Digitalisation of Services in the Business Model of a Spa Enterprise Based on the Example of the “Kuracjusz” Program
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.152.12Keywords:
business model, digitalization, spa companyAbstract
The right balance between technology and management is becoming a modern challenge for many managers, especially those who believe that the world of artefacts is a reality. Relationships with clients shaped in the management process, as well as relations between employees should determine technological development, especially in a spa enterprise. In addition, the type of business, organisational culture, and customer segment should stimulate the selection of appropriate models using digitalisation. Only a combination of virtual and direct relationships can make a spa company successful. Spatial contact - as the most important category in social sciences - does not seem to be entirely crowded out over the Internet in this service sector. The aim of the article is to indicate the place of digitalisation in the business model based on the example of a spa company. The article therefore presents a review of positions on the business model, own proposition of the business model, as well as the importance of digitalisation in business models and the use of e-tools based on the example of the “Kuracjusz” program in a health resort. The proposition is the harmony model, as a solution between traditional management based on direct relations, and virtual management.
References
Afuah, A. (2004). Business Models. A Strategic Management Approach. Irwin – New York: McGraw-Hill.
Afuah, A., Tucci, Ch.L. (2003). Biznes internetowy. Strategie i modele, Kraków: Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer.
Ansoff, H.I. (1985). Zarządzanie strategiczne. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Bamford, Ch.E., West III, G.P. (2010). Strategic Management: Value Creation, Sustainability and Performance. Mason: South-Western Cengage Learning.
Brzóska, J. (2009). Model biznesowy – współczesna forma modelu organizacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem. Organizacja i Zarządzanie. Kwartalnik Naukowy, 2(6), 5–23.
Casadesus-Masanell, R., Ricart, J.E. (2010). From strategy to business models and onto tactics. Long Range Planning, 43, 195–225.
Chandler, A.D. (1962). Strategy and Structure. Chapters in the History of the Industrial Enterprise. Cambridge: MIT Press.
Czaja, S., Tutaj, J., Becla, A., Andreeva, N. (2018). Uzdrowiska w zrównoważonym rozwoju regionu dolnośląskiego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Das ganze Konzept Führung ist reif für eine Redefinition (2018, 1 września). Pozyskano z: http: www. wirtschaftsforum.de.
Doligalski, T. (red.). (2014). Modele biznesu w Internecie. Teoria i studia przypadków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Drzewiecki, J. (2013). Model biznesu jako narzędzie zarządzania strategicznego: zastosowanie, dylematy i wyzwania. Modele biznesowe. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIV, 13(II), 67–76.
Duczkowska-Piasecka, M., Poniatowska-Jaksch, M., Duczkowska-Małysz, K. (2013). Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Firlej, K. (2013). Model biznesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem spożywczym. Modele biznesowe. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIV, 13(II), 27–40.
Gołębiowski, T., Dudzik, T.M., Lewandowska, M., Witek-Hajduk, M. (2008). Modele biznesu polskich przedsiębiorstw. Warszawa: SGH.
Hołodnik, D., Perechuda, K. (2016). Przedsiębiorstwo nowej generacji. Annales Universitstis Mariae Curie-Słodowska,Sectio H, 2, 21–27.
Informacja na temat Programu Kuracjusz, Spółka Uzdrowisko Lądek-Długopole.
Iwasieczko, B. (2014). Modele biznesowe i ocena ich efektywności. Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 343, 152–176.
Jabłoński, M. (2013). Modele biznesu a kreacja wartości na rynku kapitałowym. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 761: Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 60, 207–216.
Jabłoński, M. (2013). Cykl życia wartości przedsiębiorstw wobec kondycji modelu biznesu, Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 4, 57–63.
Jabłoński, M., Jabłoński, A. (2014). Kluczowe miary biznesowe w budowie wartości firmy. Pozyskano z: www.sbc. org.pl/Content/10328/jablonscy.pdf
Manterys, A. (1997). Wielość rzeczywistości w teoriach socjologicznych. Warszawa: PWN.
Michalak, J. (2012). Model biznesowy i jego wpływ na odwzorowanie sytuacji finansowej jednostki w systemie rachunkowości. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 66(122), 133–142.
Mikołajczyk, B., Krawczyk, M., Kurczewska, A. (2012). Ewolucja pomiaru innowacyjności w firmie. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 266, 251–261.
Motyka, S. (2013). Pomiar innowacyjności przedsiębiorstwa. Pozyskano z: http://www.ptzp.org.pl/files/ konferencje/ kzz/artyk_pdf_2011/075.pdf
Nęcki, Ł. (2013). Budowa nowoczesnego przedsiębiorstwa z wykorzystaniem modelu biznesowego canvas. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie, 11, 26–37.
Nowicka, K. (2012, 7 marca 2019) Cloud computing – nowy model biznesowy wykorzystujący outsourcing IT poprzez Internet. Pozyskano z: www.praktycznateoria.pl/cloud-computing
Nowicka, K. (2013). Wartość w modelu cloud computing. Przedsiębiorstwo i Przyszłość, 2.
Obłój, K. (2013). Pasja i dyscyplina strategii. Jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy. Warszawa: Poltext.
Obłój, K. (1996). Strategia organizacji: budowanie trwałej przewagi konkurencyjnej. Warszawa: PWE. Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2012). Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Obłój, K. (2002). Tworzywo skutecznych strategii. Warszawa: PWE.
Pałka, D., Zaskórski, W., Zaskórski, P. (2013). Cloud computing jako środowisko integracji usług informatycznych. Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki, 9(7).
Rosińska-Bukowska, M. (2011) Modele biznesu sprzyjające kreacji wartości na przykładach wiodących przedsiębiorstw międzynarodowych. W: M. Jabłoński (red.), Zarządzanie wartością przedsiębiorstw. Finanse – Strategie – Kompetencje. Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB, 171–196.
Rutkowska-Gurak, A. (2010). W poszukiwaniu miar innowacyjności rozwoju. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 246, 65–77.
Skrzypek, E. (1999). Efektywność działań w TQM – koszty jakości. Problemy Jakości, 7, 5–13.
Stabryła, A. (2000). Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. Warszawa – Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szymańska, E. (2010). Efektywność przedsiębiorstw – definiowanie i pomiar. Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G, 97(2).
Teece, D.J. (2010). Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning, 43, 172–194.
Timmers, P. (1998). Business models for electronic commerce, Electronic Markets, 8(2), 3–8.
Weill, P., Vitale, M.R. (2001). Place to Space – Migrating to e-Business Models. Harvard Business School Publishing Corporation.
Wierzbiński, M. (2015). Model biznesowy a strategia i zarzadzanie strategiczne. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 395, 482–487.
Wierzbiński, M. (2017). Modelowanie finansowe w projektowaniu modelu biznesowego przedsiębiorstwa. Zarządzanie i Finanse. Journal of Management and Finance, 15(2/2), 171–194.
Ziora, L. (2012). Rola technologii cloud computing w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 702. Ekonomiczne Problemy Usług, 87, 778–786.
Zott, Ch., Amit, R. (2010). Business model design: An activity system perspective. Long Range Planning, 43.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).