Zasada szalonego patchworku – efektuacja jako inspiracja do kształtowania relacji i postaw biznesowych
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.161.18Słowa kluczowe:
edukacja przedsiębiorcza, efektuacja, networking, przedsiębiorczość, relacje biznesoweAbstrakt
Jedną z zasad efektuacyjnego podejścia do przedsiębiorczości jest zasada szalonego patchworku (crazy quilt), która dotyczy budowania relacji z otoczeniem biznesowym. Zgodnie z nią przedsiębiorca powinien korzystać z kontaktów z osobami z otoczenia, zbudowanych jeszcze przed założeniem firmy, a także aktywnie kształtować nowe relacje w środowisku, w którym firma działa. Silny networking i znajomość wielu osób pozwalają na czerpanie inspiracji i wspólne poszukiwanie nowych szans biznesowych. W artykule zaprezentowano wyniki badań ankietowych, których celem była ocena, na ile polscy przedsiębiorcy korzystają z zasady szalonego patchworku podczas realizacji celów swoich firm. Sprawdzono również, na ile studenci kierunku menedżerskiego doceniają wartość tej zasady, planując założenie własnej działalności gospodarczej. Wobec niewielkiego dorobku polskich badaczy dotyczącego efektuacji, zrealizowane badanie jest ważnym elementem budowania zasobów wiedzy z tego zakresu. Zgodnie z uzyskanymi wynikami, studenci okazali się w swoich przekonaniach bardziej zgodni z tradycyjnym, czyli przyczynowym (a nie efektuacyjnym) sposobem myślenia ze względu na wyraźną tendencję do rywalizowania, a nie kooperacji z konkurentami firmy. Efektem badań jest opracowanie katalogu rozwiązań, które powinny być włączone do procesu edukacji przedsiębiorczej, by uwrażliwiać obecnych i przyszłych przedsiębiorców na wartość budowanych relacji, a także wartości biznesowych w oparciu o stosunki interpersonalne z otoczeniem.
Bibliografia
Cieślik, J. (2015). Jaka polityka przedsiębiorczości? Alert, 4, 1–5.
Cieślik, J., Skala, A. (2016). Nowe tendencje w kształceniu innowacyjnych przedsiębiorców. Horyzonty Wychowania, 15(34), 309–322. doi: 10.17399/HW.2016.1534018.
Daniel, N.B. (2008). The Art of the Handmade Quilt. New York/London: Sterling Publishing Company.
Duliniec, E. (2017). Efektuacja, marketing przedsiębiorców i wczesna internacjonalizacja przedsiębiorstw. Marketing i Rynek, 9, 83–89.
Galkina, T., Chetty, S. (2015). Effectuation and Networking of Internationalizing SMEs, Management International Review, 55, 647–676. doi: 10.1007/s11575-015-0251-x.
Galkina, T., Lundgren-Henriksson, E.L. (2017). Coopetition as an entrepreneurial process: Interplay of causation and effectuation. Industrial Marketing Management, 67, 158–173. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.2017.09.004
Günzel-Jensen, F., Robinson, S. (2017). Effectuation in the undergraduate classroom: three barriers to entrepreneurial learning. Education + Training, 59(7/8), 780–797. doi: 10.1108/ET-03-2016-0049
Jones, C., Matley, H., Penalula,K., Penalula, A. (2014). Claiming the future of enterprise education. Education + Training, 56(8/9), 764–775. doi: 10.1108/ET-06-2014-0065
Kerr, J., Coviello, N. (2019). Formation and Constitution of Effectual Networks: A systematic Review and Synthesis. International Journal of Management Reviews, 21, 370–397. doi: 10.1111/ijmr.12194
Krawczyk-Bryłka, B., Stankiewicz, K., Tomczak, M., Ziemiański, P. (2018). Modele mentalne przedsiębiorczości: wskaźniki efektuacyjne vs kauzalne. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, vol. XIX(10/II), 215–229.
Murdock, K., Varnes, C.J. (2018). Beyond Effectuation: Analysing the Transformation of Business Ideas into Ventures Using Actor-network Theory. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 24(1), 256–272. doi: 10.1108/IJEBR-01-2017-0039.
Sarasvathy, S. (2001). Toward Causation and Effectuation : A Theoretical Shift From Inevitability to Economic Entrepreneurial Contingency. The Academy of Management Review, 26(2), 243–263. doi: 10.2307/259121
Read, S., Sarasvathy, S., Dew, N., Wiltbank, R. (2016). Effectual entrepreneurship. London: Routledge.
Sarasvathy, S.D. (2008). Effectuation: Elements of entrepreneurial expertise. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
Sarasvathy, S.D., Dew, N. (2003). Effectual Networks: A pre-commitment approach to bridging the gap between opportunism and trust. https://www.effectuation.org/wp-content/uploads/2016/06/aom-03-effectual-networks-1.pdf
Sarasvathy, S.D., Dew, N. (2005). New market creation through transformation. Journal of evolutionary economics, 5(15), 533–565. doi: 10.1007/s00191-005-0264-x
Singh, J, Davidson, J. (2016). Learning Patchwork – traditional patchwork techniques. Mendon Cottage Books. UK: Edward Elgar.
Yrjönkoski, K., Suominen, A. (2018). Effectuation as a frame for networking decisions – the case of a Finnish information technology start-up. Proceedings-of-International-Workshop-on-Softwareintensive-Business-Start-ups-Ecosystems and Platforms (SiBW). Espoo, Finland, 230–244.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).