The Importance of The Basics of Entrepreneurship as a School Subject in the Economic Preparation of the Young for their Professional Life

Autor

  • Agnieszka Świętek Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej Instytut Geografii Katedra Badań nad Edukacją Geograficzną

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.162.6

Słowa kluczowe:

Basics of Entrepreneurship, core curriculum, entering the labour market, young adults

Abstrakt

The article aims to determine to what extent the implementation of the content of The Basics of Entrepreneurship can support young adults (those between 15 and 30 years old, according to the Central Statistical Office). It also investigates current reports on the economic situation of young adults in Poland and analyses the content of The Basics of Entrepreneurship’s core curriculum. Diagnosis of their economic situation, based on these reports, has shown that Polish young adults are professionally active, though there is a high unemployment rate among them. Young adults plan to continue their education not necessarily in line with labour market requirements preferring to work in someone else’s company, preferably as a member of a management team or a specialist, although they do not show too much commitment to their duties. The Basics of Entrepreneurship’s core curriculum contains educational content that responds to these needs, although it is not always sufficiently detailed.

Biogram autora

Agnieszka Świętek - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej Instytut Geografii Katedra Badań nad Edukacją Geograficzną

Agnieszka Świętek, PhD in geography, graduated from Pedagogical University of Krakow MA degree in geography, specialisation in Entrepreneurship and spatial planning. Adjunct (assoc. professor) at the Pedagogical University of Krakow, Institute of Geography. Her research interests focus on two different research themes: the education in the field of geography and entrepreneurship, in particular the process of starting up own business, young adults entering into the labour market and the quality of life of Roma in Poland.

Bibliografia

Andrzejczyk, A. (2016). Metody badań edukacji przedsiębiorczej. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 12, 352–363.

Borowiec-Gabryś, M., Kilar, W., Rachwał, T. (2018). Przedsiębiorczość jako kompetencja przyszłości. In: S. Kwiatkowski (ed.), Kompetencje przyszłości. Warszawa: FRSE, 68–89.

Business Insider Polska. (2020, 2 January). Retrieved from: https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/kariera/pracownicy-poszukiwani-w-2020-r/hsjbb7f

Czy zabraknie nam liderów? Młodzi eksperci wchodzą na rynek. Polska edycja raportu Pierwsze kroki na rynku pracy. (2018).Warszawa: Deloitte.

Grabowska, M., Gwiazda, M. (red.). (2019). Młodzież 2018. Warszawa: CBOS, KBPN.

Jakimiuk, B. (2017). Bezrobocie wśród polskiej młodzieży i jego dynamika. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, XXX, 193–203.

Kilar, W., Rachwał, T. (2019). Changes in Entrepreneurship Education in Secondary School under Curriculum Reform in Poland. Journal of Intercultural Management, 11(2), 73–105.

Making sense of a world in motion. (2015). United Kingdom: Ernst & Young Global Limited.

Młodzi na rynku pracy – pracownicy, przedsiębiorcy, bezrobotni. (2015). Warszawa: PARP.

Monitor Rynku Pracy. Wyniki 36. edycji badania. (2019). Warszawa: Instytut Badawczy Randstad.

Praca.pl. (2020, 2 January). Retrieved from: https://www.praca.pl/poradniki/warto-wiedziec/zawody-przyszlosci-2020-2030_pr-3546.html

Rachwał, T. (2005). Kształtowanie postaw uczniów na lekcjach podstaw przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 1, 137–143.

Raport badanie przedsiębiorczości wśród młodzieży. Wyniki ogólnopolskie. (2017). Grodzisk Mazowiecki: Akademia Liderów.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Dz.U. z 2018 r., poz. 467.

Rybicka, K. (2014). Bezrobocie młodzieży w Polsce. Studia Ekonomiczne, 197, 195–201.

Sadowski, Z., Kozłowski, P. (2010). Zagrożenia ekonomiczno-społeczne. Nauka, 4, 23–29.

Stańczak, J., Stelmach, K., Urbanowicz, M. (2016). Małżeństwa oraz dzietność w Polsce. Warszawa: GUS.

Sytuacja na rynku pracy osób młodych w 2017 roku. (2018). Warszawa: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, Wydział Analiz i Statystyki.

Świętek, A. (2018). Edukacja formalna na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjnych. Horyzonty Wychowania, 17(44), 189–197.

Świętek, A. (2012). Oczekiwania a realia wejścia ludzi młodych na rynek pracy jako wyzwanie dla edukacji z przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 8, 137–154.

Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 9, 246–257.

Zioło, I. (1999). Wybrane atrybuty wartości edukacyjnej wyższej szkoły niepaństwowej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, 3(3), 127–136.

Opublikowane

2020-12-25

Jak cytować

Świętek, A. . (2020). The Importance of The Basics of Entrepreneurship as a School Subject in the Economic Preparation of the Young for their Professional Life. Przedsiębiorczość - Edukacja, 16(2), 73–85. https://doi.org/10.24917/20833296.162.6