Professional burnout of teachers in special schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.182.14

Keywords:

burnout, school, student, stress, teacher

Abstract

Stressors at work have persisted for a long time, leading to the exhaustion of primarily adaptive capacities, and thus syndromes of symptoms appear, which are referred to as occupational burnout. Such a situation is characteristic of professions that require primarily direct contact with another person, i.e. teachers, psychologists, therapists, nurses, doctors, etc. (Sęk, 1996). The subject of the study is the professional burnout of teachers in special schools, while the goal is to find out whether teachers in special schools feel professionally burned out. During the research, the interview method was used. It is also worth noting that the conducted research is illustrative - it shows an individual aspect of the work of a special education teacher. It does not authorise the formulation of generalisations and far-reaching conclusions. It allows to emphasize such factors, which in the individual perception prove to be difficult, and draw attention to the shortcomings of both systemic training, which has a significant connection with education, and in-service training. According to the study, the demands of the employer lead to a burden in the work of a special educator. The main support is teachers, management, as well as access to various social networks.

Author Biography

Edyta Osękowska, Instytut Pedagogiki Specjalnej, Szkolnej i Kształcenia Nauczycieli

Edyta Osękowska, MA, assistant in the Institute of Special Pedagogy, School and Teacher Education at the Pedagogical University of Krakow, Department of Pedeutology and Pedagogical Therapy. Graduate of the Pedagogical University in the field of special pedagogy, with a specialisation of early support of child development and social-care pedagogy. Research interests: working with a child with intellectual disabilities, competencies of a special educator, work of students with intellectual disabilities in mainstream school and integrated classes, the phenomenon of burden, and professional burnout of teachers in special schools, mainstream schools and integrated classes.

References

Bosmans, P. (1996). Być człowiekiem. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Billingsley, B.S., Cross, L.H. (1992). Predictors of commitment, job satisfaction, and intent to stay in teaching: A comparison of general and special educators. Journal of Special Education, 453–471.

Doroszewska, J. (1981). Pedagogika specjalna. Wrocław: Ossolineum.

Dykcik, W. (2001). Poszukiwanie nowatorskich i alternatywnych koncepcji indywidualnej rehabilitacji oraz społecznej integracji osób niepełnosprawnych – aktualnym wyzwaniem praktyki edukacyjne. W: W. Dykcik, B. Szychowiak (red.), Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Poznań: UAM.

Gaś, Z.B. (2001). Doskonalący się nauczyciel. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Grabowski, H. (2000). Co koniecznie trzeba wiedzieć o wychowaniu fizycznym. Kraków: Impuls.

Jennings, P., Greenberg, M. (2009). The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes. Review of Educational Research 79(1), 491–525.

Kasari, C, Bauminger, N. (1998). Social and emotional development in children with mental retardation. W: J. Burack, R.M. Hodapp, E. Zigler (red.), Handbook of mental retardation and development. New York: Cambridge University Press.

Kaźmierska, K. (2004). Wywiad narracyjny jako jedna z metod w badaniach biograficznych. Przegląd Socjologiczny, 53(1).

Kocydłowska, D. (2002). Z doświadczeń terapeuty. Refleksje optymistyczne. W: Z. Tarkowski, G. Jastrzębowska (red.). Człowiek wobec ograniczeń. Niepełnosprawność, komunikacja, diagnoza, terapia. Lublin: Wydawnictwo Fundacji ORATOR.

Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Korzon, A. (1991). Zjawisko wyczerpywania si pedagoga specjalnego w pracy zawodowej. W: K. Kuligowska (red.), Z problematyki kształcenia pedagogów specjalnych. Warszawa: Wydawnictwo WSPS.

Kretschmann, R. i in. (2003). Stres w zawodzie nauczyciela. Gdańsk: GWP.

Majczak, J. (2016). Wypalenie zawodowe nauczycieli, współczesne problemy bezpieczeństwa w ujęciu wieloaspektowym. Zeszyty Naukowe KSW, XLII(1). Włocławek.

Maslach, Ch. (2000). Wypalenie w perspektywie wielowymiarowej. W: H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe, mechanizmy, zapobieganie, Warszawa: PWN.

McGrew, J.H. (2013). Teacher and child predictors of achieving IEP goals of children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43(12), 2748–2763.

Plichta, P. (2014). Obciążenia zawodowe pedagogów specjalnych pracujących z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie. Medycyna Pracy, 65(2), 239–250.

Pyżalski, J. (2010). Środki oddziaływania warunków pracy na polskich nauczycieli. W: J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem. Kraków: Impuls.

Pyżalski, J. (2010). Skutki oddziaływania warunków pracy na polskich nauczycieli. W: J. Pyżalski, D. Merecz (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem. Kraków: Impuls.

Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2002) Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sęk, H. (2011). Wypalenie zawodowe: przyczyny i zapobieganie. Warszawa: PWN.

Sęk, H. (1996). Wypalenie zawodowe. Poznań: Zakład Wydawniczy K. Domke.

Sekułowicz, M. (2005). Nauczyciele szkolnictwa specjalnego wobec zagrożenia wypaleniem zawodowym analiza przypadków. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Sekułowicz, M. (2002). Wypalenie zawodowe nauczycieli pracujących z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Wrocław: Wydawnictwo UWr.

Stempien, L., Loeb, R. (2002). Differences in job satisfaction between general education and special education teachers, Implications for retention. Remedial and Special Education, 23(5), 258–267.

Śliwerski, B. (1999a). Porażki w szkole. Nauczycielska wiwisekcja. W: J. Kropiwnicki (red.), Szkoła a wypalenie zawodowe. Zielona Góra: Wydawnictwo Nauczycielskie.

Śliwerski, B. (1999b). Wypalenie zawodowe nauczycieli. W: J. Kropiwnicki (red.), Szkoła a wypalenie zawodowe. Zielona Góra: Wydawnictwo Nauczycielskie.

Westling, D.L. i in. (2006). The teacher support program: A proposed resource for the special education profession and an initial validation. Remedial & Special Education, 27(3), 136–147.

Published

2022-12-29

How to Cite

Osękowska, E. (2022). Professional burnout of teachers in special schools. Entrepreneurship – Education, 18(2), 219–228. https://doi.org/10.24917/20833296.182.14