Entrepreneurial Initiatives for Education Based on the Example of the Activities of the Educational Farm Network

Authors

  • Jolanta Sajdera Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.162.17

Keywords:

educational farm, educational services, entrepreneurship in a rural environment, social initiatives

Abstract

The paper focuses upon the dilemmas of entrepreneurship development in the aspect of human activity supported by initiatives of local government units and the state. The aim of the article is to draw attention to entrepreneurial activity undertaken for education by entities not related to education. The first part of the text presents the activities of the Educational Farm Network (EFN). Based on the analysis of the content of the source materials, the stages of the emergence of the EFN initiative (brand registered in the Patent Office of the Republic of Poland in 2014) were presented. The second part of the text highlights the dilemmas of supporting initiatives in the field of educational services from the perspective of an educator-training expert cooperating with EFN. The content of the educational offer of 279 units of educational farm was analysed in the context of the MEN 2017 - the curriculum program base. The results of the analysis show the potential of rural areas as an alternative place of education in the “small homeland” environment and at the same time the readiness of rural inhabitants to undertake entrepreneurial innovations in the field of social services. In the summary of the article a reflection was made on the need for further research related to providing the substantive support to the owners of educational farms in the scope of improving the quality of educational services offered to children and the youth who are potential recipients of the offer.

Author Biography

Jolanta Sajdera, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej

Jolanta Sajdera, PhD, an assistant professor, Pedagogical University of Krakow, Faculty of Social Sciences. Her research interests focus on the marketisation of educational institutions and the support of social and cognitive skills in child development.

References

Bajgier-Kowalska, M., Tracz, M., Uliszak, R. (2016). Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich na przykładzie gospodarstw agroturystycznych województwa małopolskiego. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 12, 256–273.

Bogusz, M., Kania, J. (2016). Zagrody edukacyjne jako przykład innowacyjnej przedsiębiorczości. W: A. Jęczmyk, M. Maćkowiak, J. Uglis (red.), Turystyka wiejska. Zagadnienia ekonomiczne i marketingowe. Poznań: Wydawnictwo Wieś Jutra, 116–123.

Bogusz, M., Kmita-Dziasek E. (2015). Zagrody edukacyjne jako przykład innowacyjnej przedsiębiorczości na obszarach wiejskich. Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, 163, 155–166.

Bogusz, M., Wojcieszak, M. (2018). Zagrody edukacyjne jako przykład markowego produktu turystyki wiejskiej. Intercathedra, 4(37), 329–334.

Bomba, J., Grojec, M. (2016). Rola Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie oraz jego oddziałów w rozwoju przedsiębiorczości wiejskiej. Problemy Drobnych Gospodarstw Rolnych, 2, 5–27. doi:10.15576/PDGR/2016.2.5

Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, Oddział w Krakowie. (2015). Regulamin Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych. Pozyskano z: https://www.zagrodaedukacyjna.pl/dokumenty _2015/regulamin_zagroda%20edukacyjna_siec_2015.pdf

Czapiewska, G. (2018). Innowacyjność i aktywność społeczna w rozwoju obszarów wiejskich Pomorza – przykład zagród edukacyjnych. Acta Universitatis Lodziensis Folia Geographica Socio-Oeconomica, 31, 39–58. doi: 10.18778/1508-1117.31.03

Czarnecka, B.M. (2007). Przygotowanie rolników do prowadzenia edukacji dzieci w ramach działalności agroturystycznej. W: J. Sikora (red.), Turystyka wiejska a edukacja – różne poziomy, różne wymiary. Poznań: Wydawnictwo AR, 144–154.

Działania na rzecz rozwoju gospodarstw opiekuńczych w Polsce na poziomie regionalnym i lokalnym (2019; 5 listopada). Pozyskano z: http://www.gospodarstwa-opiekuncze.pl/

Gabińska, C.G. (2012). Kształcenie na rzecz przedsiębiorczości na obszarach wiejskich. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 8, 259–277.

Kmita-Dziasek, E. (2011). Agroturystyczne gospodarstwa edukacyjne – idee i dobre przykłady. Kraków: Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie.

Kmita-Dziasek, E., Bogusz, M. (2017). Networking wiejskiej przedsiębiorczości na przykładzie Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych. W: J. Wojciechowska (red.), Sieci współpracy w turystyce wiejskiej. Stan obecny i nowe wyzwania. Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie: Kraków–Łódź, 115–133.

Madalińska-Michalak, J. (2013). Oferta edukacyjna i jakość kształcenia w publicznych liceach ogólnokształcących w Łodzi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Maj, A. (2013). Analiza treści. W: M. Makowska (red.), Analiza danych zastanych: przewodnik dla studenta. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 127–147.

Mitura, T., Buczek-Kowalik, M. (2016). Zagroda edukacyjna jako nowy produkt turystyczny (przykład województwa podkarpackiego). Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio B, Geographia, Geologia, Mineralogia et Petrographia, 71(2), 117–128. doi: 10.17951/b.2016.71.2.117

Muszyński, M. (2014). Edukacja i uczenie się – wokół pojęć. Rocznik Andragogiczny, 21, 77–88. doi:10.12775/RA.2014.004

Rachwał, T., Wach, K. (2016). Badanie intencji przedsiębiorczych młodego pokolenia: wyniki ankietyzacji wśród studentów kierunków nieekonomicznych. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 12, 405–415.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz.U. z 2017, poz. 356.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. Dz.U. z 2018, poz. 1055.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie PolskiejKlasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU. Dz.U. 2017, poz. 2453.

Sajdera, J. (2015). Edukacja w zagrodach edukacyjnych w kontekście dokumentów programowych wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego. Kraków: Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie.

Sammel, A. (2017). Zagrody edukacyjne jako miejsce kształcenia osób dorosłych. Turystyka i Rozwój Regionalny, 7, 81–90.

Sammel, A., Jęczmyk, A. (2012). Usługi edukacyjne w gospodarstwach agroturystycznych zrzeszonych w sieci „Zagroda Edukacyjna”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 722(95), 389–399.

Sikorska-Wolak, I., Zawadka, J. (2016). Edukacyjne funkcje gospodarstw rolnych. Studia Ekonomiczne i Regionalne, 9(2), 98–112.

Sikorska-Wolak, I., Krzyżanowska, K., Zawadka, J. (2018). Edukacja w turystyce wiejskiej. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.

Skórska, A. (2016). Determinanty i perspektywy rozwoju sektora usług w Polsce – zmiany wewnątrzsektorowe. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(4), 7–20.

Wach, K. (2015). Przedsiębiorczość jako czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego: przegląd literatury. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 11, 24–36.

Wach, K. (2014). Edukacja dla przedsiębiorczości: pomiędzy przedsiębiorczą pedagogiką a edukacją ekonomiczną i biznesową. Horyzonty Wychowania, 13(28), 11–31.

Zioło, Z., Rachwał, T. (2019). Zarys uwarunkowań dalszego rozwoju przedsiębiorczości w układach przestrzennych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 15(1), 7–18.

Published

2020-12-25

How to Cite

Sajdera, J. . (2020). Entrepreneurial Initiatives for Education Based on the Example of the Activities of the Educational Farm Network. Entrepreneurship – Education, 16(2), 214–224. https://doi.org/10.24917/20833296.162.17