Entrepreneurial Attitudes among Young People

Authors

  • Monika Borgiasz-Stepaniuk Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej Instytut Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.151.4

Keywords:

entrepreneurship, enterprising attitudes, youth

Abstract

Entrepreneurship is an interdisciplinary and diversely defined issue, depending on the field of science. Since the concept became the subject of scientific reflection, the question arises: what is entrepreneurship in practice? Socio-economic changes in our country influenced, among other things, the transformation of the labour market. The effects of these changes are mostly felt by young people. It is they who face a career choice and enter the labour market. In this social group, entrepreneurial attitudes should be developed in such a direction that the young person is active and creative. Unfortunately, the disappearance of entrepreneurial features is being increasingly observed, and the actions of individuals are mechanical and passive. Entrepreneurship of young people, i.e. willingness and readiness to undertake work in the future, is considered an important development element in the modern world. Therefore, it is important to take up the subject of entrepreneurship among young people who will soon be on the labour market. The aim of the article is to analyse selected concepts and aspects of the topic studied. Particular attention is devoted to the analysis of entrepreneurial attitudes of young people, which verified the results of empirical research on the views of students on entrepreneurship classes matriculation schools in Krakow.

Author Biography

Monika Borgiasz-Stepaniuk, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej Instytut Geografii

Monika Borgiasz-Stepaniuk, MA in Geography obtained in 1996 at the Pedagogical University of Cracow, completed postgraduate studies: Protection and management of the geographical environment (1997), Jagiellonian University in Krakow; Nature (2007), Pedagogical University of Cracow. As a geographer, I directed my interest towards conducting research on the issues of region and its identity in geography. New trends in geography development can cause changes in the perception of the region and its impact on local and regional development. Therefore, in my research I want to show the links and concrete examples of the region’s influence on the development of social capital.

References

Austin, J., Stevenson, H., Wei-Skillem, J. (2006). Social and commercial entrepreneurship: Same, different or both?. Entrepreneurship: Theory and Pratice, 30(1), 1–22.

Baumol, W. (1990). Entrepreneurship: Productive, unproductive and destructive. Journal of Political Economy, 98(5), 893–921.

Bieniok, H. (2012). Sekrety bogacenia się. Bądź przedsiębiorczy i zbuduj swoją niezależność finansową. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.

Brzozowska, A., Glinka, B., Pasieczny, J. (red.) (2012). Młodzi przedsiębiorcy – inspiracje, koncepcje i uwarunkowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.

Brzozowska, A. (2016). Teorie przedsiębiorczości. W: K. Klincewicz (red.), Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Cantillon, R. (1931). Essai Sur la Nature du Commerce en General. London: Macmillan.

Casson, M. (1982). The entrepreneur. Totowa, NJ: Barnes and Noble Books.

Cromie, S. (2000). Assessing entrepreneurial inclination: Some approaches empirical evidence. European Journal of Work and Organizational Psychology, 9(1), 7–30.

Drayton, B. (2002). The citizen sector: Becoming as entrepreneurial and competitive as business. California Management Review, 44(3), 120–132.

Drucker, P.F. (1994). The age of social transformation. Atlantic Monthly, 274, 53–80.

Griffin, R.W. (1997). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: PWN.

Hannan, M., Freeman, J.H. (1984). Structural inertia and organizational change. American Sociological Review, 49, 149–64.

Hart, S.L., Christensen, C.M. (2002). The great leap. Sloan Management Review, 44(1), 51–5.

Hisrich, R.D., Peters, M.P. (1992). Entrepreneurship. Boston: Irvin.

Jeremczuk, K. (red.) (2010). Uwarunkowania przedsiębiorczości – różnorodność i jedność. Tarnobrzeg: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego.

Kaczmarzyk, K. (2008). Przedsiębiorczość jako sposób myślenia i działania. Warszawa: Promotor.

Kirzner, I. (1997). Entrepreneurial Discovery and the Competitive Market Process: An Austrian Approach. The Journal of Economic Literature, 35, 60–85.

Klimek, J., Klimek, S. (2010). Przedsiębiorczość bez tajemnic. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Klucznik-Törő, A. (2012). Nauczanie przedsiębiorczości w świetle światowej literatury przedmiotu. E-mentor, 5(47), 25–28. Pozyskano z: http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/ementor47.pdf

Knight, P.T. (2001). Employability and quality. Quality in Higher Education, 7(2), 93–95.

Kotarbiński, T. (2000). Traktat o dobrej robocie. W: T. Kotarbiński, Dzieła wszystkie. Warszawa: Wydawnictwo PAN.

Kurczewska, A. (2013). Przedsiębiorczość. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A.

Marshall, A. (1890/1930). Principles of economics. London: Macmillan and Company.

Matusiak, K.B. (2006). Rozwój systemów wsparcia przedsiębiorczości – przesłanki, praktyka i instytucje. Łódź: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji PIB.

Mellor, R.B., Coulton, G., Chick, A., Bifulco, A., Mellor, N., Fisher, A. (2011). Przedsiębiorczość. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Moczydłowska, J., Pacewicz, I. (2007). Przedsiębiorczość. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe Fosze.

Nowak, M., Musiał, H. (2005). Rola i znaczenie przedsiębiorczości w rozwoju przedsięwzięć gospodarczych. W: D. Kopycińska (red.), Teoretyczne aspekty gospodarowania. Szczecin: Katedra Mikroekonomii US.

Pszczółkowski, T. (1982). Dylematy sprawnego działania. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Rauch, A., Frese, M. (2007). Let’s put the person back into entrepreneurship research: A meta-analysis on the relationship between business owners’ personality traits, business creation, and success. European Journal of Work and Organizational Psychology, 16(4), 353–385.

Robinson, P.B., Stimpson, D.V., Huefner, J.C., Hunt, H.K. (1991). An attitude approach to the prediction of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 15(4), 13–32.

Santos, F.M., Pache, A.C., Birkholz, C. (2015). Making hybrids work: Aligning business and organizational design for social enterprises. California Management Review, 57(3), 36–58.

Say, J.B. (1960). Traktat o ekonomii politycznej. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Schumpeter, J.A. (1995). Kapitalizm, socjalizm, demokracja. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Seelos, C., Mair, J. (2005). Social entrepreneurship: Creating new business models to serve the poor. Business Horizons, 48(3), 241–246.

Shane, S., Venkataraman, S. (2000). The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research. Academy of Management Review, 25(1), 217–226.

Smith, B.R., Stevens, C.E. (2010). Different types of social entrepreneurship: The role of geography and embeddedness on the measurement and scalin of social value. Entrepreneurship and Regional Development, 22(6), 575–598.

Sobiecki, R. (red.) (2003). Podstawy przedsiębiorczości w pytaniach i odpowiedziach. Warszawa: Difin.

Szara, K., Pierścieniak, A. (2011). Przedsiębiorczość akademicka. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Targalski, J., Francik, A. (2009). Przedsiębiorczość zarządzanie firmą. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.

Published

2019-06-14

How to Cite

Borgiasz-Stepaniuk, M. (2019). Entrepreneurial Attitudes among Young People. Entrepreneurship – Education, 15(1), 47–60. https://doi.org/10.24917/20833296.151.4