Przedsiębiorczość jako determinanta sukcesu gospodarczego – ujęcie teoretyczne
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.211.10Słowa kluczowe:
gospodarka, innowacyjność, liderzy biznesu, przedsiębiorczość, strategie, sukces, zarządzanieAbstrakt
Przedsiębiorczość odgrywa kluczową rolę w osiąganiu sukcesu gospodarczego, łącząc innowacyjność, zarządzanie oraz strategiczne myślenie. Celem niniejszego artykułu jest analiza pojęcia przedsiębiorczości jako determinanty sukcesu ze szczególnym uwzględnieniem teorii zarządzania oraz praktycznych strategii i taktyk stosowanych przez liderów biznesu. Artykuł odnosi się do literatury przedmiotu oraz przedstawia przykłady skutecznych praktyk zarządzania w kontekście nowoczesnych wyzwań gospodarczych w dobie dynamicznych zmian ekonomicznych, technologicznych, politycznych i prawnych otoczenia ze wskazaniem na coraz mniejszą ilość czasu na działania adaptacyjne w drodze do biznesowych sukcesów.
Bibliografia
Alerasoul, S.A., Tiberius, V., Bouncken, R.B. (2022). Entrepreneurship and innovation: The co- evolution of two fields. Journal of Small Business Strategy, 32(2), 128–151. DOI: https://doi
.org/10.53703/001c.29968.
Barber, L. (2023). Lunch z liderami. Drugie danie. 51 nowych spotkań z tymi, którzy zmieniają bieg his‑ torii. Kraków: Znak.
Czarnecki, L. (2012). Biznes po prostu. Następny krok. Warszawa: Muza.
Dębkowska, K., Kłosiewicz-Górecka, U., Szymańska, A., Wejt-Knyżewska, A., Zybertowicz, K. (2024).
Mikrofirmy pod lupą w latach 2019–2023. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny.
Drucker, P.F. (2010). Praktyka zarządzania. Warszawa–Rzym: New Media.
Juszczak, A., Kruczkowska, E., Maślanka, Ł., Michalski, B., Pszczółkowska, D., Sobkiewicz, M., Strzelecki, J., Szymański, P., Święcicki, I., Wąsiński, M. (2024). What Policies for a Secure and Competitive Europe? 10 Ideas for the European Commission. Warsaw: Polish Economic Institute.
Kostera, M. (red.). (2008). Nowe kierunki w zarządzaniu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kostka, M.S. (2015). Przedsiębiorczość jako kategoria ekonomii. Przedsiębiorstwo & Finanse, 4, 81–94.
Machaj, M., Gwiazdowski, R. (2021). Wolna przedsiębiorczość. Podręcznik do nauki podstaw przed‑ siębiorczości. Warszawa: Instytut Ludwiga von Misesa.
Manjon, M.-J., Merino, A., Cairns, J. (2022). Business as not usual: A systematic literature review of social entrepreneurship, social innovation, and energy poverty to accelerate the just energy transi- tion. Energy Research & Social Science, 90, 102624. DOI https://doi.org.10.1016/j.erss.2022.102624.
Mintzberg, H. (2019). Zarządzanie. Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste. Piecuch, T. (2013). Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Warszawa: C.H. Beck.
Rybiński, K., Królewski, J. (2023). Algokracja. Jak i dlaczego sztuczna inteligencja zmienia wszystko?.
Warszawa: PWN.
Sautoy, M. du (2020). Kod kreatywności. Sztuka i innowacje w epoce sztucznej inteligencji. Kraków: Copernicus Center Press.
Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.
Szulc, B.M., Pierzchała, K. (2022). Człowiek we współczesnym społeczeństwie. Wybrane problemy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Święcicki, I. (2024). Europejski rynek telekomunikacyjny – wyzwania czasu transformacji. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny.
Vizjak, A., Kwiatkowski, A. (2009). Walka z rekinami biznesu. Sześcian wzrostu w konkurencji opartej na skali. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.
Welch, J., Welch, S. (2010). Winning znaczy zwyciężać. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA. Zakrzewska-Bielawska, A. (2017). Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia. Siedliska: Wydawnictwo
Nieoczywiste.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Przedsiębiorczość - Edukacja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).