Shaping Entrepreneurial Attitudes of Students towards Contemporary Development Challenges
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.162.8Keywords:
development challenges, entrepreneurial attitude, entrepreneurshipAbstract
The study argues that shaping entrepreneurial attitudes is becoming an imperative today in the face of changes taking place in the environment, and that entrepreneurship among the young generation is a largely approved attitude and starting up your own company is seen as a potential career option. The aim of the research is to identify entrepreneurial attitudes of students in the context of their importance in the face of contemporary development challenges. The role of education was discussed for a proper understanding of the essence and conditions of entrepreneurship, as well as manifesting entrepreneurial attitudes and behavior for the purposes of developing a modern economy and increasing the well-being of the society. Based on own empirical research, an analysis and assessment of the entrepreneurial attitude of students were made. The attitude was determined using personality traits, recognized values and a tendency to be active on the labour market by choosing the profession of entrepreneur as a career path. The motives and manifestations of these behaviours were analysed with selected social factors, such as place of residence, or family traditions, as well as by gender and selected education profile. Research results prove that entrepreneurship among students is largely an approved attitude, however, when comes to career options it remains in the sphere of intentions.
References
Covey, R.S. (2007). 7 nawyków skutecznego działania. Warszawa: Dom Wydawniczy Rebis.
Dominiak, P. (2005). Sektor MSP we współczesnej gospodarce. Warszawa: PWN.
Drucker, P.F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE.
Foster, R., Kaplan, S. (2003). Twórcza destrukcja. Łódź: Galaktyka.
GEM Polska. (2017). Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska. Warszawa: PARP. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/parp_2_raport_gem_internetpl_2017.pdf
GEM Polska. (2018). Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska 2017/18. Warszawa: PARP. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/raport%20z%20badania%20global%20entrepreneurship%20monitor_2017_2018.pdf
GEM Polska. (2019). Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska. Warszawa: PARP. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/component/publications/publication/gem-polska-raport-z-badania-przedsiebiorczosci-2019
Gruszewska, E. (2014). Transformacja wartości a postawy przedsiębiorcze Polaków. Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, 17(3), 91–101.
Kaliszczak, L. (2011). Schumpeterowska teoria przedsiębiorczości i jej współczesne implikacje. Nauki o zarządzaniu. Management Science. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 216(8), 345–355.
Kaliszczak, L., Sieradzka, K. (2018). Zachowania przedsiębiorcze – współczesne wyzwania. Radom: Wydawnictwo Spatium.
Kraśnicka, T. (2002). Koncepcja rozwoju przedsiębiorczości ekonomicznej i pozaekonomicznej. Seria: Prace Naukowe, Akademia Ekonomiczna w Katowicach. Katowice: Wydawnictwo Uczelniane AE.
Kraśnicka, T., Głód, G., Ludvik, L., Peterkova, J. (2014). Uwarunkowania intencji przedsiębiorczych studentów uczelni ekonomicznych Polski i Czech. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 10, 316–332.
Kuratko, D.F., Hodgetts, R.M. (2001). Entrepreneurship. A contemporary approach. Fort Worth: Harcourt College Publishers.
Maciejewski, M. (2018). Postawy i działania przedsiębiorcze w Polsce i na świecie w świetle oceny kształcenia biznesowego. Horyzonty Wychowania, 17(43), 209–220. doi: 10.17399/HW.2018.174318.
Rachwał, T., Wach, K. (2016). Badanie intencji przedsiębiorczych młodego pokolenia: wyniki ankietyzacji wśród studentów kierunków nieekonomicznych. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 12, 405–415.
Stevenson, H.H., Jarillo-Mossi, J.C. (1990). A Paradigm of Entrepreneurship: Entrepreneurial Management. Strategic Management Journal, 11(4), 17–27.
Szkwarek, W. (2019). Wykształceni bezrobotni. Pozyskano z: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Wyksztalceni-bezrobotni-7652956.html
Timmons, J.A. (1990). New venture creation. Boston: Richard D Irwin.
Wach, K., Wojciechowski, L. (2016). Entrepreneurial Intentions of Students in Poland in the View of Ajzen’s Theory of Planned Behaviour. Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(1), 83–94.
Wąsowska, A. (2016). Who Doesn’t Want to be an Entrepreneur? The Role of Need for Closure in Forming Entrepreneurial Intentions of Polish Students. Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(3), 27–39.
Wennekers, S., Thurik, R. (1999). Linking Entrepreneurship and Economic Growth. Small Business Economics, 13, 27–56.
Żur, A. (2014). Exploring the Role of Inspiration in Entrepreneurship Education. Horyzonty Wychowania, 13(26), 179–194.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).