Factors Shaping the Entrepreneurial Intentions and Behaviours of Ukrainians

Authors

  • Anna Czaplińska Uniwersytet Szczeciński, Wydział Ekonomii, Finansów i Zarządzania, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Geografii Społeczno-Ekonomicznej, Katedra Geografii Społeczno-Ekonomicznej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.161.17

Keywords:

entrepreneurial intentions and behaviours, entrepreneurial process, socio-cultural norms, Ukraine

Abstract

In the literature there is a relatively high number of studies on the entrepreneurial intentions and behaviours and characteristics of the selected individual factors, especially entrepreneurial attitudes. However, relatively little time is devoted to the analysis of all individual factors that interact with each other. It is about the interaction of subjective norms, perceived control of behaviour and entrepreneurial attitudes. In I. Ajzen’s Theory of Planned Behaviour (1991) they constitute the base, and maybe also the limit of entrepreneurial intentions, while being under the influence of internal and external conditions of the entrepreneurial process, the fundamental diversity of which applies to national spatial systems, but sometimes also to regional and local ones. The purpose of the study is to identify individual factors shaping the intentions and entrepreneurial behaviours of Ukrainians. An attempt to clarify entrepreneurial attitudes in the context of existing socio-cultural norms in Ukraine against the background of selected European countries was considered to be particularly important. The presented results in various spatial systems reflect the difficult and complex socio-economic and political situation in Ukraine, which can be explained by a number of exo- and endogenous factors, including the strong cultural diversity of the country, the economic condition of Ukrainian families and the attitude of citizens towards the entrepreneurial process.

Author Biography

Anna Czaplińska, Uniwersytet Szczeciński, Wydział Ekonomii, Finansów i Zarządzania, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Geografii Społeczno-Ekonomicznej, Katedra Geografii Społeczno-Ekonomicznej

Anna Czaplińska, PhD, assistant professor, University of Szczecin, Faculty of Economics, Finance and Management, Institute of Spatial Management and Socio-Economic Geography, Department of Socio-Economic Geography. Her research interests are related to the issues of social and cultural geography, including the cultural landscape, the processes of acculturation and the cultural determinants of creating territorial marketing.

References

Ajzen, I. (1985). From intentions to actions: A theory of planned behavior. W: J. Kuhn, J. Beckman (red.), Action-control: From cognition to behavior. Heidelberg: Springer, 11–39.

Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179–221.

Amway Global Entrepreneurship Report. (2015). Pozyskano z: https://www.amwayglobal.com/wp-content/uploads/2017/09/ager_2015_report.pdf

Amway Global Entrepreneurship Report. (2016). Pozyskano z: https://www.amwayglobal.com/wp-content/uploads/2017/09/ager_2016_publication.pdf

Amway Global Entrepreneurship Report. (2018). Pozyskano z: https://www.amwayglobal.com/wp-content/uploads/2018/05/Ager_2018_Brochure_Color.pdf

Crisp, R.J., Turner, R.N. (2015). Psychologia społeczna. Warszawa. Wydawnictwo PWN.

Grzegorzewska-Mischka, E. (2010). Współczesne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo SGH.

Kavetskyy, I., Czapliński, P. (2020). Marka narodowa i jej implikacje dla procesu przedsiębiorczego (przypadek Ukrainy). Przedsiębiorczość – Edukacja, 16 (w druku).

Kurczewska, A. (2010). Problemy pomiaru intencji przedsiębiorczych. E-mentor, 4, 12–16.

Łuczka, T., Rembiasz, M. (2016). Badanie postaw przedsiębiorczych studentów – wybrane aspekty teoretyczne i empiryczne. Horyzonty Wychowania, 15, 27–47.

Moczydłowska, J., Pacewicz, I. (2007). Przedsiębiorczość. Rzeszów: WO FOSZE.

Nijkamp, P. (2003). Entrepreneurship In a Modern Network Economy. Regional Studies, 37(4), 398–400.

Pawlak, A. (2018). Determinanty intencji przedsiębiorczych młodzieży – studium porównawcze Polski i Finlandii. Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Piróg, D. (2014). Uwarunkowania przedsiębiorczości absolwentów szkół wyższych: założenia teoretyczne i stan rzeczywisty. Przedsiębiorczość – Edukacja, 10, 306–315.

Rachwał, T., Wach, K. (2016). Badanie intencji przedsiębiorczych młodego pokolenia: wyniki ankietyzacji wśród studentów kierunków nieekonomicznych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 12, 405–415.

Sadowska, M. (2017). Przedsiębiorczość indukowana a rozwój działalności gospodarczej. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku.

Safin, K. (2002). Zarządzanie małą firmą. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.

Sarchynska, T. (red.) (2019). Statystychnyy shchorichnyk Czernivetskoi oblasti za 2018 rik. Chernivtsi: Derzhawna sluzhba statystyky Ukrainy.

Zbierowski, P. (2014). Determinanty intencji przedsiębiorczej studentów – wyniki badań. Horyzonty Wychowania, 13, 51–63.

Published

2020-06-24

How to Cite

Czaplińska, A. . (2020). Factors Shaping the Entrepreneurial Intentions and Behaviours of Ukrainians. Entrepreneurship – Education, 16(1), 212–224. https://doi.org/10.24917/20833296.161.17