Attitudes towards Entrepreneurship Exhibited by Younger School-Age Students

Authors

  • Maria Janas Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.162.4

Keywords:

early school education, entrepreneurial attitude, entrepreneurial competences, entrepreneurial education, entrepreneurship, entrepreneurship development strategies

Abstract

The article discusses the topic of developing entrepreneurial competences in younger school age students. The term entrepreneurship is explained in the context of basic documents regulating the issue of developing key competences at the first stage of education, as well as examples of good practices and strategies to develop an entrepreneurial attitude. The aim of the research was to obtain information on how third-grade students define the concepts of entrepreneurship and entrepreneur, do they consider themselves entrepreneurial, and do they see in the initiatives organised at school initiatives to stimulate this important competence for effective education. The research used diagnostic survey method and survey technique. The obtained results are not used to formulate generalisations or to put forward theses, but to signal that the surveyed students present a colloquial understanding of the terms: entrepreneurship, entrepreneur, which deviate from their academic definitions. The surveyed respondents do not have sufficient knowledge about the characteristics of an entrepreneurial person, and the actions taken at school to develop the entrepreneurial attitude are insufficiently implemented.

Author Biography

Maria Janas, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej

Maria Janas, MA, a PhD student, Pedagogical University of Krakow, Faculty of Social Sciences, Institute of Pre-school and School Pedagogy, Department of Early Childhood Pedagogy. Her academic and research interests are focused around the issues of creativity, strategies for developing initiative, entrepreneurship and creative activity of early childhood education students.

References

Andrzejczyk, A. (2016). Wpływ edukacji a rozwój przedsiębiorczości. Raport z badań. Białystok: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.

Brzezińska, A. Schmidt, J. (2008). Przedsiębiorczość jako warunek udanego startu w dorosłość. W: A. Andrzejczak (red.), Przedsiębiorczość w edukacji. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, 21–23.

Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości. (2020, 15 marca). Program: Od grosika do złotówki. Pozyskano z: https://od-grosika-do-zlotowki.junior.org.pl/pl

Gołębiowski, G. (2014). Analiza finansowa przedsiębiorstwa. Warszawa: Difin.

Holmgren, C., From, J. (2005). Taylorism of the Mind: Entrepreneurship Education from a Perspective of Educational Research. European Educational Research Journal, 4(4), 382–390.

Kapica, G. (2015). Modernizacja organizacji procesu kształcenia młodszych uczniów. W: E. Smak, K. Wereszczyńska, A. Malec (red.), Współczesne trendy w edukacji. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 75–81.

Majkut, R. (2014). Przedsiębiorczość w świetle uwarunkowań interdyscyplinarnych. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.

Piecuch, T. (2013). Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.

PKO Bank Polski. (2020, 15 marca). Komplet scenariuszy lekcji o finansach dla nauczycieli kl. I–III. Pozyskano z: http://www.pkobp.pl/media_files/61171a02-81d3-40f7-aba6-2af2751a4af7.pdf

Rachwał, T. (2019). Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych. W: T. Rachwał (red.), Przedsiębiorczość jako kompetencja kluczowa w systemie edukacji. Warszawa: Wydawnictwo FRSE, 16–35.

Roudaki, J. (2009). University Students Perceptions on Entrepreneuruschip: Cmmerce Students Attitudes ad Lincoln University. Journal of Accouting – Business and Management, 16(2), 36–53.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz.U. 2017, poz. 356.

Sadowska, M. (2016). Edukacja w zakresie przedsiębiorczości w polskim systemie kształcenia oraz w państwach europejskich. Przedsiębiorczość Międzynarodowa, 2(1), 149–164.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe. Dz.U. 2019, poz. 1148 ze zm.

Uygun, R., Kasimoglu, M. (2013). The Emergence of Entreneurial Intentions in Indigenous Entrepreneurs: The Rolle of Personal Backgrount on the Antecedents of Intentions. International Journal of Business and Management, 8(5), 24–40.

Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 9, 246–257.

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE).

Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Tekst mający znaczenie dla EOG), Dz.Urz. UE 2018/C 189/01.

Published

2020-12-25

How to Cite

Janas, M. (2020). Attitudes towards Entrepreneurship Exhibited by Younger School-Age Students. Entrepreneurship – Education, 16(2), 48–60. https://doi.org/10.24917/20833296.162.4