Entrepreneurship as a determinant of business success: a theoretical approach
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.211.10Keywords:
business leaders, economy, entrepreneurship, innovation, management, strategies, successAbstract
Entrepreneurship plays a key role in achieving business success, combining innovation, man- agement and strategic thinking. The purpose of this article is to analyse the concept of entrepreneurship as a determinant of success, with a focus on management theory and practical strategies and tactics used by business leaders. The article refers to the literature on the subject and presents examples of successful management practices in the context of modern economic challenges in an era of dynamic economic, technological, political and legal changes of the environment, with an indication of the increasingly scarce time for adaptive actions on the way to business success.
References
Alerasoul, S.A., Tiberius, V., Bouncken, R.B. (2022). Entrepreneurship and innovation: The co- evolution of two fields. Journal of Small Business Strategy, 32(2), 128–151. DOI: https://doi
.org/10.53703/001c.29968.
Barber, L. (2023). Lunch z liderami. Drugie danie. 51 nowych spotkań z tymi, którzy zmieniają bieg his‑ torii. Kraków: Znak.
Czarnecki, L. (2012). Biznes po prostu. Następny krok. Warszawa: Muza.
Dębkowska, K., Kłosiewicz-Górecka, U., Szymańska, A., Wejt-Knyżewska, A., Zybertowicz, K. (2024).
Mikrofirmy pod lupą w latach 2019–2023. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny.
Drucker, P.F. (2010). Praktyka zarządzania. Warszawa–Rzym: New Media.
Juszczak, A., Kruczkowska, E., Maślanka, Ł., Michalski, B., Pszczółkowska, D., Sobkiewicz, M., Strzelecki, J., Szymański, P., Święcicki, I., Wąsiński, M. (2024). What Policies for a Secure and Competitive Europe? 10 Ideas for the European Commission. Warsaw: Polish Economic Institute.
Kostera, M. (red.). (2008). Nowe kierunki w zarządzaniu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kostka, M.S. (2015). Przedsiębiorczość jako kategoria ekonomii. Przedsiębiorstwo & Finanse, 4, 81–94.
Machaj, M., Gwiazdowski, R. (2021). Wolna przedsiębiorczość. Podręcznik do nauki podstaw przed‑ siębiorczości. Warszawa: Instytut Ludwiga von Misesa.
Manjon, M.-J., Merino, A., Cairns, J. (2022). Business as not usual: A systematic literature review of social entrepreneurship, social innovation, and energy poverty to accelerate the just energy transi- tion. Energy Research & Social Science, 90, 102624. DOI https://doi.org.10.1016/j.erss.2022.102624.
Mintzberg, H. (2019). Zarządzanie. Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste. Piecuch, T. (2013). Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Warszawa: C.H. Beck.
Rybiński, K., Królewski, J. (2023). Algokracja. Jak i dlaczego sztuczna inteligencja zmienia wszystko?.
Warszawa: PWN.
Sautoy, M. du (2020). Kod kreatywności. Sztuka i innowacje w epoce sztucznej inteligencji. Kraków: Copernicus Center Press.
Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.
Szulc, B.M., Pierzchała, K. (2022). Człowiek we współczesnym społeczeństwie. Wybrane problemy. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Święcicki, I. (2024). Europejski rynek telekomunikacyjny – wyzwania czasu transformacji. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny.
Vizjak, A., Kwiatkowski, A. (2009). Walka z rekinami biznesu. Sześcian wzrostu w konkurencji opartej na skali. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.
Welch, J., Welch, S. (2010). Winning znaczy zwyciężać. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA. Zakrzewska-Bielawska, A. (2017). Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia. Siedliska: Wydawnictwo
Nieoczywiste.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Entrepreneurship – Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).