The Electronic Circulation of Accounting Documents as a Tool for Optimizing Administrative Processes at the Shared Services Center in Gorzow Wielkopolski

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.212.12

Keywords:

digitalization, efficiency, electronic document flow

Abstract

The aim of the article is to assess the effectiveness of implementing the electronic circulation of accounting documents in the Shared Services Center in Gorzow Wielkopolski and to determine its impact on the optimization of administrative processes in the public finance sector unit. The study was conducted in the first half of 2025 among 43 employees of the Shared Services Center, using quantitative and qualitative methods, including analysis of internal documentation and a survey investigating the level of satisfaction and perception of system users. The results unequivocally confirmed that the introduction of electronic document circulation has contributed to increased work efficiency, improved control over documentation, reduced paper consumption, and streamlined communication between departments. The high level of satisfaction among respondents indicates that the digitization of accounting processes is an innovative tool that supports better management and reduction of operational costs. The obtained results confirm that the implementation of similar solutions in other public sector units can be a significant element of the strategy for developing a modern and efficient administration.

Author Biography

Dariusz Łuków, Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim

Dariusz Łuków, Master’s in Finance and Accounting, assistant professor at Jacob of Jüterbogk University in Gorzów Wielkopolski, Faculty of Economics, Department of Financial Management and Accounting. The author’s research interests focus primarily on issues in the field of financial accounting and management accounting, with particular emphasis on the specificity of the public finance sector.

References

Elektroniczny obieg dokumentów – zalety i wady. (2024; 2025, 29 czerwca). Pozyskano z: https:// pcgacademia.pl/elektroniczny -obieg -dokumentow -zalety -i -wady/.

EZD PUW. (2025, 28 czerwca). Informacja o projekcie. Pozyskano z: https://ezd.gov.pl/www/ezd/ projekt.

Güney, A. (2014). Role of technology in accounting and e -accounting. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 152, 852–855.

Kiełbus, M. (2016). Cele tworzenia samorządowych centrów usług wspólnych. W: K.M. Ziemski, I.M. Wieczorek (red.), Prawne aspekty organizacji i funkcjonowania samorządowych centrów usług wspólnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 19–30.

Król -Stępień, M. (2013). Systemy informatyczne rachunkowości jako narzędzie wspomagające zarządzanie jednostką gospodarczą – wymogi ustawowe, a ich praktyczne stosowanie. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 58, 75–81.

Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.).

Uchwała Nr LXIV/1125/2023 Rady Miasta Gorzowa Wielkopolskiego z dnia 21 czerwca 2023 r. w sprawie utworzenia samorządowej jednostki organizacyjnej „Centrum Usług Wspólnych w Gorzowie Wielkopolskim” oraz zapewnienia wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej dla jednostek organizacyjnych Miasta Gorzowa Wielkopolskiego. Pozyskano z: https://bip.wrota .lubuskie.pl/umgorzow/system/obj/48437_tresc_AP_nr_LXIV_1125_2023.pdf.

Published

2025-12-23

How to Cite

Łuków, D. (2025). The Electronic Circulation of Accounting Documents as a Tool for Optimizing Administrative Processes at the Shared Services Center in Gorzow Wielkopolski. Entrepreneurship – Education, 21(2), 203–213. https://doi.org/10.24917/20833296.212.12