Wpływ cech społeczno-demograficznych na sposób zarządzania firmą przez kobiety i mężczyzn na przykładzie Wielkopolski

Autor

  • Hanna Mizgajska Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Dorota Płóciennik Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.10.2

Słowa kluczowe:

cechy społeczno-demograficzne, kobiety, MŚP, przedsiębiorczość

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie wpływu wybranych cech społeczno-demograficznych na sposób zarządzania małą i średnią firmą przez kobiety i mężczyzn. Przez sposób zarządzania przedsiębiorstwem rozumie się: cele prowadzonej firmy, przeznaczenie zysku, korzystanie ze środków UE, kredytów i zastosowanie Internetu. Cechy społeczno-demograficzne podzielono na czynniki związane z osobą właściciela/właścicielki oraz związane z firmą. Czynniki związane z osobą właściciela/właścicielki to: edukacja, wiek oraz sytuacja rodzinna określona przez stan cywilny i liczbę dzieci. Natomiast cechy związane z firmą to: wielkość firmy, długość lat na rynku, wielkość miasta, w którym firma funkcjonuje, oraz prowadzenie firmy rodzinnej. Badanie wpływu wybranych cech społeczno-demograficznych poprzedzono analizą porównawczą sposobu zarządzania firmą przez kobiety i mężczyzn. W pracy wykorzystano materiał empiryczny zebrany w sposób celowy metodą ankietową ze 143 firm kierowanych przez kobiety oraz 158 firm kierowanych przez mężczyzn reprezentujących sektor małych i średnich przedsiębiorstw w Wielkopolsce. Ankietyzacja przedsiębiorstw została przeprowadzona przez studentów I roku studiów magisterskich Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu w ramach przedmiotu przedsiębiorczość. Badania były przeprowadzone w 2011 r., a informacje o firmie i sposobach zarządzania dotyczą lat 2007-2010. Materiał badawczy przetworzony został metodami analizy porównawczej, takimi jak: test zgodności chi-kwadrat, test t-studenta oraz test Scheffe. Natomiast przy weryfikacji merytorycznej hipotez założony został poziom istotności α = 0,05.

Biogramy autorów

Hanna Mizgajska - Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Hanna Mizgajska, dr hab. inż., prof. nadzw. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Hanna Mizgajska jest autorką 105 publikacji, głównie z zakresu ekonomiki i funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), w tym trzech monografii. Szczególne miejsce w jej dorobku zajmuje 19 anglojęzycznych publikacji w recenzowanych i objętych procedurą kwalifikacyjną materiałach z europejskich i światowych konferencji dotyczących small biznesu. Spośród nich 14 wiąże się z konferencjami organizowanych przez European Foundation for Management Development (EFMD), a 4 zawarte są w materiałach z konferencji organizowanych przez International Council for Small Business (ICSB). Główne zainteresowania badawcze to aktywność innowacyjna MŚP, wspieranie MŚP oraz przedsiębiorczość kobiet. Od 2005 r. autorka jest przewodniczącą Okręgowej Olimpiady Przedsiębiorczości przy Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.

Dorota Płóciennik - Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Dorota Płóciennik, mgr, doktorantka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Dorota Płóciennik przygotowuje pracę doktorską pt. Uwarunkowania prowadzenia firm internetowych przez kobiety w Polsce pod kierunkiem dr hab. inż. Hanny Mizgajskiej.

Bibliografia

Chapman, B. (1975). Comparison of male and female leadership styles, Academy of Management Journal, 18, No 3, 645-651.

Barrett, M., Moores, K. (2009). Women in family business leadership roles, Daughters on the stage, Cheltenham: Edward Elgar Publishing.

Belcourt, M. (1987). Sociological Factors Associated with Female Entrepreneurship, Journal of Small Business and Entrepreneurship, 21(3), 22-31.

Birley, S. (1989). Female entrepreneurs: are they really any different?, Journal of Small Business Management, 27(1), 32-37.

Chaganti, R. (1986). Management in women-owned Enterprises, Journal of Small Business Management, 24(4), 18-29.

Carland, J.A.C., Carland, J.W. (1991). Managers, small business owners and entrepreneurs: the cognitive dimension, Journal of Business and Entrepreneurship, 4 (2), 55-62.

Dobbins, GH, Platz, S.J. (1986). Sex – differences in leadership – how real are they?, Academy of Management Review, 11, 118-134.

Carter, S., Rosa, P. (1998). The financing of male and female owned-businesses, Entrepreneurship and Regional Development, 10 (3), No 3, 225-241.

Eagly, A.,H, Johnson, B.T. (1990). Gender and leadership style: a meta-analysis, Psychological Bulletin, 117, 125-145.

Fay, M., Williams, L. (1991). Sex of applicants and the availability of business ‘start-up’ finance, Australian Journal of Management, 16(1), No 1, 65-72.

Fay, M., Williams, L. (1993). Gender bias and the availability of business loan, Journal of Business Venturing, 8(4), No 4, 363-376.

Folker, C.A, Sorenson, R.L. (2000). Women's orientation to management: An empirical revisit to gender differences using family business owners, paper presented at the Western Academy of management, Hawaii.

Gibson, C. (1995). An investigation of gender differences in leadership across four countries, Journal of International Business Studies, 26 (2), No 2, 225- 279.

Grant, J. (1988). Women as managers: what they can offer to organizations, Organizational Dynamics, 16(3), No 3, 56-63.

Hisrich, R.D. (1986). The Women Entrepreneur – Characteristics, Skills, Problems, and Prescription for Succes. W: D.L. Sexton., R.W. Smilor (ed.), The Art. And Science of Entrepreunership. Cambridge: Ballinger Publishing Company, 61-84.

Hisrich, R.D., Brush, C.G. (1983). The women entrepreneur: Implication of family, educational and occupational experience. W: J.A. Hornaday, J.A. Timmons, K.H. Wesper (ed.), Frontiers of Entrepreneurial Research, Boston, MA: Babson College, 566-587.

Kupczyk, T. (2009). Kobiety w zarządzaniu i czynniki ich sukcesów, Wrocław: Wyższa Szkoła Handlowa.

Lisowska, E. (2009). Kobiecy styl zarządzania, Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Lisowska, E. (2004). Przedsiębiorczość kobiet w Polsce, W: B. Kożuch (red.), Przedsiębiorczość kobiet – wyzwanie XXI wieku. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Martin, L., Wright, L. (2005). No gender in cyberspace? Empowering entrepreneurship and innovation in female-run ICT small firms, International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 11(2), No. 2, 162-78.

Marlow, S., Patton, D. ( 2005). All credit to men? Entrepreneurship, finance, and gender, Entrepreneurship Theory and Practice, 29(6), No 6, 717-735.

Moore, D.P., Buttner, E.H. (1997). Women entrepreneurs: Moving Beyond the Glass Ceiling. Thousand Oaks, CA: Sage.

Mizgajska, H. (2008). Specyfika sposobu zarządzania przedsiębiorstwem przez kobiety na przykładzie Wielkopolski, Organizacja i Kierowanie, 3, 83-93.

Mizgajska, H. (2011). Kwalifikacje jako czynnik przedsiębiorczości kobiet i rozwoju firm. W: H. Mizgajska (red.), Przedsiębiorczość i rozwój firm. Poznań: Wydawnictwo UEP, 28-44.

Muchtar, S.M. (2002). Differences in Male and Female Management Characteristics: A Study of Owner – Manager Businesses, Small Business Economics, 18, 289-311.

OECD Factbook 2011–2012. Pozyskano z: http://www.oecd-ilibrary.org/economics/oecd-factbook- 2011-2012_factbook-2011-en (data odczytu: 29.05.2013).

Oshagbemi, T., Gill, R. (2003). Gender differences and similarities in the leadership style and behaviour of UK managers, Women in Management Review, 18(6), No 6, 288-298.

Rosener, J., (1997). Leadership and the Paradox of Gender, W: M.R. Walsh (ed.), Women, Men, and Gender, Yale University Press.

Rosener, J. (1999). Different Genders, Different Styles, Los Angeles Business Journal, March 1, 14.

Rozier, C.K., Hersh-Cochran, M.S. (1996). Gender differences in managerial characteristics in a female- -dominated health profession, The Health Care Supervisor, June, 14(4), 57-70.

Zapalska, A. (1997). A profile of women entrepreneurs in Poland, Journal of Small Business Management, 35, No 4, 76-81.

Opublikowane

2014-12-18

Jak cytować

Mizgajska, H., & Płóciennik, D. (2014). Wpływ cech społeczno-demograficznych na sposób zarządzania firmą przez kobiety i mężczyzn na przykładzie Wielkopolski. Przedsiębiorczość - Edukacja, 10, 35–46. https://doi.org/10.24917/20833296.10.2