Prosociality in the economy as a factor of changes in contemporary economics

Authors

  • Jacek Brdulak Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Ewelina Florczak Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
  • Tomasz Gardziński Uczelnia Łazarskiego, Warszawa, Polska

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.171.12

Keywords:

capitalism, paradigm in economy, social enterprise, social market economy

Abstract

The article deals with the issues of changes taking place in modern economics. The authors argue that the economy is humanising and is looking for a new order in creating socio-economic development. First, the authors define the conditions of contemporary capitalism. Its features are presented in the context of the phenomenon of globalisation. Next, the issue of the cost of constraints of capitalism is introduced. The essence of the article is the issue of prosociality in the capitalist economy in the light of paradigm changes in the economy. Introducing the aspect of prosociality is associated with a paradigm shift in economics. In this context, social enterprise and social market economy were presented as a direction of changes in the perception of the market and economic activity. As the authors point out, the increased role of prosociality in the economy will weaken the existing conflicts in social and economic life, may contribute to the reduction of tensions in capitalist production relations and, at the same time, to the systematic reduction of the costs of the global economy and social life. 

Author Biographies

Jacek Brdulak, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Jacek Brdulak, professor at the SGH Warsaw School of Economics in the Collegium of Business Administration. His research interests include: economics of transport, spatial development of
technical infrastructure of national economy, socio-economy with particular emphasis on the role of social enterprises.

Ewelina Florczak, Uczelnia Łazarskiego w Warszawie

Ewelina Florczak, PhD, lecturer at the Lazarski University in Warsaw. Her research interests include: socio-economic policy, social market economy, social entrepreneurship, project management, quality management.

Tomasz Gardziński, Uczelnia Łazarskiego, Warszawa, Polska

Tomasz Gardziński, MA, lecturer at the Lazarski University in Warsaw. His research interests
include: social market economy, social entrepreneurship. He is a sales manager in IT/Telecommunications industry.

References

Borzaga, C. (2007). Nowe trendy w partycypacji obywatelskiej: rosnąca rola zachowań społecznie odpowiedzialnych w konsumpcji, oszczędzaniu i produkcji. Zeszyty Gospodarki Społecznej, 2, 79–100.

Brdulak, J., Florczak, E. (2016). Uwarunkowania działalności przedsiębiorstw społecznych w Polsce. Warszawa: Oficyna Uczelni Łazarskiego w Warszawie.

Brdulak, J., Florczak, E., Gardziński, T. (2019a). The Socialization of Capitalism through Social Enterprises. International Journal of Small and Medium Enterprises and Business Sustainability, 2(4), 68–87.

Brdulak, J., Florczak, E., Gardziński, T. (2019b). Uspołecznienie kapitalizmu w Europie ŚrodkowoWschodniej. Myśl Ekonomiczna i Polityczna, 1(64), 61–77.

Defourny, J. (2005). Przedsiębiorstwo społeczne w poszerzonej Europie: koncepcja i rzeczywistość. W: „Ekonomia społeczna” II Europejska Konferencja Ekonomii Społecznej, Kraków 2004: materiały (Ministerstwo Polityki Społecznej), Warszawa 2005, 43–65.

Defourny, J. (2006). Social Enterprises in Western Europe: Some Insights from the EMES Experience. UNDPEMES Regional Workshop on Social Enterprises in CEE and CIS. Brussels, December 11–12.

Dirksen, U. (2018). Die Zukunft der Arbeit beginnt jetzt!. Friedrich–Ebert–Stiftung.

Drucker, P.F. (1994). Praktyka zarządzania. Warszawa: „Nowoczesność” Sp. z o.o.

Drucker, P.F. (1995). Zarządzanie organizacją pozarządową. Teoria i praktyka. Fundusz Współpracy. Program Phare Dialog Społeczny – NGOs, Warszawa.

Filek, J. (2017). Czy koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu może być inspiracją dla nowego paradygmatu ekonomii?. W: E. Mączyńska, J. Sójka (red.), Etyka i ekonomia. W stronę nowego paradygmatu. Warszawa: PTE, 45–59.

Florczak, E. (2016). Nierówności społeczno-ekonomiczne a cele przedsiębiorstwa społecznego. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 4, 27–38.

Hausner, J. (red.). (2008). Przedsiębiorstwa społeczne w Polsce. Teoria i praktyka, t. 4. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.

Hausner, J., Laurisz, N., Mazur, S. (2007). Przedsiębiorstwo społeczne – konceptualizacja. W: J. Hausner (red.), Zarządzanie podmiotami ekonomii społecznej, t. 2, Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Herbst, J. (2008). Wstęp – pole przedsiębiorczości społecznej. W: J. Dąbrowska (red.), Od trzeciego sektora do przedsiębiorczości społecznej – wyniki badań ekonomii społecznej w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Klon/Jawor.

Kołodko, G. W. (2017). Nowy pragmatyzm i jego znaczenie dla uczciwego gospodarowania. W: E. Mączyńska, J. Sójka (red.), Etyka i ekonomia. W stronę nowego paradygmatu. Warszawa: PTE.

Kuciński, K. (red.). (2015). Geografia ekonomiczna. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business.

Landreth, H., Colander, D.C. (2021). Historia myśli ekonomicznej. Warszawa: PWE.

Leś, E., Ołdak, M. (red.). (2007). Przedsiębiorstwo społeczne w rozwoju lokalnym. Zeszyty Gospodarki Społecznej, 2.

Leśniewski, M.A. (2015). Konkurencyjność miękka przedsiębiorstw. Warszawa: Difin.

Liberska, B. (red.). (2002). Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania. Warszawa: PWE.

Miroński, J. (2013). Homo administratus, czyli człowiek w naukach o zarządzaniu. Warszawa: SGH.

Miszewski, M. (2018). Zmiana instytucjonalna a współczesne państwo. W: A. Ząbkowicz, M. Miszewski, P. Chmielnicki, S. Czech (red.), Zrozumieć kapitalizm. Podejście ewolucyjno-instytucjonalne. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”.

Naisbitt, J. (1982). Megatrends. Ten New Directions Transforming Our Lives. New York.

Noga, M. (2017). Neuroekonomia a ekonomia głównego nurtu. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.

North, D.C. (1997). Proloque. W: J.N. Drobak, J.V. Nye, The Frontiers of the New Institutional Economics. San Diego.

Palley, T.I. (2012). From Financial Crisis to Stagnation. Cambridge: Cambridge University.

Piketty, T. (2015). Kapitał w XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Wrenn, M.V. (2018). Absorpcja nadwyżki i marnotrawstwo w neoliberalnym kapitalizmie monopolistycznym. W: G. Konat, P. Wielgosz (red.), Realny kapitalizm. Wokół teorii kapitału monopolistycznego. Warszawa: IW Książka i Prasa, 147–174.

Published

2021-06-29

How to Cite

Brdulak, J. ., Florczak, E., & Gardziński, T. . (2021). Prosociality in the economy as a factor of changes in contemporary economics. Entrepreneurship – Education, 17(1), 153–164. https://doi.org/10.24917/20833296.171.12