The Role of Education in Shaping Attitudes towards Succession in the Group of Students of Economic Faculties

Authors

  • Jan Klimek Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Instytut Przedsiębiorstwa, Zakład Przedsiębiorstwa Rodzinnego
  • Krystyna Leszczewska Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych, Zakład Zarządzania
  • Joanna Sadkowska Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania, Katedra Ekonomiki Przedsiębiorstw, Zakład Ekonomiki Małej Firmy
  • Beata Żelazko Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Instytut Przedsiębiorstwa, Zakład Przedsiębiorstwa Rodzinnego

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.161.9

Keywords:

attitudes toward succession, education, entrepreneurship, family business, students, succession

Abstract

The paper presents results of the study dedicated to determining attitudes towards succession among economic faculty students. Its purpose has been determined twofold. First it aims at analysing whether young people are interested in becoming a successor in the companies run by their families, second the paper aims at analysing the possibilities and tools with which formal education can affect attitudes towards succession. The study, in its theoretical part, refers to a number of works dedicated to family businesses and entrepreneurship. Following this, in the empirical part, the results of the research conducted among 142 economic faculty students from Polish family businesses, studying at three Polish universities: Warsaw School of Economics, Lomza State University of Applied Sciences, and University of Gdansk were presented. The findings demonstrate that the interest in succession, compared to other career opportunities, is relatively low. One of the potential determinants might be the programs of education that have been implemented by these particular universities.

Author Biographies

Jan Klimek, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Instytut Przedsiębiorstwa, Zakład Przedsiębiorstwa Rodzinnego

Jan Klimek, associate professor, Warsaw School of Economics, Collegium of Business Administration, Institute of Enterprise, Family Business Unit. He is an author of numerous publications on entrepreneurship development, improvement of management in the SME sector and corporate social responsibility. He is interested in the functioning of business organisations and modern management methods used in them. An active consultant of enterprises both on the domestic and foreign market, co-founder and head of the Polish-Swiss project for supporting entrepreneurship in Poland. He is also an author and rapporteur of the opinion of the European Economic and Social Committee on “Family Business in Europe as Source of Renewed Growth and Better Jobs”. He gives lectures on entrepreneurship, self-management and business ethics.

Krystyna Leszczewska, Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych, Zakład Zarządzania

Krystyna Leszczewska, associate professor, Lomza State University of Applied Sciences, The Faculty of Social Sciences and Humanities. The author’s research interests focus on family entrepreneurship (in particular business models of family enterprises) and shaping student entrepreneurial attitudes. An author of numerous publications in this field, an academic teacher, she conducts entrepreneurship and management classes, actively cooperates with business environment institutions and local government in supporting entrepreneurship.

Joanna Sadkowska, Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania, Katedra Ekonomiki Przedsiębiorstw, Zakład Ekonomiki Małej Firmy

Joanna Sadkowska, PhD, researcher at Business Economics Department at the University of Gdansk. Author of a number of publications dedicated to family businesses, project management. Currently she conducts research in the following fields: project management in family-owned enterprises, cultural aspects of building relationships with stakeholders by family businesses. Lecturer in Project Management and PM modern tools. She has given lectures and run research at: Aalborg University, VERN Zagreb, Academia de Studii Economice din Bucuresti, Universidad Europea Miquel de Cervantes Valladolid.

Beata Żelazko, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Instytut Przedsiębiorstwa, Zakład Przedsiębiorstwa Rodzinnego

Beata Żelazko, PhD, Warsaw School of Economics, Collegium of Business Administration, Institute of Enterprise, Family Business Unit, engaged in promoting the idea of entrepreneurship (especially family, technology and lifestyle), building relations between the science and business sectors and consulting activities. Originator and co-organiser of the event “Family Entrepreneurial Day at the Warsaw School of Economics”. Currently, she conducts research in the following areas: supporting the development of enterprises, creating attitudes toward succession, managing innovations in the enterprise. In didactic activity, she deals with the transfer of knowledge on the functioning of contemporary enterprises, formulation and implementation of competition and development strategies and the management of changes in personal and professional life.

References

Apanowicz, J. (2002). Metodologia ogólna. Gdynia: Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej Bernardinum.

Aronoff, C.E., McClure, C.L., Ward, J.L. (2012). Sukcesja w firmach rodzinnych. Ostateczny test wielkości. Kraków: Wydawnictwo MiP.

Brockhaus, R.H. (2004). Family Business Succession: Suggestions for Future Research. Family Business Review, 17(2), 165–177.

European Commission (2009). Final Report of the Expert Group. Overview of Family-Business-Relevant Issues: Research, Networks, Policy Measures and Exiting Studies.

Fleming, Q.J. (2006). Tajniki przetrwania firmy rodzinnej. Gliwice: Helion.

Gersick, K.E., Davis, J.A., Hampton, M., Lansberg, I. (1997). Generation to Generation. Life cycles of the Family Business. Boston: Harvard Business School Press.

Hadryś-Nowak, A., (2019), Międzynarodowe przedsiębiorstwo rodzinne. Znaczenie orientacji przedsiębiorczej sukcesora dla internacjonalizacji przedsiębiorstwa rodzinnego. Warszawa: CeDeWu.

Hall, P.D. (1988). A Historical Overview of Family Firms in the United States. Family Business Review, 1, 51–68.

Handler, W.C. (1994). Succession in Family Business: A Review of the Research. Family Business Review, 7(2), 133–157.

Jeżak, J. (red.). (2014). Przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce. Znaczenie ekonomiczne oraz strategiczne problemy rozwoju. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

Klimek, J., Żelazko, B., Leszczewska, K., Sadkowska, J. (2018). Postawy sukcesyjne studentów kierunków ekonomicznych – aspekt teoretyczny i wyniki badania pilotażowego. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XIX(7/1), 41–56.

Klimek, J., Leszczewska, K., Żelazko, B., Sadkowska, J. (2019). Kluczowe determinanty postaw sukcesyjnych studentów kierunków ekonomicznych. Studia i Monografie. Społeczna Akademia Nauk, 92, 9–24.

Lansberg, L., Astrachan, J.H. (1994). Influence of Family Relationships on Succession Planning and Training: The Importance of Mediating Factors. Family Business Review, 7(1), 39–59.

Le Breton-Miller, I., Miller, D., Steier, P. (2004). Toward an Integrative Model of Effective FOB Succession. Entrepreneurship Theory and Practice, 28(4).

Leszczewska, K. (2011). Funkcjonowanie firm rodzinnych w warunkach kryzysu. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 1(732), 65–72.

Lewandowska, A. (2015). Kody wartości. Czyli jak efektywnie przejść przez sukcesję w firmie rodzinnej. Poznań: Lewandowska i Partnerzy.

Lewandowska, A., Andrzejczak, P., Stradomski, M. (red.) (2017). Narodziny firmy rodzinnej. Jak mądrze zaplanować sukcesję i przekazać biznes następcom. Poznań: Instytut Biznesu Rodzinnego.

Massis, A.D., Chua, J.H., Chrisman, J.J. (2008). Factors Preventing Intra-Family Succession. Family Business Review, 21(2), 183–199.

Mazzola, P., Marchisio, G., Astrachan, J. (2006). Using the strategic planning process as a next-generation training tool in family business. In: Z.P. Poutziouris, Kosmas, X.S., Rau, S.B., Handbook of Research on Family Business. UK: Edward Elgar, 402–421.

Murrey, B. (2003). The Succession Transition Process: a Longitudinal Perspective. Family Business Review, 16(1), 17–33.

Sadkowska, J. (2015). Aktywność badawczo-rozwojowa jako determinanta wzrostu innowacyjnego firm rodzinnych. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XVI(7/II), 155–168.

Safin, K., Pluta, J., Pabjan, B. (2014). Strategie sukcesyjne polskich przedsiębiorstw rodzinnych. Warszawa: Difin.

Sharma, P., Chrisman, J.J., Pablo, A.L., Chua, J.H. (2001). Determinants of Initial Satisfaction with the Succession Process in Family Firms: A Conceptual Model. Entrepreneurship Theory and Practice, 25(3), 17–36.

Sułkowski, Ł., Marjański, A. (2009). Firmy rodzinne. Jak odnieść sukces w sztafecie pokoleń. Warszawa: Poltext.

Surdej, A., Wach, K. (2010). Przedsiębiorstwa rodzinne wobec wyzwań sukcesji. Warszawa: Difin.

Ward, J.L. (2004). Perpetuating the Family Business. New York: Palgrave Macmillan.

Więcek-Janka, E., Hadryś, A. (2016). Kompetencje sukcesorskie – profil wstępny. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XVII(6/III), 61–73.

Zellweger, T.M., Kellermanns, F.W., Chrisman, J.J., Chua, J.H. (2012). Family Control and Family Firm Valuation by Family CEOs: The Importance of Intentions for Transgenerational Control. Organization Science, 23(3), 1–18.

Published

2020-06-24

How to Cite

Klimek, J. ., Leszczewska, K., Sadkowska, J. ., & Żelazko, B. . (2020). The Role of Education in Shaping Attitudes towards Succession in the Group of Students of Economic Faculties. Entrepreneurship – Education, 16(1), 106–118. https://doi.org/10.24917/20833296.161.9