Selected Issues of University Virtualisation

Authors

  • Tomasz Gładysz Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.13.27

Keywords:

education, distance learning, higher education, virtual organization, virtualisation

Abstract

Individual entrepreneurship is an important stimulator of economic development. It is difficult to clearly and directly identify individual entrepreneurship with the level of education. However, at the times when knowledge is one of the most valuable resources, education is undoubtedly a very important factor of increasing entrepreneurship. The rapid evolution of e-learning lets university education become easily available regardless of the mutual location of educational process stakeholders. This article includes analysis of the different definitions of virtualization in the context of their application to the process of universities virtualisation. It also contains a short overview of the current state of research in the field of universities virtualisation in Poland. The author notes the lack of current empirical research on the universities functioning on the Internet, and lack of theoretical studies on modelling process of using virtual space by universities. The author points out the need to answer questions about internal and external conditions for use of the Internet virtual space by the university or questions about the assumptions and elements that can be used to model the virtualisation process of a university.

Author Biography

Tomasz Gładysz, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki

Tomasz Gładysz, PhD student, Wrocław University of Economics, the author’s research interests are focused on organizations’ activities in the virtual space of the Internet, especially the use of information technology for distance learning in higher education.

References

Bednarek, J. (2008). Multimedia w kształceniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bytniewski, A. (red.). (2013). Systemy informatyczne a rozwój społeczeństwa informacyjnego. Wrocław: Wydawnictwo UE we Wrocławiu.

Chmielarz, W. (2007). Systemy biznesu elektronicznego. Warszawa: Difin.

Collis, B. (1996). Tele-learning in a Digital World. Oxford: International Thomson Computer Pres.

Dąbrowski, M. (2013). E-learning w szkolnictwie wyższym. Studia BAS, 3(35), 203–211.

Gładysz, T. (2001). Systemy zdalnego nauczania w zarządzaniu wiedzą korporacyjną, W: A. Baborski (red.). Pozyskiwanie wiedzy z baz danych Prace Naukowe AE we Wrocławiu. Wrocław: Wydawnictwo AE.

Grudzewski, W., Hejduk, I. (2002). Przedsiębiorstwo wirtualne. Warszawa: Difin.

Hauke, K., Owoc, M. (2003). Platformy Technologiczne w nauczaniu na odległość, W: E. Niedzielska, H. Dudycz, M. Dyczkowski (red.). Nowoczesne technologie informacyjne w zarządzaniu Prace Naukowe AE we Wrocławiu. Wrocław: Wydawnictwo AE.

Hyla, M. (2016). Przewodnik po e-learningu. Warszawa: Wolters Kluwer.

Janczyk, J., Sznirch, A., Wójtowicz, A. (2010). Internet a kształcenie na odległość w opiniach użytkowników. Edukacja-Technika-Informatyka, 1, 195–201.

Kisielnicki, J. (1998). Virtual Organization as a Product of Information Society. Informatica An International Jurnal of Computing and Informatics, 1(22).

Łosowski, P. (2010). Środowiska zwirtualizowane w zarządzaniu procesami biznesowymi i edukacyjnymi. Metody Informatyki Stosowanej Kwartalnik Komisji Informatyki Polskiej Akademii Nauk Oddział w Gdańsku, 4(25).

Niedzielska, E. (1997). Wirtualne organizacje gospodarcze, W: M. Przybyła (red.). Zarządzanie przedsiębiorstwem w teorii i praktyce Prace Naukowe AE we Wrocławiu. Wrocław: Wydawnictwo AE.

Olejczyk, K. (2000). Organizacja wirtualna. Wykorzystanie Internetu, W: Nowoczesne zarządzanie przedsiębiorstwem. V Konferencja Naukowa. Zielona Góra: Politechnika Zielonogórska.

Perechuda, K. (1997). Organizacja wirtualna. Wrocław: Ossolineum.

Siemieniecki, B. (red.). (2007). Pedagogika medialna: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Stecyk, A. (2008). ABC e-Learningu: system LAMS: learning activity management system. Warszawa: Difin.

Warner, M., Witzel, M. (2005). Zarządzanie organizacją wirtualną. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Published

2017-12-17

How to Cite

Gładysz, T. (2017). Selected Issues of University Virtualisation. Entrepreneurship – Education, 13, 367–377. https://doi.org/10.24917/20833296.13.27