Przedsiębiorczość jako determinanta sukcesu gospodarczego – ujęcie teoretyczne

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.211.10

Słowa kluczowe:

gospodarka, innowacyjność, liderzy biznesu, przedsiębiorczość, strategie, sukces, zarządzanie

Abstrakt

Przedsiębiorczość odgrywa kluczową rolę w osiąganiu sukcesu gospodarczego, łącząc innowacyjność, zarządzanie oraz strategiczne myślenie. Celem niniejszego artykułu jest analiza pojęcia przedsiębiorczości jako determinanty sukcesu ze szczególnym uwzględnieniem teorii zarządzania oraz praktycznych strategii i taktyk stosowanych przez liderów biznesu. Artykuł odnosi się do literatury przedmiotu oraz przedstawia przykłady skutecznych praktyk zarządzania w kontekście nowoczesnych wyzwań gospodarczych w dobie dynamicznych zmian ekonomicznych, technologicznych, politycznych i prawnych otoczenia ze wskazaniem na coraz mniejszą ilość czasu na działania adaptacyjne w drodze do biznesowych sukcesów.

Biogram autora

Zdzisław Ludziejewski - Uniwersytet Komisji Edukacji Nrodowej Kraków

Zdzisław Ludziejewski, dr, absolwent studiów magisterskich na Wydziale Mechaniczno-

-Technologicznym Politechniki Śląskiej. Wiele lat przepracował w jednostce badawczej przemysłu samochodowego (JZS), wykonując badania pilotażowe i eksploatacyjne pojazdów samochodowych (samochodów ciężarowych i autobusów). Twórca wielu projektów racjonalizatorskich technicznych oraz z zakresu organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem. Awansował na stanowiska kierownicze i zarządcze w przemyśle, a równolegle podwyższał swoje kwalifikacje m.in. na studiach podyplo- mowych na Wydziale Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem, studiach podyplomowych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uni- wersytetu Wrocławskiego w zakresie prawa gospodarczego i handlowego. Jako czynny uczestnik procesów gospodarczych zdał w Ministerstwie Sprawiedliwości egzamin i otrzymał licencję doradcy restrukturyzacyjnego. Ukończył czteroletnie studia doktoranckie w Instytucie Socjologii na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego i obronił pracę doktorską w specjalności socjologia organizacji. Przedmiotem jego rozprawy doktorskiej były badania naukowe uwarunkowań komuni- kacyjnych w wybranych korporacjach zachodnich Dolnego Śląska. Uczestniczył w wielu konferen- cjach naukowych w kraju i za granicą. Jest autorem wielu artykułów naukowych w języku polskim i angielskim m.in. z zakresu przedsiębiorczości, bezpieczeństwa informacyjnego, ekonomicznego. Wieloletni przedsiębiorca specjalizujący się audytach i doradztwie gospodarczym, restrukturyzacjach przedsiębiorstw. Wieloletni wykładowca w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania i Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Obecnie pracownik naukowo-badawczy Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Uczestniczy w pracach międzynarodowego zespołu w projekcie wyszehradzkim „Development and perspectives of modern technologies in education in the field of civil protection”.

Bibliografia

Alerasoul, S.A., Tiberius, V., Bouncken, R.B. (2022). Entrepreneurship and innovation: The co- evolution of two fields. Journal of Small Business Strategy, 32(2), 128–151. DOI: https://doi

.org/10.53703/001c.29968.

Barber, L. (2023). Lunch z liderami. Drugie danie. 51 nowych spotkań z tymi, którzy zmieniają bieg his‑ torii. Kraków: Znak.

Czarnecki, L. (2012). Biznes po prostu. Następny krok. Warszawa: Muza.

Dębkowska, K., Kłosiewicz-Górecka, U., Szymańska, A., Wejt-Knyżewska, A., Zybertowicz, K. (2024).

Mikrofirmy pod lupą w latach 2019–2023. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny.

Drucker, P.F. (2010). Praktyka zarządzania. Warszawa–Rzym: New Media.

Juszczak, A., Kruczkowska, E., Maślanka, Ł., Michalski, B., Pszczółkowska, D., Sobkiewicz, M., Strzelecki, J., Szymański, P., Święcicki, I., Wąsiński, M. (2024). What Policies for a Secure and Competitive Europe? 10 Ideas for the European Commission. Warsaw: Polish Economic Institute.

Kostera, M. (red.). (2008). Nowe kierunki w zarządzaniu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kostka, M.S. (2015). Przedsiębiorczość jako kategoria ekonomii. Przedsiębiorstwo & Finanse, 4, 81–94.

Machaj, M., Gwiazdowski, R. (2021). Wolna przedsiębiorczość. Podręcznik do nauki podstaw przed‑ siębiorczości. Warszawa: Instytut Ludwiga von Misesa.

Manjon, M.-J., Merino, A., Cairns, J. (2022). Business as not usual: A systematic literature review of social entrepreneurship, social innovation, and energy poverty to accelerate the just energy transi- tion. Energy Research & Social Science, 90, 102624. DOI https://doi.org.10.1016/j.erss.2022.102624.

Mintzberg, H. (2019). Zarządzanie. Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste. Piecuch, T. (2013). Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Warszawa: C.H. Beck.

Rybiński, K., Królewski, J. (2023). Algokracja. Jak i dlaczego sztuczna inteligencja zmienia wszystko?.

Warszawa: PWN.

Sautoy, M. du (2020). Kod kreatywności. Sztuka i innowacje w epoce sztucznej inteligencji. Kraków: Copernicus Center Press.

Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.

Szulc, B.M., Pierzchała, K. (2022). Człowiek we współczesnym społeczeństwie. Wybrane problemy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Święcicki, I. (2024). Europejski rynek telekomunikacyjny – wyzwania czasu transformacji. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny.

Vizjak, A., Kwiatkowski, A. (2009). Walka z rekinami biznesu. Sześcian wzrostu w konkurencji opartej na skali. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.

Welch, J., Welch, S. (2010). Winning znaczy zwyciężać. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA. Zakrzewska-Bielawska, A. (2017). Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia. Siedliska: Wydawnictwo

Nieoczywiste.

Pobrania

Opublikowane

2025-06-29

Jak cytować

Ludziejewski, Z. (2025). Przedsiębiorczość jako determinanta sukcesu gospodarczego – ujęcie teoretyczne. Przedsiębiorczość - Edukacja, 21(1), 125–134. https://doi.org/10.24917/20833296.211.10