Tendencje rozwoju handlu elektronicznego
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.181.4Słowa kluczowe:
determinanty wykorzystania handlu elektronicznego, handel elektroniczny, handel tradycyjny, sklepy internetoweAbstrakt
Handel elektroniczny to obszar gospodarki rozwijający się bardzo intensywnie w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Pojawienie się w połowie lat 90. takich przedsiębiorstw, jak eBay czy Amazon, i ich powodzenie pociągnęły za sobą mnóstwo podobnych inwestycji. Łatwy i szybki sposób dokonywania transakcji zadecydowały o gwałtownym rozwoju e-commerce. E-handel polega na zawieraniu transakcji handlowych i sprzedaży towaru dzięki urządzeniom elektronicznym takim jak telefon czy komputer, przez sieć internetową. Patrząc na rozwój handlu internetowego, można zauważyć, że w jego ramach wiele firm chce odnieść sukces. Nie ma wątpliwości co do tego, że podejście przedsiębiorców do e-commerce uległo zmianie. Coraz więcej z nich ma świadomość, że można z sukcesem sprzedawać produkty wyłącznie przez Internet. Jeszcze dekadę temu przez sieć internetową odbywał się niewielki ułamek sprzedaży detalicznej, obecnie natomiast zakupy w sieci zmieniają całkowicie obraz handlu, a co za tym idzie - przyczyniają się do zmian w funkcjonowaniu tradycyjnych sklepów. Dzieje się to za sprawą łatwego dostępu do Internetu, poprawy infrastruktury w kanale e-commerce, zwiększającej się liczby e-sklepów i w efekcie - wzrastającej liczby osób, które dokonują zakupów w sieci. Ważnym aspektem dla każdego biznesu e-commerce jest zrozumienie potrzeb klientów korzystających w głównej mierze z urządzeń mobilnych i dostarczenie im odpowiednich rozwiązań oraz doświadczeń zakupowych. Na podstawie obserwacji oraz analiz można przyjąć tezę, że handel elektroniczny nadal będzie się rozwijał, jednak dynamika wzrostu będzie na niższym poziomie.
Bibliografia
Bartczak, K. (2016). Bariery rozwojowe handlu elektronicznego. Wrocław: Exante.
Chełstowski, D., Szewczyk, A. (2012). Problemy rozwoju handlu elektronicznego w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica, 30, 22–43.
Deluga, W., Dyczkowska, J. (2011). E-commerce – bezpieczne zakupy. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 21, 27–38.
Dobrowolska, A. (2020; 2022, 3 marca). Trendy e-commerce na rok 2020. Jak usprawnić logistykę, aby zwiększyć sprzedaż w E-sklepie. Pozyskano z: from https://ewp.pl/artykul-z-wydania-drukowanego/trendy-w-e-commerce-na-rok2020-jak-usprawnic-logistyke-aby-zwiekszyc-sprzedaz-w-e-skle
E-commerce w Polsce. (2022, 3 marca). Pozyskano z: https://www.sempire.pl/e-commerce-w-polsce.html
E-commerce w Polsce 2019. (2022, 3 marca). Pozyskano z: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html
E-commerce w Polsce 2020. (2022, 3 marca). Pozyskano z: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html
Flis, R. (2009). Perspektywy rozwoju e-biznesu. W: Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2007–2008, A. Żołnierski (red.). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, 72–78.
Konopielko, Ł., Wołoszyn, M., Wytrębowicz, J. (2016). Handel elektroniczny. Ewolucja i perspektywy. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Uczelni Łazarskiego.
Kręt, P. (2020). E-commerce w czasie pandemii COVID-19. Management and Quality, Zarządzanie i Jakość, 2(3), 48–58.
Pokrzyk, D., Tarsa, J. (2014). Analiza poziomu wiedzy i zainteresowanie tematyką e-biznesu wśród studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie. Progress in Economic Science, 1, 193–203.
Subieta, K. (2002). Zagadnienia handlu elektronicznego. Warszawa: Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych.
Szewczyk, A. (2006). Podstawy e-biznesu. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
WTO. (2013; 2022, 3 marca). E-commerce in developing countries. Opportunities and challenges for small and medium-sized enterprises. Retrieved from: https://www.wto.org/english/res_e/ booksp_e/ecom_brochure_e.pdf
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Przedsiębiorczość - Edukacja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).