Niewidzialny czynnik współpracy B2B. Wpływ kulturowego postrzegania roli kobiety na relacje polskich menedżerów z zagranicznymi partnerami
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.212.310.24917/20833296.212.3Słowa kluczowe:
badania jakościowe, bariery kulturowe, komunikacja międzykulturowa, internacjonalizacja, stereotypy płciowe, współpraca międzynarodowa, zarządzanie międzykulturoweAbstrakt
Celem przeprowadzonego badania była weryfikacja, czy kulturowo determinowane zróżnicowanie w postrzeganiu roli kobiety wpływa na proces współdziałania pomiędzy menedżerami polskich przedsiębiorstw a ich zagranicznymi partnerami. Proces badawczy przeprowadzono tak, aby umożliwić udzielenie odpowiedzi na dwa zasadnicze pytania badawcze: jakie ograniczenia oraz korzyści związane ze zróżnicowaniem w postrzeganiu roli kobiety występowały w komunikacji pomiędzy pracownikami polskich przedsiębiorstw a ich zagranicznymi partnerami? oraz czy w miarę trwania współpracy nastąpiły zmiany w postrzeganiu roli kobiety na tle biznesowym przez kontrahentów z różnych kultur? Badanie polegające na wtórnej analizie danych zastanych, przeprowadzone metodą jakościową potwierdziło wpływ różnic kulturowych w postrzeganiu roli kobiety na proces komunikacji z zagranicznymi partnerami. Jego wyniki oraz utworzone na ich podstawie wnioski mają wartość utylitarną dla przedsiębiorstw dążących do adaptacji swojej strategii komunikacyjnej w obszarze międzynarodowych sieci powiązań biznesowych do istniejących różnic kulturowych w postrzeganiu roli kobiety.
Bibliografia
Akram, F., Murugiah, L., Shahzad, A. (2017). Cultural aspects and leadership effectiveness of women leaders: A theoretical prospective of Saudi Arabia. Pakistan Journal of Humanities and Social Sciences, 5(1), 25–35. DOI: https://doi.org/10.52131/pjhss.2017.0501.0021.
Alhejji, H., Hamlin, R.G., Aldosemani, T. (2025). Exploring female managers’ perceptions of the behavioral effectiveness of male managers: Evidence from Kuwait. Gender in Management: An International Journal, 40(4), 639–657. DOI: https://doi.org/10.1108/GM-06-2024-0332.
Araújo -Pinzón, P., Álvarez -Dardet, C., Ramón -Jerónimo, J.M., Flórez -López, R. (2017). Women and inter -organizational boundary spanning: A way into upper management? European Research on Management and Business Economics, 23(2), 70–81.
Baroudi, S., Hojeij, Z. (2025). Female leadership in the Arab world: An ethnographic study of educational leaders. International Journal of Leadership in Education, 28(2), 402–421. DOI: https://doi.org/10 .1080/13603124.2021.2013545.
Bartosik -Purgat, M., Rakowska, W. (2025). Cross -cultural business -to -business communication – the experiences of Polish companies with the Chinese and Americans. International Journal of Emerging Markets, 20(13), 74–95. DOI: https://doi.org/10.1108/IJOEM-01-2022-0013.
Borowska -Beszta, B., Bartnikowska, U., Ćwirynkało, K. (2017). Analiza wtórna jakościowych danych zastanych: przegląd założeń teoretycznych i aplikacji metodologicznych. Jakościowe Badania Pedagogiczne, 2(1), 5–24.
Bullough, A., Guelich, U., Manolova, T.S., Schjoedt, L. (2022). Women’s entrepreneurship and culture: Gender role expectations and identities, societal culture, and the entrepreneurial environment.
Small Business Economics, 58(2), 985–996. DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-020-00429-6.
Cundiff, N.L. (2022). Gender and organizational culture: Perceptions of leadership style and effectiveness. Advancing Women in Leadership Journal, 41(1), 50–63. DOI: https://doi.org/10.21423/awlj-v41.a342.
Czerniejewska, I. (2006). O stereotypie kulturowym, czyli jak widzimy innych. W: A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 261–294.
Dimitrova -Grajzl, V., Gornick, J., Obasanjo, I. (2022). Leader gender, country culture, and the management of COVID-19. World Medical & Health Policy, 14(4), 773–797. DOI: https://doi.org/10.1002 /wmh3.547.
Eden, L., Gupta, S.F. (2017). Culture and context matter: Gender in international business and management. Cross Cultural & Strategic Management, 24(2), 194–210. DOI: https://doi.org/10.1108 /CCSM-02-2017-0020.
Esnard, C., Grangeiro, R.D.R. (2025). Cultural barriers to women’s progression in academic careers: A France -Brazil comparison through the lens of the Queen Bee Phenomena. Scandinavian Journal of Psychology, 66(2), 210–218. DOI: https://doi.org/10.1111/sjop.13078.
Eurostat. (2024; 2025, 18 stycznia). Positions held by women in senior management positions. Pozyskano z: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/sdg_05_60/default/table.
Feenstra, S., Stoker, J.I., Lammers, J., Garretsen, H. (2023). Managerial stereotypes over time: The rise of feminine leadership. Gender in Management: An International Journal, 38(6), 770–783. DOI: https://doi.org/10.1108/GM-10-2022-0331.
Fitzsimmons, S., Özbilgin, M.F., Thomas, D.C., Nkomo, S. (2023). Equality, diversity, and inclusion in international business: A review and research agenda. Journal of International Business Studies, 54(8), 1402–1422. DOI: https://doi.org/10.1057/s41267-023-00642-x.
Gesteland, R.R. (2012). Cross ‑Cultural Business Behavior: A Guide for Global Management. Copenhagen: Copenhagen Business School Press.
Glinka, B., Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Gorynia, M. (2012). Ewolucja pozycji gospodarki polskiej w gospodarce światowej. Ekonomista, 4, 403–425.
Hofstede, G., Hofstede, G.J., Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind. New York: McGraw -Hill.
Hutchings, K., Metcalfe, B.D., Cooper, B.K. (2010). Exploring Arab Middle Eastern women’s perceptions of barriers to, and facilitators of, international management opportunities. The International Journal of Human Resource Management, 21(1), 61–83. DOI: https://doi.org/10.1080/09585190903466863.
Jogulu, U., Franken, E. (2023). The career resilience of senior women managers: A cross‐cultural perspective. Gender, Work & Organization, 30(1), 280–300. DOI: https://doi.org/10.1111/gwao.12829.
Kawa, J. (2013). Metodologia, metodyka, metoda jako podstawa wywodu naukowego. Studia Prawnoustrojowe, 21, 169–188.
KUKE Grupa PFR. (2022; 2025, 17 sierpnia). 30 lat polskiego eksportu. Hity eksportowe, kierunki ekspansji, szanse na przyszłość. Pozyskano z: https://api.kuke.pl/files/attachments/e0e963d4-267e-11ec9df6-00abcd082070/raport-30-lat -polskiego -eksportu.pdf.
Küpper, A., Dauth, T. (2021). Top management gender diversity and internationalisation in different institutional contexts: Evidence from Germany and Poland. Journal of East European Management Studies, 26(4), 706–737. DOI: https://doi.org/10.5771/0949-6181-2021-4-706.
Li, Y., Wang, X., Wang, Y. (2025). The impact of gender norms on women’s leadership advancement: An empirical study in China. Economic and Political Studies, 1–17. DOI: https://doi.org/10.1080 /20954816.2025.2532242.
Marczewska, M. (2018). Stereotypy etniczne we współczesnym polskim dyskursie publicznym. Res Historica, 46, 283–300. DOI: https://doi.org/10.17951/rh.2018.46.283–300.
McKinsey & Company. (2024; 2025, 23 sierpnia). Women in the Workplace 2024: The 10th ‑anniversary report. Pozyskano z: https://www.mckinsey.com/featured -insights/diversity -and -inclusion/ women -in -the -workplace.
Menderak, R., Menderak, Ł. (2024). Stereotyp w praktyce zarządzania międzykulturowego polskich przedsiębiorstw – wybrane aspekty. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 54, 96–111. DOI: https://doi.org/10.17512/znpcz.2024.2.07.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii. (2024, 12 sierpnia). Rekordowy udział Polski w światowym eksporcie. Pozyskano z: https://www.trade.gov.pl/aktualnosci/rekordowy -udzial -polski -w -swiatowym-eksporcie/.
Polski Instytut Ekonomiczny. (2023; 2025, 19 sierpnia). Polki wiceliderkami UE w zajmowaniu stanowisk kierowniczych. Pozyskano z: https://pie.net.pl/polki -wiceliderkami -ue -w -zajmowaniu -stanowisk-kierowniczych/.
Snaebjornsson, I.M., Edvardsson, I.R., Zydziunaite, V., Vaiman, V. (2015). Cross- cultural leadership: Expectations on gendered leaders’ behavior. SAGE Open, 5(2). DOI: https://doi .org/10.1177/2158244015579727.
Sobocka- Szczapa, H. (2019). Metodologiczne aspekty zarządzania wiedzą. W: R. Seliga (red.), Wybrane aspekty zarządzania i ekonomii. Łódź–Warszawa: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, 17–48.
Tomaszewska, M. (2023). Wpływ stereotypów na postrzeganie kobiet w roli menedżera. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 68(2), 79–94. DOI: https://doi.org/10.33119/EEIM.2023.68.5.
Tremmel, M., Wahl, I. (2023). Gender stereotypes in leadership: Analyzing the content and evaluation of stereotypes about typical, male, and female leaders. Frontiers in Psychology, 14. DOI: https://doi .org/10.3389/fpsyg.2023.1034258.
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. (2023; 2025, 18 sierpnia). Najlepszy czas Polski. 1992–2022. Pozyskano z: https://zpp.net.pl/wp -content/uploads/2023/07/14.07.2023-Raport -ZPP-19922022.-Najlepszy -czas -Polski.pdf.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Przedsiębiorczość - Edukacja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).