Innovation ethos as a multidimensional category and a challenge for contemporary education for entrepreneurship
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.181.1Keywords:
business ethics, entrepreneurship education, ethos, innovationAbstract
The aim of the article is to present innovation as an ethos category that is subject to socialising transfer. The article consists of four interrelated parts. In the first one, a meaningful reconstruction of the concept of innovation is made. It is made on the basis of the sociological theory of social change. Its result is the indication of three dimensions of innovation: material, social and symbolic. The last of these dimensions places innovation most strongly in the axiological context. This, in turn, implies the introduc- tion of an ethos category in the second part. It is understood as both a code of conduct and a “lifestyle”. The third part helps to form the concept of the “ethos of innovation”, and the last one - makes it a subject of education for entrepreneurship. Ultimately, the ethos of innovation is diagnosed in the context of the challenges for formal and informal entrepreneurship education.
References
Abernathy, W.J., Clark, K.B. (1985). Innovation: Mapping the Winds of Creative Destruction. Research Policy, 14(1).
Archer, M. (2013). Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. Kraków: Nomos.
Arystoteles. (1982). Etyka nikomachejska. Warszawa: PWN.
Barnett, H. (1953). Innovation: The Basis of Cultural Change. New York: McGraww-Hill Company.
Brockhaus, R. (1982). The Psychology of Entrepreneur. W: C. Kent, D.L. Sexton, K.H. Vesper (eds.), Encyclopedia of Entrepreneurship. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 39–56.
Dopart, B. (2020). Etos wykładowcy akademickiego. W: L. Suchanek (red.), Etos i etyka w badaniach i w nauczaniu. Debaty PAU, Tom VII. Kraków: Polska Akademia Umiejętności , 29–36.
Fromm, E., Maccoby, M. (1970). A Social Character in Mexican Village. A Soci-Psychoanalytic Study. Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
Grzesiak, K. (2017). Etos nauki – między klerkowskim a eksperckim modelem nauki. Zeszyty Naukowe. Zbliżenia Cywilizacyjne, XIII(4), 64–76.
Hagen, E. (1962). On the Theory of Social Change. How Economic Growth Begins. Homewood: The Dorsey Press Inc.
Inglehart, R. (2003). Kultura a demokracja. W: L.E. Harrison, S.P. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 146‒168.
Israel, J. (1971). Alienantion. Boston: Allyn and Bacon.
Kapias, M., Polok, G. (2014). Etos pracy w perspektywie badań longituidalnych nad preferencjami aksjologicznymi studentów. Studia Ekonomiczne, 187, 156–170.
Kłoskowska, A. (2007). Socjologia kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kroeber, A. (1937). Anthropology. New York: Harcourt.
Linton, R. (1936). The Study of Man. New York: Appleton-Century-Crofts.
Marks, K. (1951) [1867]. Kapitał, t 1. Warszawa: Książka i Wiedza.
Marks, K. (1955) [1859]. Przyczynek do krytyki ekonomii politycznej, przekł. E. Lipiński. Warszawa: Książka i Wiedza.
McCloskey, D.N. (2017). Dlaczego ekonomia nie potrafi wyjaśnić współczesnego świata?. Wrocław: Instytut Ludwika von Misesa.
Mead, G. (1975). Umysł, osobowość i społeczeństwo. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Merton, R.K. (1982). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: PWN.
Ossowska, M. (1986). Ethos rycerski i jego odmiany. Warszawa: PWN.
Parsons, T. (1969). Struktura społeczna a osobowość. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Pękala, J. (2017). Etos nauczyciela – mit czy rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Schumpeter, J. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Sexton, D., Bowman, N. (1985). The Entrepreneur. A Capable Executive and More. Journal of Business Venturing, 1(1), 129‒140.
Stawrowski, Z. (2020). Etos jako kategoria moralna a środowisko akademickie. W: L. Suchanek (red.), Etos i etyka w badaniach i w nauczaniu. Debaty PAU, Tom VII. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 21–28.
Suchanek, L. (2020). Etos pracownika nauki a zagadnienie wolności i przymusu. W: idem (red.), Etos i etyka w badaniach i w nauczaniu. Debaty PAU, Tom VII. Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 13–20.
Suttles, W. (1951). The Early Diffusion of the Potato among Coast Salish. Journal of Anthropology,7(3),272–288.
Tischner, J. (2008). Etyka a historia. Wykłady. Kraków: Instytut Myśli Józefa Tischnera.
Weber, M. (1994). Etyka protestancka a duch kapitalizmu. Lublin: Wydawnictwo Test.
Wissler, C. (1923). Man and Culture. New York: Crowell Company.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Entrepreneurship – Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).