International Entrepreneurship Education as a Tool for Developing Future Skills: Teaching Experiences from SGH Warsaw School of Economics
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.212.4Keywords:
entrepreneurship education, future skills, higher education didactics, international entrepreneurship, strategic thinkingAbstract
The article tries to answer the question of how international entrepreneurship education can support the development of the competences of the future such as strategic thinking, creativity, team cooperation, and digital and financial competences. Based on the example of the course ‘International Entrepreneurship’ taught at SGH Warsaw School of Economics, didactic experiences are presented which can serve as a reference point for the design of modern educational programmes. The article is reflective-practical in nature and uses literature analysis, course structure and university teacher observations as tools to understand the effectiveness of selected educational methods. Emphasis is placed on the integration of theory and practice, the use of active teaching methods and the creation of an inclusive study environment. The work is part of a broader discourse on preparing students to function in a dynamic and diverse global environment.
References
Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., Van Den Brande, L. (2016). EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Bakan, J. (2006). Korporacja. Patologiczna pogoń za zyskiem i władzą. Warszawa: Wydawnictwo Lepszy Świat.
Bąkowski, M., Krzykowska, K. (2024). Biznes i zarządzanie jako element edukacji ekonomicznej młodzieży w szkołach ponadpodstawowych. Prakseologia i Zarządzanie. Zeszyty naukowe Towarzystwa Naukowego Prakseologii, 2, 70–88.
Bembenek, B. (2024). Doskonalenie kompetencji cyfrowych w klastrach. Horyzonty Wychowania, 23(65), 55–64. DOI: https://doi.org/10.35765/hw.2024.2365.07.
Boldureanu, G., Ionescu, A.M., Bercu, A.-M., Bedrule -Grigoruță, M.V., Boldureanu, D. (2020). Entrepreneurship education through successful entrepreneurial models in higher education.
Sustainability, 12(3), 1267. DOI: https://doi.org/10.3390/su12031267.
Burkeman, O. (2024). Cztery tysiące tygodni. Czas na twoje życie. Kraków: Insignis.
Chang, H.-J. (2015). Ekonomia. Instrukcja obsługi. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Čapek, K. (2023). R.U.R. Warszawa: Wydawnictwo CM.
Čapek, K. (2021). Inwazja jaszczurów. Warszawa: Fundacja Nowoczesna Polska.
Dębkowska, K., Glińska, E., Kononiuk, A., Pokojska, J., Poteralska, B., Szydło, J., Rollnik -Sadowska, E. (2022). Foresight kompetencji przyszłości (Working Paper, nr 1). Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny.
Drabik, I. (2018). Przedsiębiorczość międzynarodowa w teorii internacjonalizacji przedsiębiorstwa. Przedsiębiorczość – Edukacja, 14, 165–176. DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.14.12.
Dworzecki, Z., Leśniak -Łebkowska, G. (2019). Wyobraźnia strategiczna w biznesie. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 162, 115–142. DOI: https://doi.org/10.33119/SIP.2018.162.9.
Fayolle, A. (2008). Entrepreneurship and New Value Creation: The Dynamic of the Entrepreneurial Process. Cambridge: Cambridge University Press.
Gibb, A. (2002). Creating conducive environments for learning and entrepreneurship: Living with, dealing with, creating and enjoying uncertainty and complexity. Industry and Higher Education, 16(3), 135–148. DOI: https://doi.org/10.5367/000000002101296234.
Gibb, A. (2005). Towards the Entrepreneurial University: Entrepreneurship Education as a Lever for Change. NCGE Policy Paper.
Gudanowska, A., Kononiuk, A., Siderska, J., Dębkowska, K. (2020). Uwarunkowania ucyfrowienia procesów produkcji i wzrostu kompetencji cyfrowych społeczeństwa. Białystok: Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej. DOI: https://doi.org/10.24427/978-83-66391-23-9.
Hašek, J. (2022). Przygody dobrego wojaka Szwejka podczas wojny światowej. Warszawa: Wydaw- nictwo SBM.
Iwu, C.G., Opute, P.A., Nchu, R., Eresia -Eke, C., Tengeh, R.K., Jaiyeoba, O., Aliyu, O.A. (2021). Entrepreneurship education, curriculum and lecturer -competency as antecedents of student entrepreneurial intention. The International Journal of Management Education, 19(1), 1–11. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijme.2019.03.007.
Jardim, J. (2021). Entrepreneurial skills to be successful in the global and digital world: Proposal for a frame of reference for entrepreneurial education. Education Sciences, 11(7), 356. DOI: https:// doi.org/10.3390/educsci11070356.
Keller, G., Papasan, J. (2013). Jedna rzecz. Zaskakujący mechanizm niezwykłych osiągnięć. Łódź: Galaktyka.
Knopik, T., Domagała -Zyśk, E. (2022). Kreatywność i innowacyjność jako transferowalne zasoby rozwijane na I etapie edukacyjnym. Od programu nauczania do oceny efektów jego realizacji. Problemy Opiekuńczo ‑Wychowawcze, 614(9), 34–44. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.1277.
Kolb, D.A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice -Hall.
Kowalik, I. (2025). Marketing przedsiębiorców na przykładzie małego producenta żywności z Mazowsza. Współpraca w sieciach, innowacyjność i orientacja na klienta. Studium przypadku opracowane w ramach programu „Rozwój potencjału badawczego SGH dla witalnego i odpornego wzrostu oraz odpornych społeczeństw”, finansowanego ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Regionalnej Inicjatywy Doskonałości (RID). Warszawa: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kolegium Gospodarki Światowej.
Lackéus, M. (2015). Entrepreneurship in Education: What, Why, When, How. OECD Local Economic and Employment Development (LEED) Papers, 6. DOI: https://doi.org/10.1787/cccac96a -en.
Mahmudin, T. (2023). The importance of entrepreneurship education in preparing the young generation to face global economic challenges. Journal of Contemporary Administration and Management, 1(3), 187–192. DOI: https://doi.org/10.61100/adman.v1i3.78.
Milne, A.A. (1926), Winnie ‑the ‑Pooh. London: Methuen & Co.
Morris, T.H., König, P.D. (2021). Self -directed experiential learning to meet ever -changing entrepreneurship demands. Education + Training, 63(1), 23–49. DOI: https://doi.org/10.1108/ET-09-2019 -0209.
Mrożek, S. (1994). Dzieła zebrane, t. 1. Opowiadania 1990–1993. Warszawa: Noir sur Blanc.
Neck, H., Greene, P. (2011). Entrepreneurship education: Known worlds and new frontiers. Journal of Small Business Management, 49(1), 55–70. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-627X.2010.00314.x.
OECD. (2018; 2025, 16 czerwca). The Future of Education and Skills Education 2030 (Position paper). Pozyskano z: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2018/06/the -future-of -education -and -skills_5424dd26/54ac7020-en.pdf.
Oleksiuk A. (2025). Legitymizacja w działalności biznesowej przedsiębiorstw typu born global – studium przypadku Ready Bathroom. W: I. Kowalik (red.), Marketing przedsiębiorców w międzynarodowej działalności gospodarczej małych i średnich firm. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 131–140.
Rachwał, T. (2018). Przedsiębiorczość jako kompetencja kluczowa w systemie edukacji. W: T. Rachwał (red.), Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych. Obszary: przedsiębiorczość jako kompetencja kluczowa, kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych w edukacji, doświadczenia międzynarodowe w zakresie kształtowania kompetencji przedsiębiorczych. Warszawa: Wydawnictwo FRSE, 16–34. DOI: https://doi.org/10.47050/65591760.16–34.
Rachwał, T. (2022). Zmiany w edukacji w zakresie przedsiębiorczości – w kierunku zakresu rozszerzonego oraz egzaminu maturalnego z przedmiotu biznes i zarządzanie? Przedsiębiorczość – Edukacja, 18(2), 41–64.
Ratten, V., Usmanij, P. (2021). Entrepreneurship education: Time for a change in research direction? The International Journal of Management Education, 19(1), 100367. DOI: https://doi.org/10.1016/ j.ijme.2020.100367.
Raworth, K. (2021). Ekonomia obwarzanka. Siedem sposobów myślenia o ekonomii XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Reymont, W.S. (2023). Ziemia obiecana. Wrocław: Siedmioróg.
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 lutego 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2023 r. poz. 314).
Sarasvathy, S.D. (2001). Causation and effectuation: Toward a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency. The Academy of Management Review, 26(2), 243–263. DOI: https://doi.org/10.2307/259121.
Schmidt, E., Rosenberg, J. (2014). How Google Works. London: John Murray.
Seikkula -Leino, J., Salomaa, M., Jónsdóttir, S.R., McCallum, E., Israel, H. (2021). EU Policies Driving Entrepreneurial Competences – Reflections from the Case of EntreComp. Sustainability, 13(15), 8178. DOI: https://doi.org/10.3390/su13158178.
Tokarczuk, O. (2005). Prawiek i inne czasy. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
World Economic Forum. (2020; 2025, 14 czerwca). The Future of Jobs Report 2020. Pozyskano z: https:// www.weforum.org/publications/the -future -of -jobs -report-2020/.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Entrepreneurship – Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).