Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej as a Zone of Constructive Thinking

Authors

  • Jakub Łach Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej
  • Michał Chohura Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej
  • Szymon Łojewski Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej
  • Mikołaj Szustakiewicz Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej
  • Igor Konarski Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.13.34

Keywords:

academicism, extended education offer, patronage school, school inventory

Abstract

The idea of patron classes is used not only in Western schools. It is utilized also in Polish facilities. Some companies do not take care of just single classes, but also whole schools. The Academic School Complex at the Wroclaw University of Technology is an example of such a facility. This article summarises the history of ASC, its mission, and also, implicitly, the idea of patron schools and how they work. In order to show these aspects, the beginning will cover the educational inventory and the most important subjects taught in this school. The summary also contains the list of optional classes and describes the importance/role of after-school activities in educating young people. These topics are added in order to describe ASC as accurately as possible. There is also a brief analysis of the relationship between the ASC and the University, according to empirically gathered knowledge. The influence this relationship has on the school and its was checked in keeping with the “academicism” of the school as the main analysis factor.

Author Biographies

Jakub Łach, Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej

Jakub Łach, second-year high school student in the Academic School Complex at the Wroclaw University of Science and Technology. He is interested in economy, world of money and politics. He wants to develop career in finance. A supporter of the Polish national football team and FC Bayern Munich.

Michał Chohura, Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej

Michał Chohura, second-year high school student in the Academic School Complex at the Wroclaw University of Science and Technology. He is interested in science, laws of nature and politics. He wants to develop his career at the Wroclaw University of Technology. In free time he plays the guitar.

Szymon Łojewski, Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej

Szymon Łojewski, final-year high school student in the Academic School Complex at the Wroclaw University of Science and Technology. He is interested in economy, chemistry and world politics. He wants to develop his career at the Wroclaw University of Technology. He spends free time on reading modern fantasy books.

Mikołaj Szustakiewicz, Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej

Mikołaj Szustakiewicz, final-year high school student in the Academic School Complex at the Wroclaw University of Science and Technology. He is interested in philosophy, physics, mechanics, foreign cultures and development of human civilization. His past times include reading and indulging in and creating other forms of art.

Igor Konarski, Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej

Igor Konarski, final-year high school student in the Academic School Complex at the Wroclaw University of Science and Technology. He would like to take up studies at university, although he has not decided on the field or place of continuing education. Despite identifying the model, in which he would like to make a living he has not taken any steps towards his imprecise financial goals. He is interested in lifestyle design. He is yet to put his theories to the test.

References

Arkabus, A., Płusa, A. (2016, 24 października). Jak pomóc szkole w zainteresowaniu uczniów książką?. Pozyskano z: https://www.doskonaleniewsieci.pl/Upload/Files/1/samouczki/poradnikbiblioteki/modul_V/ekran3/PLusa_Arkabus.pdf

Brzezińska, A.I. (2009). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. Forum Dydaktyczne: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, 5–6, 6–19.

Brzezińska, A.I., Appelt, K. (2013). Tutoring nauczycielski – tutoring rówieśniczy: aspekty etyczne. Forum Oświatowe, 25, 2(49), 13–29.

Budnikowski, A., Dabrowski, D., Gąsior, U., Macioł, S. (2012). Pracodawcy o poszukiwanych kompetencjach i kwalifikacjach absolwentów uczelni – wyniki badania. eMentor, 4(46), 4–17.

Hermann-Pawłowska, K., Leszczyńska, B., Trzciński, R., Sondej K., (2015). Współpraca pomiędzy uczelniami a pracodawcami w zakresie kształcenia praktycznego studentów. W: K. Hermann-Pawłowska, B. Leszczyńska, R. Trzciński, Sondej K., (2016) Badanie ewaluacyjne o charakterze on-going identyfikujące dobre praktyki w realizacji praktycznych elementów kształcenia w projektach dofinansowanych w ramach IV Priorytetu PO KL oraz w innych działaniach w obszarze szkolnictwa wyższego. Wierzbica: Fundacja Idea Rozwoju. Pozyskano z: http://www.ncbr.gov.pl/gfx/ncbir/userfiles/_public/fundusze_europejskie/kapital_ludzki/ewaluacja/praktyczne_elementy_ksztalcenia_-_ewaluacja.pdf

Słownik języka polskiego PWN. Hasło: akademicki. Pozyskano z: http://sjp.pwn.pl/sjp/akademic- ki;2549148.html

Własak, J. (2012) Co zrobić, aby fizyka była lubiana? Pozyskano z: http://www.przedmiotyscisle.pwr.edu. pl/files/prv/id102/prezentacje/2012/Jacek_Wlasak.pdf

Zioło, Z., Rachwał, T. (2007) Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej. Przedsiębiorczość – Edukacja, 3.

Published

2017-12-17

How to Cite

Łach, J., Chohura, M., Łojewski, S., Szustakiewicz, M., & Konarski, I. (2017). Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej as a Zone of Constructive Thinking. Entrepreneurship – Education, 13, 459–467. https://doi.org/10.24917/20833296.13.34