Kształcenie praktyczne w uczelniach wyższych w ocenie studentów kierunku ekonomia społeczna

Autor

  • Paulina Szyja Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej Instytut Prawa Administracji i Ekonomii
  • Wojciech Maciejewski Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej Instytut Prawa Administracji i Ekonomii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.162.10

Słowa kluczowe:

ekonomia społeczna, kształcenie praktyczne, studia dualne

Abstrakt

W artykule zaprezentowano, jak studenci oceniają praktyczny wymiar kierunku ekonomia społeczna. W celu realizacji badania przedstawiono prawne aspekty opisujące praktyczny wymiar kształcenia oraz zapytano, w formie ankiety online, studentów kierunku ekonomia społeczna o opinię na temat praktycznego wymiaru studiowania. Badani odpowiadali na pytania związane z oceną programu studiów oraz ich zaangażowaniem w działania pozadydaktyczne. Poproszono ich także o rekomendacje związane z praktycznym kształceniem. Dopełnieniem badań były pytania odnoszące się do oczekiwań studentów względem wybranego kierunku, ogólnego zadowolenia ze studiów i określenia, jaki mają poziom wiedzy w porównaniu z początkiem studiów. Za największe braki w programie studiów badani uznali małą liczbę przydatnych w praktyce przedmiotów i niewystarczającą liczbę przedmiotów ekonomicznych. Duża część badanych - 38,3% - nie była też w stanie określić, czy jej oczekiwania dotyczące kierunku studiów zostały spełnione. Zdecydowana większość badanych określiła swój stan wiedzy jako większy niż przed rozpoczęciem studiów. Wyniki badań sugerują, że należałoby upraktycznić proces kształcenia oraz zwiększyć liczbę wizyt studyjnych. Jednak studenci, poza głównie pracą zawodową, nie podejmowali indywidualnej inicjatywy w zdobywaniu praktycznego doświadczenia - tylko niewielki ich odsetek angażował się w wolontariat i działania w kołach naukowych, również niewielka liczba studentów postulowała za zwiększeniem liczby praktyk zawodowych.

Biogramy autorów

Paulina Szyja - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej Instytut Prawa Administracji i Ekonomii

Paulina Szyja, dr, adiunkt w Katedrze Badań nad Zrównoważonym Rozwojem Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

Wojciech Maciejewski - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej Instytut Prawa Administracji i Ekonomii

Wojciech Maciejewski, dr, adiunkt w Katedrze Ekonomii i Polityki Gospodarczej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Członek zarządu Stowarzyszenia Naooka. Jego zainteresowania badawcze dotyczą obszarów przedsiębiorczości, cech przedsiębiorczych, problematyki decyzji oraz czynników wpływających na powodzenie przedsięwzięć gospodarczych.

Bibliografia

Deloitte. (2018). First Steps into the Labour Market, International survey of students and graduates. Central Europe 2018. Pozyskano z: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ce/Documents/about-deloitte/ce-first-steps-into-the-labour-market-2018.pdf

Fundacja Pracownia Jutr. (2015). Raport podsumowujący oczekiwania studentów i pracodawców w związku z organizacją praktyk i staży studenckich. Laboratorium Kariery. Rybik.

Hermann-Pawłowska, K., Leszczyńska, B., Trzciński, R., Sondej, K. (2015). Badanie ewaluacyjne o charakterze on-going identyfikujące dobre praktyki w realizacji praktycznych elementów kształcenia w projektach dofinansowanych w ramach IV Priorytetu PO KL oraz w innych działaniach w obszarze szkolnictwa wyższego. Raport końcowy. DANAE, IDEA. Pozyskano z: https://www.ncbr.gov.pl/fileadmin/user_upload/import/

tt_content/files/praktyczne_elementy_ksztalcenia_-_ewaluacja.pdf

Jarecki, W. (2015). Motywacje przy podejmowaniu studiów wyższych ekonomicznych. Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, 17(3), 133–141.

Maciejewski, W., Faron, A. (2019). Factor of choosing the tourism and recreation field of study in the context of the tourism sector development. W: M. Dolezalova, J. Mallinu, P. Scholz (red.), Topical Issues of Tourism, Tural Tourism – possibility for a destination. Jihlava: Published by College of Polytechnics Jihlava, 175–185.

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 października 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym. Dz.U. 2016, poz. 1842.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów. Dz.U. poz. 1668.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia. Dz.U. 243, poz. 1445.

Ustawa z dnia 31 stycznia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dz.U. 2019 r., poz. 276.

Ustawa z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dz.U. 2018 r., poz. 1668.

Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Dz.U. 2011 nr 84, poz. 455

Wydział Politologii. (2019, 29 października). Efekty kształcenia dla prowadzonych na Wydziale Politologii kierunków studiów. Pozyskano z: https://wpl.up.krakow.pl/student-2-2/efekty-ksztalcenia/

Pobrania

Opublikowane

2020-12-25

Jak cytować

Szyja, P. ., & Maciejewski, W. . (2020). Kształcenie praktyczne w uczelniach wyższych w ocenie studentów kierunku ekonomia społeczna. Przedsiębiorczość - Edukacja, 16(2), 128–140. https://doi.org/10.24917/20833296.162.10