P., Czubak, W., Marchwacki, B. (2011). Proces decyzyjny ludzi młodych na rynku produktów i usług bankowych na przykładzie studentów polskich i austriackich. Journal of Agribusiness and Rural Development, 21(3).
Bałdys, P. (2015). Memy, mashupy, viral videos-opisywanie rzeczywistości społecznej w czasach kultury digitalnej. Media i Społeczeństwo. Medioznawstwo, komunikologia, semiologia, socjologia mediów, 5.
Bednarska-Olejniczak, D. (2012). Zachowania młodych konsumentów na rynku usług bankowych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 31, 299‒311.
Bieleń, M., Kubiczek, J. (2020). Response of the labor market to the needs and expectations of Generation Z. e-mentor. Czasopismo naukowe Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, 86(4), 87‒94.
Czechowska, I.D., Kuśmierska, W. (2022). Uwarunkowania decyzji młodych klientów na rynku usług finansowych na przykładzie rachunków bankowych. Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny, 11(7), 8‒27.
Dejnaka, A. (2017). Trendy w zachowaniach konsumentów. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 501, 44‒49.
Główny Urząd Statystyczny. (2023; 2024, 30 listopada). Share of internet users in Poland from 2015 to 2023, by age group. Pozyskano z: https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/en/de- faultaktualnosci/3417/1/10/1/information_society_in_poland_in_2023.pdf
Hedvicáková, M., Pozdílková, A. (2015). Comparison of student accounts on the Czech banking market. Hradecké Ekonomické Dny, 5(1), 243–251.
Kaabachi, S., Mrad, S.B., Barreto, T. (2022). Reshaping the bank experience for GEN Z in France. Journal of Marketing Analytics, 10(3), 219.
Kaczmarek, M. (2023). Przynależność do kohorty pokoleniowej jako determinanta korzystania z BLIK-a. Bank i Kredyt, 54(2).
Król, P. (2024). Phishing jako zagrożenie dla bezpieczeństwa bankowości cyfrowej. Bezpieczny Bank, 94(1), 25‒42.
Matel, A. (2015). Konsumpcja umiaru a współczesne trendy zachowań konsumenckich. Zarządzanie. Teoria i Praktyka, 13(3), 17‒24.
McCarthy, O., Briscoe, R., Ward, M. (1999). An Analysis of Youth Involvement in Irish Credit Unions. Centre for Co-operative Studies, National University of Ireland.
NowyMarketing.pl. (2021; 2024, 12 grudnia). Rocznik 2003 wchodzi w dorosłość – nowa Kampania Mbanku na „osiemnastkę”. Pozyskano z: https://nowymarketing.pl/a/31095,rocznik-2003-wchodzi-w-doroslosc-nowa-kampania-mbanku-na-osiemnastke?_r=1
Płonka, T., Perek, A. (2013). Banki spółdzielcze w opinii młodych konsumentów. Zarządzanie Finansami i Rachunkowość. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, 1, 65‒75.
pkobp.pl (2024; 14 grudnia). Promocja na klucze bezpieczeństwa w x-kom.pl ‒ PKO Bank Polski. Pozyskano z: https://www.pkobp.pl/aktualnosci/promocja-klucz-bezpieczenstwa-50zl-taniej PYMNTS. (2022; 2024, 14 grudnia). Estimated changes in conducting banking operations if consumers worldwide would have access to a super app as of January 2022, by age group. Statista, 30. Pozyskano z: https://www.pymnts.com/data/?type=study
Shalsabilah, N., Firmansyah, F. (2023). The influence of content marketing and product knowledge on generation Z purchase intention in using Bank Syariah Indonesia services. Jurnal Ecogen, 6(3), 317‒328.
Skok.pl. (2017; 2024, 14 grudnia). SKOK w liczbach. Pozyskano z: https://web.archive.org/ web/20171124093213/http://www.skok.pl/o-skok/skok-w-liczbach
Solarz, J.K. (2024). Metapersonalizacja finansów osobistych w Polsce. W: K. Marchewka-Bartkowiak, K. Waliszewski (red.), Finanse wobec wyzwań nowej gospodarki. Poznań: Wydawnictwo UE, 115–125. DOI: https://doi.org/10.18559/978-83-8211-229-0/7.
Sowa, I. (2012). Zmiany zachowań konsumpcyjnych młodych konsumentów w latach 2004–2010. Handel Wewnętrzny, wrzesień‒październik, t. 2, 135‒142.
Telewizja z Kartonu. (2023; 2024, 14 grudnia). KONKURSY I LOTERIE Polski Iceberg [Wideo]. Pozyskano z: Youtube https://www.youtube.com/watch?v=G4GkvZdqOh8tvnmedia.pl. (2018; 2024, 14 grudnia). Case study mBank „Rocznik 1999” #opiniejuroraeffie 2018. Pozyskano z: https://tv.tvnmedia.pl/case-study-mbank-rocznik-1999-opiniejuroraeffie-2018/
Waliszewski, K., Cichowicz, E., Gębski, Ł., Kliber, F., Kubiczek, J., Niedziółka, P., Solarz, M., Warchlewska, A. (2024). Digital loans and buy now pay later from LendTech versus bank loans in the era of ‘black swans’: Complementarity in the area of consumer financing. Equilibrium. Quarterly Journal of Economics and Economic Policy, 19(1), 241–278. DOI: https://doi.org/10.24136/eq.2982.
Warchlewska, A. (2013). Rola instytucji parabankowych w kwestii przeciwdziałania wykluczeniu finan- sowemu na przykładzie spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. Studia Ekonomiczne, 173, 46‒57.
Zalega, T. (2016). Nowe trendy konsumenckie jako przejaw innowacyjnych zachowań współczesnych konsumentów. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 46, 202‒225.
Zamknijkonto.pl. (2024a; 14 grudnia). Konto gamingowe dla gracza w Pekao z bonusem 400 zł. Pozyskano z: https://zamknijkonto.pl/promocja-pekao-konto-dla-gracza
Zamknijkonto.pl. (2024b; 14 grudnia). 400 zł premii za konto dla młodych w Pekao SA. Pozyskano z: https://zamknijkonto.pl/konto-pekao-dla-mlodych
Zamknijkonto.pl. (2024c; 14 grudnia). HIT! Darmowe konto dla młodych mBank z premią 520 zł na start! Pozyskano z: https://zamknijkonto.pl/mbank-konto-dla-mlodych Dostęp: 14.12.2024 r.
Złotkowska, G. (2011). Czynniki wpływające na zachowania nabywcze młodzieży. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 660.
Żarczyńska-Dobiesz, A. i Chomątowska, B. (2014). Pokolenie „Z” na rynku pracy ‒ wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 350.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Przedsiębiorczość - Edukacja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).