The Role of Education in Shaping Attitudes towards Succession in the Group of Students of Economic Faculties
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.161.9Keywords:
attitudes toward succession, education, entrepreneurship, family business, students, successionAbstract
The paper presents results of the study dedicated to determining attitudes towards succession among economic faculty students. Its purpose has been determined twofold. First it aims at analysing whether young people are interested in becoming a successor in the companies run by their families, second the paper aims at analysing the possibilities and tools with which formal education can affect attitudes towards succession. The study, in its theoretical part, refers to a number of works dedicated to family businesses and entrepreneurship. Following this, in the empirical part, the results of the research conducted among 142 economic faculty students from Polish family businesses, studying at three Polish universities: Warsaw School of Economics, Lomza State University of Applied Sciences, and University of Gdansk were presented. The findings demonstrate that the interest in succession, compared to other career opportunities, is relatively low. One of the potential determinants might be the programs of education that have been implemented by these particular universities.
References
Apanowicz, J. (2002). Metodologia ogólna. Gdynia: Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej Bernardinum.
Aronoff, C.E., McClure, C.L., Ward, J.L. (2012). Sukcesja w firmach rodzinnych. Ostateczny test wielkości. Kraków: Wydawnictwo MiP.
Brockhaus, R.H. (2004). Family Business Succession: Suggestions for Future Research. Family Business Review, 17(2), 165–177.
European Commission (2009). Final Report of the Expert Group. Overview of Family-Business-Relevant Issues: Research, Networks, Policy Measures and Exiting Studies.
Fleming, Q.J. (2006). Tajniki przetrwania firmy rodzinnej. Gliwice: Helion.
Gersick, K.E., Davis, J.A., Hampton, M., Lansberg, I. (1997). Generation to Generation. Life cycles of the Family Business. Boston: Harvard Business School Press.
Hadryś-Nowak, A., (2019), Międzynarodowe przedsiębiorstwo rodzinne. Znaczenie orientacji przedsiębiorczej sukcesora dla internacjonalizacji przedsiębiorstwa rodzinnego. Warszawa: CeDeWu.
Hall, P.D. (1988). A Historical Overview of Family Firms in the United States. Family Business Review, 1, 51–68.
Handler, W.C. (1994). Succession in Family Business: A Review of the Research. Family Business Review, 7(2), 133–157.
Jeżak, J. (red.). (2014). Przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce. Znaczenie ekonomiczne oraz strategiczne problemy rozwoju. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.
Klimek, J., Żelazko, B., Leszczewska, K., Sadkowska, J. (2018). Postawy sukcesyjne studentów kierunków ekonomicznych – aspekt teoretyczny i wyniki badania pilotażowego. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XIX(7/1), 41–56.
Klimek, J., Leszczewska, K., Żelazko, B., Sadkowska, J. (2019). Kluczowe determinanty postaw sukcesyjnych studentów kierunków ekonomicznych. Studia i Monografie. Społeczna Akademia Nauk, 92, 9–24.
Lansberg, L., Astrachan, J.H. (1994). Influence of Family Relationships on Succession Planning and Training: The Importance of Mediating Factors. Family Business Review, 7(1), 39–59.
Le Breton-Miller, I., Miller, D., Steier, P. (2004). Toward an Integrative Model of Effective FOB Succession. Entrepreneurship Theory and Practice, 28(4).
Leszczewska, K. (2011). Funkcjonowanie firm rodzinnych w warunkach kryzysu. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 1(732), 65–72.
Lewandowska, A. (2015). Kody wartości. Czyli jak efektywnie przejść przez sukcesję w firmie rodzinnej. Poznań: Lewandowska i Partnerzy.
Lewandowska, A., Andrzejczak, P., Stradomski, M. (red.) (2017). Narodziny firmy rodzinnej. Jak mądrze zaplanować sukcesję i przekazać biznes następcom. Poznań: Instytut Biznesu Rodzinnego.
Massis, A.D., Chua, J.H., Chrisman, J.J. (2008). Factors Preventing Intra-Family Succession. Family Business Review, 21(2), 183–199.
Mazzola, P., Marchisio, G., Astrachan, J. (2006). Using the strategic planning process as a next-generation training tool in family business. In: Z.P. Poutziouris, Kosmas, X.S., Rau, S.B., Handbook of Research on Family Business. UK: Edward Elgar, 402–421.
Murrey, B. (2003). The Succession Transition Process: a Longitudinal Perspective. Family Business Review, 16(1), 17–33.
Sadkowska, J. (2015). Aktywność badawczo-rozwojowa jako determinanta wzrostu innowacyjnego firm rodzinnych. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XVI(7/II), 155–168.
Safin, K., Pluta, J., Pabjan, B. (2014). Strategie sukcesyjne polskich przedsiębiorstw rodzinnych. Warszawa: Difin.
Sharma, P., Chrisman, J.J., Pablo, A.L., Chua, J.H. (2001). Determinants of Initial Satisfaction with the Succession Process in Family Firms: A Conceptual Model. Entrepreneurship Theory and Practice, 25(3), 17–36.
Sułkowski, Ł., Marjański, A. (2009). Firmy rodzinne. Jak odnieść sukces w sztafecie pokoleń. Warszawa: Poltext.
Surdej, A., Wach, K. (2010). Przedsiębiorstwa rodzinne wobec wyzwań sukcesji. Warszawa: Difin.
Ward, J.L. (2004). Perpetuating the Family Business. New York: Palgrave Macmillan.
Więcek-Janka, E., Hadryś, A. (2016). Kompetencje sukcesorskie – profil wstępny. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XVII(6/III), 61–73.
Zellweger, T.M., Kellermanns, F.W., Chrisman, J.J., Chua, J.H. (2012). Family Control and Family Firm Valuation by Family CEOs: The Importance of Intentions for Transgenerational Control. Organization Science, 23(3), 1–18.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).