The Research Methods of Entrepreneurship Education

Authors

  • Angelika Andrzejczyk Uniwersytet w Białymstoku Wydział Ekonomii i Zarządzania Katedra Nauk o Przedsiębiorstwie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.12.26

Keywords:

education, entrepreneurship, entrepreneurship education, research methods

Abstract

Investments in education bring tangible benefits to both the individuals as well as the society, however, it is still an open question what kind of education has the strongest influence on entrepreneurial attitudes, being important determinants of economic growth. Important from this point of view is to conduct research in this area. There should also be noted that there are many research methods used in studies of education and entrepreneurship. One of the major problems of previous studies of entrepreneurship and entrepreneurship - education relationship is the inability to compare their results. Researchers from different countries use different measures of entrepreneurship and education. Better knowledge of them can significantly contribute to the development of effective programs of entrepreneurship education. The paper’s aim is to characterize the research methods of studying the connection between education and entrepreneurship. The review of articles written on the basis of research, from different available sources for the author during the period: 2012-2015, was complemented by a review of the literature in this area.

Author Biography

Angelika Andrzejczyk, Uniwersytet w Białymstoku Wydział Ekonomii i Zarządzania Katedra Nauk o Przedsiębiorstwie

Angelika Andrzejczyk, MSc, University of Bialystok, Economics and Management Faculty. Since the beginning of education at the university she is associated with the University of Bialystok. In 2014, obtained a master’s degree in Economics and began PhD studies. The main interest is entrepreneurship. She is the winner of the Diamond Grant within which realizes the project “The impact of education on the development of entrepreneurial attitudes”.

References

Bończak-Kucharczyk, E., Herbst, K., Chmura, K. (2015, 27 grudnia), Jak władze lokalne mogą wspierać przedsiębiorczość. PARP. Pozyskano z: http://www.parp.gov.pl/files/74/81/93/Lokalne.pdf

Brajer-Marczak, R., Marciszewska, A. (2008). Czynniki warunkujące przedsiębiorczość studentów Dolnego Śląska. Problemy Zarządzania, 1, 170–180.

Brajer-Marczak R., Marciszewska, A. (2012). Postawy przedsiębiorcze studentów wrocławskich uczelni wyższych – wyniki badań. Problemy Zarządzania, 10, 1(36), 144–160.

Brzozowski, T.T. (2012). Przedsiębiorczość jako postawa wobec innych i świata w kontekście procesu budowania płaszczyzny dla dialogu interdyscyplinarnego. Perspektywa pedagogiczno-kulturowa. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 115–126.

Chen, S., Hsiao, H., Chang, J., Chou, C., Chen, C., Shen, C. (2015). Can the entrepreneurship course improve the entrepreneurial intentions of students?. International Entrepreneurship and Management Journal, 11(3), 557–569.

Dembińska, A. (2012). Metody jakościowe w badaniu przedsiębiorczości. W: Z. Ratajczak (red.), Przedsiębiorczość. Źrodła i uwarunkowania psychologiczne, Warszawa: Difin, 214–215.

Duraj, J., Papiernik-Wojdera, M. (2010). Przedsiębiorczość i innowacyjność, Warszawa: Difin.

Entrepreneurship Education at School in Europe. National Strategies, Curricula and Learning Outcomes, 5 (2016, 3 stycznia). Pozyskano z: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_ reports/135en.pdf

Glinka, B., Gudkova, S. (2011). Przedsiębiorczość, Warszawa: Wolters Kluwer business.

Jamka, B. (2012). Potencjał ludzki w rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej, Warszawa: Difin.

Jensen, T.L. (2014). A holistic person perspective in measuring entrepreneurship education impact.

Social entrepreneurship education at the Humanities. The International Journal of Management Education, 12, 349–364.

Kaczmarek, M. (2014). Cechy osobowości jako predyktor motywacji i efektywności działań przedsiębiorcy. Problemy Zarządzania, 12, 1(45), 175–190.

Kida, G. (2012). Kreowanie postaw przedsiębiorczych studentów w ramach zajęć z forum integracji społeczno-gospodarczej na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Problemy Zarządzania, 10, 1(36), 2, 194–219.

McClure K. R. (2015). Exploring Curricular Transformation to Promote Innovation and Entrepreneurship: An Institutional Case Study, Innovative Higher Education. Innovative Higher Education, 40(5), 429–442.

Mroz, T., Siwińska, M. (2013). Słownik terminow ogolnej teorii kształcenia, Legnica: PWSZ Legnica, 11.

Piecuch, T. (2010). Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, Warszawa: C.H. Beck.

Roszkowska-Mądra, B., Parfieniuk, A., Studnicki, M. (2014). Poglądy młodzieży akademickiej studiow ekonomicznych o przedsiębiorczości i determinantach jej rozwoju. OPTIMUM. Studia Ekonomiczne, 6(72), 219–220.

Shane, S., Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1), 217.

Stevenson, H.H., Jarillo, J.C., (1990). A paradigm of entrepreneurship: Entrepreneurial management. Strategic Management Journal, 11, 17–27.

Wach, K. (2012). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w programach nauczania. Stan obecny i proponowane kierunki zmian. W: P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski (red.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, 120–127.

Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 9, 246–257.

Węcławska D., Zadura-Lichota P. (2010; 2016, 31 lipca). Wpływ edukacji na postawy przedsiębiorcze i przygotowanie młodych Polaków do prowadzenia działalności gospodarczej. W: A. Wilmańska, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2008–2009. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, 173–188. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/files/74/81/380/9282.pdf

Zimnoch, K. (2012). Edukacja jako priorytet polityki społecznej i najważniejszy czynnik rozwoju społecznego. W: Kotlorz D., Rączaszek A. (red.), Polityka edukacyjna wobec rynku pracy, Katowice: Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 53–62.

Published

2016-10-02

How to Cite

Andrzejczyk, A. (2016). The Research Methods of Entrepreneurship Education. Entrepreneurship – Education, 12, 352–363. https://doi.org/10.24917/20833296.12.26