Shaping Entrepreneurial Attitudes of Students towards Contemporary Development Challenges

Authors

  • Lidia Kaliszczak Uniwersytet Rzeszowski Instytut Ekonomii i Finansów
  • Katarzyna Sieradzka Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. K. Pułaskiego w Radomiu Wydział Ekonomii i Finansów Katedra Ekonomii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.162.8

Keywords:

development challenges, entrepreneurial attitude, entrepreneurship

Abstract

The study argues that shaping entrepreneurial attitudes is becoming an imperative today in the face of changes taking place in the environment, and that entrepreneurship among the young generation is a largely approved attitude and starting up your own company is seen as a potential career option. The aim of the research is to identify entrepreneurial attitudes of students in the context of their importance in the face of contemporary development challenges. The role of education was discussed for a proper understanding of the essence and conditions of entrepreneurship, as well as manifesting entrepreneurial attitudes and behavior for the purposes of developing a modern economy and increasing the well-being of the society. Based on own empirical research, an analysis and assessment of the entrepreneurial attitude of students were made. The attitude was determined using personality traits, recognized values and a tendency to be active on the labour market by choosing the profession of entrepreneur as a career path. The motives and manifestations of these behaviours were analysed with selected social factors, such as place of residence, or family traditions, as well as by gender and selected education profile. Research results prove that entrepreneurship among students is largely an approved attitude, however, when comes to career options it remains in the sphere of intentions.

Author Biographies

Lidia Kaliszczak, Uniwersytet Rzeszowski Instytut Ekonomii i Finansów

Lidia Kaliszczak, PhD in Economics, deputy director of the Institute of Economics at the College of Social Sciences of the University of Rzeszow. Her research interests relate to the essence, conditions and forms of entrepreneurship, the development of small and medium enterprises, creativity and innovation.

Katarzyna Sieradzka, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. K. Pułaskiego w Radomiu Wydział Ekonomii i Finansów Katedra Ekonomii

Katarzyna Sieradzka, PhD in Economics, lecturer at the Faculty of Economics and Finance of the University of Technology and Humanities in Radom. Her research and academic interests relate to the determinants of the enterprises’ development, including sources of financing, innovation and competitiveness.

References

Covey, R.S. (2007). 7 nawyków skutecznego działania. Warszawa: Dom Wydawniczy Rebis.

Dominiak, P. (2005). Sektor MSP we współczesnej gospodarce. Warszawa: PWN.

Drucker, P.F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE.

Foster, R., Kaplan, S. (2003). Twórcza destrukcja. Łódź: Galaktyka.

GEM Polska. (2017). Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska. Warszawa: PARP. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/parp_2_raport_gem_internetpl_2017.pdf

GEM Polska. (2018). Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska 2017/18. Warszawa: PARP. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/raport%20z%20badania%20global%20entrepreneurship%20monitor_2017_2018.pdf

GEM Polska. (2019). Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska. Warszawa: PARP. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/component/publications/publication/gem-polska-raport-z-badania-przedsiebiorczosci-2019

Gruszewska, E. (2014). Transformacja wartości a postawy przedsiębiorcze Polaków. Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, 17(3), 91–101.

Kaliszczak, L. (2011). Schumpeterowska teoria przedsiębiorczości i jej współczesne implikacje. Nauki o zarządzaniu. Management Science. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 216(8), 345–355.

Kaliszczak, L., Sieradzka, K. (2018). Zachowania przedsiębiorcze – współczesne wyzwania. Radom: Wydawnictwo Spatium.

Kraśnicka, T. (2002). Koncepcja rozwoju przedsiębiorczości ekonomicznej i pozaekonomicznej. Seria: Prace Naukowe, Akademia Ekonomiczna w Katowicach. Katowice: Wydawnictwo Uczelniane AE.

Kraśnicka, T., Głód, G., Ludvik, L., Peterkova, J. (2014). Uwarunkowania intencji przedsiębiorczych studentów uczelni ekonomicznych Polski i Czech. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 10, 316–332.

Kuratko, D.F., Hodgetts, R.M. (2001). Entrepreneurship. A contemporary approach. Fort Worth: Harcourt College Publishers.

Maciejewski, M. (2018). Postawy i działania przedsiębiorcze w Polsce i na świecie w świetle oceny kształcenia biznesowego. Horyzonty Wychowania, 17(43), 209–220. doi: 10.17399/HW.2018.174318.

Rachwał, T., Wach, K. (2016). Badanie intencji przedsiębiorczych młodego pokolenia: wyniki ankietyzacji wśród studentów kierunków nieekonomicznych. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 12, 405–415.

Stevenson, H.H., Jarillo-Mossi, J.C. (1990). A Paradigm of Entrepreneurship: Entrepreneurial Management. Strategic Management Journal, 11(4), 17–27.

Szkwarek, W. (2019). Wykształceni bezrobotni. Pozyskano z: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Wyksztalceni-bezrobotni-7652956.html

Timmons, J.A. (1990). New venture creation. Boston: Richard D Irwin.

Wach, K., Wojciechowski, L. (2016). Entrepreneurial Intentions of Students in Poland in the View of Ajzen’s Theory of Planned Behaviour. Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(1), 83–94.

Wąsowska, A. (2016). Who Doesn’t Want to be an Entrepreneur? The Role of Need for Closure in Forming Entrepreneurial Intentions of Polish Students. Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(3), 27–39.

Wennekers, S., Thurik, R. (1999). Linking Entrepreneurship and Economic Growth. Small Business Economics, 13, 27–56.

Żur, A. (2014). Exploring the Role of Inspiration in Entrepreneurship Education. Horyzonty Wychowania, 13(26), 179–194.

Published

2020-12-25

How to Cite

Kaliszczak, L. ., & Sieradzka, K. . (2020). Shaping Entrepreneurial Attitudes of Students towards Contemporary Development Challenges. Entrepreneurship – Education, 16(2), 99–112. https://doi.org/10.24917/20833296.162.8