The role of dual studies in shaping labour market resources based on the example of the German model
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.181.12Keywords:
dual education models, economic studies, dual studies in GermanyAbstract
The main objective of the article is to present the German model of dual education in higher economic studies and to answer the question whether dual studies develop students’ entrepreneurial attitudes. Based on the formulated aim, the hypothesis that dual studies develop students’ entrepreneurial attitudes was accepted. The research is based on the analysis of secondary data: information provided by the german Ministry of Science and Education, reports of the European Commission, scientific literature and content provided on the websites of companies and universities offering this model of education. The article focuses on selected examples of the implementation of academic vocational training. Based on the analysis of research results, it can be concluded that dual studies develop an entrepreneurial attitude among students of economic universities. The article is the result of research, which was carried out within the project DIALOG 0054/2019, entitled: “University of the future - Innovative model of dual education in economic studies supported by research infrastructure” funded by the Minister of Science and Higher Education.
References
Adidas. (2021, 10 października). Unsere kultur. Pozyskano z: https://careers.adidas-group.com/the-company?locale=de
Ausbildung.de. (2021, 15 listopada). Duales studium. Pozyskano z: https://www.ausbildung.de/duales-studium/
AzubiYo. (2021, 15 października). Duale Studiengänge. Pozyskano z: https://www.azubiyo.de/dual-studieren/studiengaenge/
Bundesinstitut für Berufsbildung. (2021, 15 października). AusbildungPlus. Duales Studium in Zahlen. Trends und Analysen. Bundesministerium für Bildung und Forschung 2014. Pozyskano z: https://www.bibb.de https://www.ausbildung.de/duales-studium
Baethge, M., Wolter, A. (2015). The German Skill Formation Model in Transition: From Dual System of VET to Higher Education?. Journal of Labor Research, 48(2).
Daimler. (2021, 15 listopada). Kaufmännische Studiengänge – Halbzeit studieren. Vollzeit lernen. Pozyskano z: https://www.daimler.com/karriere/schueler/duales-studium/kaufmaennische-studiengaenge
Deutscher Akademischer Austauschdienst. (2021, 12 listopada). https://www.daad.de/de/studieren-und-forschen-in-deutschland/studium-planen/das-duale-studium/
Graf, L. i in. (2014; 2021, 8 grudnia). Duale Studiengänge im globalen Kontext: Internationalisierung in Deutschland und Transfer nach Brasilien, Frankreich, Katar, Mexiko und in die USA. Berlin. Pozyskano z: https://www.pedocs.de/volltexte/2015/10295/pdf/Graf_et_al_2014_DualStudy ProgrammesInGlobalContext.pdf
Hesser, W. (2018). Implementation of a dual system of higher education within foreign universities and enterprises. Hamburg: Helmut Schmidt University.
Moczydłowska, J. (2017). Istota i determinanty przedsiębiorczości – interdyscyplinarna analiza teore- tyczna. W: M. Makowiec, A. Pietruszka-Ortyl, Przedsiębiorczość a źródła przewagi konkurencyjnej w gospodarce opartej na wiedzy. Kraków: Katedra Zachowań Organizacyjnych UEK, 49–64.
Muhambetaliev, S., Kasymova, A. (2016). The Introduction of Elements of Dual Education System: Experience, Problems, Prospects, Indian Journal of Science and Technology, 9(47).
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (2021, 8 grudnia). Sytuacja na rynku pracy osób młodych do 25 roku życia w 2019 roku. Pozyskano z: https://psz.praca.gov.pl/documents/10828/153114/Sytuacja%20na%20rynku% 20pracy%20os%C3%B3b%20m%C5%82odych%20do%2025%20r.%20%C5%BC.%20w% 202019%20r..pdf/12db8e58-e3f5-4309-89ba-c30a856dbd87?t=1587361134412
Namysło, A., Bedrunka, K., Bucka, M., Grochalski, M., Koziarski, S., Kurys, B., Malik, K., Mroczek, E., Sitko, D., Ulbrich, R., Wilding, K. (2014). Model kształcenia dualnego na Uniwersytecie Opolskim. Raport z prac zespołu ekspertów. Opole: Uniwersytet Opolski.
Ostoj, I. (2016). Studia dualne z perspektywy przyszłej tranzycji studentów kierunków ekonomicznych na rynek pracy. Studia i Prace WNEiZ US, 44(3), 189–200.
Ostoj, I. (2018). Idea kształcenia dualnego – ocena potrzeb i możliwości jej implementacji w szkolnictwie wyższym w Polsce, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Tom: Innowacyjna gospodarka, innowacyjne organizacje, innowacyjni ludzie, 238–250.
Piwowarczyk, A. (2016). Kompetencja interkulturowa brokerów innowacji. W: M. Makowiec, M. Adamczyk, Uniwersytet przedsiębiorczy – perspektywy i wyzwania gospodarki innowacyjnej. Kraków: Katedra Zachowań Organizacyjnych UEK.
Piwowarczyk, A. (2017). Inteligencja kulturowa jako kompetencja kluczowa przedsiębiorczego studenta. W: M. Makowiec, A. Pietruszka-Ortyl Przedsiębiorczość a źródła przewagi konkurencyjnej w gospodarce opartej na wiedzy, Kraków: Katedra Zachowań Organizacyjnych UEK, 365–380.
Piwowarczyk, A. (2020). Kompetencje komunikacji międzykulturowej. Rozwój kompetencji przyszłych ekonomistów i menedżerów. Warszawa: C.H. Beck.
Skrzypek-Ahmed, S. (red.) (2019). Studia dualne szansą na wdrażanie innowacji i rozwój gospodarki. Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji.
Šćepanović, V., Artiles, A.M. (2020). Dual training in Europe: a policy fad or a policy turn?. European Review of Labour and Research, February.
Stellenanzeigen.de. (2021, 7 grudnia). https://www.stellenanzeigen.de/jobboerse/duales_studium
Studia dualne.eu. (2021, 20 września). Studia dualne w Polsce i w Europie. Pozyskano z: www.studiadualne.eu/s/3687/75500-wersja-polska/od30.htm?pa=100&dwze=x
Wach, K. (2015). Środowisko biznesu rodzinnego jako stymulanta intencji przedsiębiorczych młodzieży akademickiej. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 7(3), 25–40.
Wegweiser Duales Studium. Duales Studium 2018. Statistiken und Trends. (2021, 8 grudnia). Pozyskano z: www.wegweiser-duales-studium.de/statistik-2018
Zawada, P., Chrzanowski, M. (2019). Kształcenie dualne a wymagania współczesnego przemysłu na przykładzie koncernu motoryzacyjnego BorgWarner, oddział w Polsce. W: S. Skrzypek-Ahmed (red.), Studia dualne szansą na wdrażanie innowacji i rozwój gospodarki. Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, 11–24.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dn. 23 kwietnia 2008 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/we).
Zioło, Z., Rachwał, T. (2019). Zarys uwarunkowań dalszego rozwoju przedsiębiorczości w układach przestrzennych. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 15(1), 7–18.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Entrepreneurship – Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).