The Role of Vocational Education in Labour Market Creating in Gdynia in the Years 2000–2015

Authors

  • Renata Anisiewicz Uniwersytet Gdański Instytut Geografii Katedra Geografii Rozwoju Regionalnego

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.13.32

Keywords:

Gdynia, labour market, unemployment, vocational education, 21st century

Abstract

The educational level in society is one of the many factors conditioning the development of entrepreneurship. The article analyses changes in the educational system of Gdynia in the years 2000-2015, with special attention given to vocational education. The study accounts for both demographic factors and educational reforms implemented in Poland at the beginning of the 21st century. The reformed educational model, focusing on general education, was to popularise higher education and limit the number of vocational school graduates becoming the unemployed, a characteristic feature at the beginning of the transformation period (the 1990s). This group of unemployed comprised mainly graduates of vocational schools with qualifications that did not match the demand of the evolving labour market. Solidification of the new educational model, strengthened additionally by demographic trends, diminished the share of vocationally trained individuals in the group of the unemployed in Gdynia in later years, however, it also resulted in a deficit of qualified labour force, especially of qualified workers. Though structural changes were introduced in the specialities required by current labour market needs and cooperation was undertaken with future employers (e.g. by opening classes supported by entrepreneurs), the unfavourable trend continued. Statistic data of the unemployed in Gdynia confirm a shortage of qualified labour force in the labour market. The share of qualified workers amounted to merely several percent of the unemployed, contrary to the remaining groups of unemployed, with graduates of higher schools of education representing one third of the total unemployment rate.

Author Biography

Renata Anisiewicz, Uniwersytet Gdański Instytut Geografii Katedra Geografii Rozwoju Regionalnego

Renata Anisiewicz, PhD, University of Gdańsk, Institute of Geography, Department of Regional Development Geography. Graduated from University of Gdańsk with MS degree in geography, PhD in geography (University of Gdańsk). Her research interests include: population geography, geography of tourism, cross-border cooperation.

References

Analiza potrzeb lokalnego rynku pracy wraz z identyfikacją jego głównych problemów. (2016). Powiatowy Urząd Pracy w Gdyni. Pozyskano z: www.pup.gdynia.pl.

Bank Danych Lokalnych. GUS (2016, 6 października). Pozyskano z: www. stat.gov.pl.

Bezrobocie rejestrowane. I–IV kwartał 2015 r. (2016). Warszawa: GUS. Pozyskano z: www.stat.gov.pl.

Borowiec, M. (2011). Rola edukacji w procesach globalizacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 296–307.

Osiecka-Chojnacka, J. (2007). Szkolnictwo zawodowe wobec problemów rynku pracy. Infos, 16.

Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w Gdyni w 2014 r. (2015). Powiatowy Urząd Pracy w Gdyni. Pozyskano z: www.pup.gdynia.pl.

Pacuk, M., Anisiewicz, R., Czochański, J., Kopeć, K., Połom, M., Michalski, T., Tarkowski, M. (2016).bGdynia w Unii Europejskiej. Warunki życia. Gdańsk–Pelplin: Uniwersytet Gdański, Wydawnictwo Bernardinum.

Poczmańska, A., Pierwieniecka, R. (2016). Edukacja przedsiębiorczości w ramach kształcenia zawodowego a sytuacja jego absolwentów na rynku pracy. Przedsiębiorczość – Edukacja, 12, 391–404.

Przybylska, L., Michalski, T., Wendt, J.A., Dutkowski, M., Sypion-Dutkowska, N., Tarkowski, M., Pacuk,vM., Połom, M. (2016). Gdynia w Unii Europejskiej. Spójność społeczna i terytorialna. Gdańsk–Pelplin: Uniwersytet Gdański, Wydawnictwo Bernardinum.

Raport z wyników w województwie pomorskim. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011 (2012). Gdańsk: Urząd Statystyczny w Gdańsku.

Rocznik Statystyczny Gdyni 2001 (2001). Gdańsk: Urząd Statystyczny w Gdańsku.

Rocznik Statystyczny Gdyni 2006 (2007). Gdańsk: Urząd Statystyczny w Gdańsku.

Rocznik Statystyczny Gdyni 2011 (2012). Gdańsk: Urząd Statystyczny w Gdańsku.

Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2001 (2001). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.

Stryjakiewicz, T. (2008). Rozwój sektora kreatywnego w regionach metropolitalnych. W: T. Stryjakiewicz, J. Parysek (red.). Region społeczno-ekonomiczny i rozwój regionalny. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 105–119.

Tarkowski, M., Palmowski, T., Kopeć, K., Wendt, J. (2016). Gdynia w Unii Europejskiej. Konkurencyjność gospodarki. Gdańsk–Pelplin: Uniwersytet Gdański, Wydawnictwo Bernardinum.

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2004 r. nr 99, poz. 1001).

Zioło, Z. (2011). Rola przedsiębiorczości w warunkach nasilających się procesów globalizacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 10–23.

Zioło, Z. (2016). Przedsiębiorczość w rozwoju układów lokalnych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 12, 6–17.

Published

2017-12-17

How to Cite

Anisiewicz, R. (2017). The Role of Vocational Education in Labour Market Creating in Gdynia in the Years 2000–2015. Entrepreneurship – Education, 13, 428–438. https://doi.org/10.24917/20833296.13.32