Desirable Changes in the International Environment and the Development of Enterprises Providing Accommodation Services in the Lubelskie Voivodeship (Poland)
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.162.24Keywords:
development, enterprises providing accommodation services., international environmentAbstract
The aim of the article is to determine the desired changes in the international environment which, according to owners of year-round accommodation facilities, would create more favourable conditions for the development of enterprises providing accommodation services. The situation has been assessed based on the author’s own research conducted in April and May 2018 using the CATI method on a sample of 110 entities operating in the Lubelskie Voivodeship. Roughly every fifth entrepreneur can see a great need to change the international environment in the areas included in the study. At the same time, every third participant of the research does not see any such need at all. A greater need for changes is felt by entrepreneurs from urban communes. Respondents from rural and urban-rural communes declare smaller but similar needs in this regard. Although entrepreneurs’ causative power related to the changes in the international environment is marginal, it is important that they should have their own visions of how to shape the conditions for the development of entrepreneurship. They ought to create these conditions and speak about them loudly.
References
Adamik, A., Matejun, M. (2012). Organizacja i jej miejsce w otoczeniu. W: A. Zakrzewska-Bielawska (red.), Podstawy zarządzania. Warszawa: Wolters Kluwer, 61–63.
Ansoff, H.I. (1995). Zarządzanie strategiczne. Warszawa: PWE.
Badania ruchu turystycznego – Barometr Turystyczny Lublina i Lubelskie Regionalne Obserwatorium Turystyczne. (2020, 19 lipca). Pozyskano z: https://www.biostat.com.pl/badania-ruchu-turystycznego.php
Bali, D.A., McCulloch, W.H. (1990). International Business. Introduction and Essentials. Boston: HomeWood.
Barkauskas, V., Barkauskiene, K., Jasinskas, E. (2015). Analysis of macro environmental factors influencing the development of rural tourism: Lithuanian case. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 213, 167–172.
Bednarczyk, M. (1996). Otoczenie i przedsiębiorczość w zarządzaniu strategicznym organizacją gospodarczą. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Seria Specjalna: Monografie, 128.
Duda-Gromada, K. (2009). Charakterystyka ruchu turystycznego wokół wybranych zbiorników retencyjnych w Polsce. Prace Geograficzne, 121, 87–95.
Dziedzic, E., Skalska, T. (2012). Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju usług turystycznych w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie na rzecz Badania, Rozwoju i Promocji Turystyki.
Fundusze unijne dla przedsiębiorstw w latach 2014–2020. (2020, 26 kwietnia). Pozyskano z: https://mojafirma.infor.pl/fundusze-unijne/dotacje/699838,Fundusze-unijne-dla-przedsiebiorstw-w-latach-2014-2020-r.html
Fundusze unijne na lata 2014–2020. (2020, 25 kwietnia). Pozyskano z: https://pg.edu.pl/dzial-projektow/fundusze-unijne-na-lata-2014-2020
Gołembski, G. (red.). (2007). Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
GUS. Bank Danych Lokalnych. (2018, 4 marca). Pozyskano z: https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/podgrup/tablica
Jarmołowicz, W., Knapińska, M. (2005). Polityka państwa na rynku pracy w warunkach transformacji i integracji gospodarczej. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
Kaja, J. (2007). Polityka gospodarcza. Wstęp do teorii. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
Kobyłka, A., Mazurek-Kusiak, A. (2017). Polityka turystyczna województwa lubelskiego realizowana przez urząd marszałkowski. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 3(39), 101–113.
Koniunktura gospodarcza. (2020, 25 kwietnia). Pozyskano z: https://businessinsider.com.pl/koniunktura-gospodarcza
Kotler, P., Armstrong, G.A. (1989). Principles of Marketing. London: Prentice-Hall.
Kowalczuk, A. (2015). Otoczenie przedsiębiorstwa jako determinanta konkurencyjności. Przedsiębiorstwo i Region, 7, 38–52.
Kucharenko, K. (2017). Assesment of impact of global business environment of international tourism brands. EUREKA: Social and Humanities, 4, 21–36.
Kulieshova, N.V. (2014). Factor model of the significant factors in the macro environment of tourism enterprises. Проблеми Eкономіки, 3, 246–254.
Lijewski, T., Mikułowski, B., Wyrzykowski, J. (2002). Geografia turystyki Polski. Warszawa: PWE.
Łoś-Nowak, T. (red.). (1997). Współczesne stosunki międzynarodowe. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Mekinc, J., Cvikl, H. (2013). The structure of security and safety crises in tourism. Journal of Tourism & Services, 4(5/6), 38–50.
Michalski, R. (1990). Cele polityki gospodarczej. W: H. Bąk, Z. Marciniak, R. Michalski, D. Rosati (red.), Wstęp do polityki gospodarczej. Warszawa: Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego, 10–14.
Molo, B. (2018). Stosunki międzynarodowe – pojęcie, zakres oraz forma z perspektywy wybranych teorii i podejść badawczych. Krakowskie Studia Międzynarodowe, 3(XV), 13–28.
MŚP i fundusze Unii Europejskiej. Przewodnik beneficjenta po programach operacyjnych w perspektywie finansowej 2014–2020. (2015). Pozyskano z: https://www.fund.org.pl/plik,3484,msp-i-fundusze-unii-europejskiej-przewodnik-beneficjenta-po-programach-operacyjnych-w-perspektywie-finansowej-2014-2020-pdf.pdf
Nizard, G. (1998). Metafory przedsiębiorstwa. Zarządzanie w zmiennym otoczeniu organizacji. Warszawa: PWN.
Nowakowski, M.K. (red.). (2000). Biznes międzynarodowy – obszary decyzji strategicznych. Warszawa: Wydawnictwo Key Text.
Panasiuk, A. (2014). Determinanty i modele kształtowania roli państwa w gospodarce turystycznej. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, 16, 159–175.
Panasiuk, A. (2016). Polityka Unii Europejskiej w oddziaływaniu na wielkość i strukturę popytu turystycznego. Współczesne Problemy Ekonomiczne, 13, 113–122.
Panasiuk, A. (2019). Ocena zmian w makrootoczeniu funkcjonowania współczesnego biznesu turystycznego. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 64, 11–22.
Penc, J. (2003). Zarządzanie w warunkach globalizacji. Warszawa: Difin.
Pfetsch, F.R. (1994). Internationale Politik. Stuttgart: Kohlhammer.
Piwowarczyk, A. (2017). Fundusze unijne jako źródło finansowania przedsiębiorczości. W: R. Blicharz (red.), Przedsiębiorca: zagadnienia wybrane. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 321–346.
Polus, A. (2018). Znaczenie teorii stosunków międzynarodowych. W: Ł. Fijałkowski, R. KunertMilcarz (red.), Międzynarodowe stosunki polityczne. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 43–61.
Pytel, S., Szromek, A. (2012). Charakterystyka ruchu turystycznego jako miara rozwoju popytu turystycznego – przykład ruchu turystycznego wybranych parków krajobrazowych. Ekonomiczne Problemy Usług, 84, 109–122.
Sijabat, R. (2019). Macro-environment analysis of the tourism industry in Indonesia: findings from the PEST analysis. Innovative issues and approaches in social sciences, 12(3), 96–118.
Taylor, E. (1947). Wstęp do ekonomiki. Gdynia: Spółdzielnia Wydawnicza „Żeglarz”.
Urząd Statystyczny w Lublinie. (2018). Turystyka w województwie lubelskim w 2017 r. Lublin: Urząd Statystyczny.
Wodejko, S. (1998). Ekonomiczne zagadnienia turystyki. Warszawa: Wyższa Szkoła Handlu i Prawa.
Wolański, R. (2013). Wpływ otoczenia finansowego na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa: Wolters Kluwer Business.
Zygmunt, A., Zygmunt, J. (red.). (2016). Dostosowanie przedsiębiorstw do zmian otoczenia zewnętrznego. Opole: Politechnika Opolska.
Żurek, J. (red.). (2003). Ekonomika i kierowanie rozwojem przedsiębiorstwa. Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).