The Electronic Circulation of Accounting Documents as a Tool for Optimizing Administrative Processes at the Shared Services Center in Gorzow Wielkopolski
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.212.12Keywords:
digitalization, efficiency, electronic document flowAbstract
The aim of the article is to assess the effectiveness of implementing the electronic circulation of accounting documents in the Shared Services Center in Gorzow Wielkopolski and to determine its impact on the optimization of administrative processes in the public finance sector unit. The study was conducted in the first half of 2025 among 43 employees of the Shared Services Center, using quantitative and qualitative methods, including analysis of internal documentation and a survey investigating the level of satisfaction and perception of system users. The results unequivocally confirmed that the introduction of electronic document circulation has contributed to increased work efficiency, improved control over documentation, reduced paper consumption, and streamlined communication between departments. The high level of satisfaction among respondents indicates that the digitization of accounting processes is an innovative tool that supports better management and reduction of operational costs. The obtained results confirm that the implementation of similar solutions in other public sector units can be a significant element of the strategy for developing a modern and efficient administration.
References
Elektroniczny obieg dokumentów – zalety i wady. (2024; 2025, 29 czerwca). Pozyskano z: https:// pcgacademia.pl/elektroniczny -obieg -dokumentow -zalety -i -wady/.
EZD PUW. (2025, 28 czerwca). Informacja o projekcie. Pozyskano z: https://ezd.gov.pl/www/ezd/ projekt.
Güney, A. (2014). Role of technology in accounting and e -accounting. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 152, 852–855.
Kiełbus, M. (2016). Cele tworzenia samorządowych centrów usług wspólnych. W: K.M. Ziemski, I.M. Wieczorek (red.), Prawne aspekty organizacji i funkcjonowania samorządowych centrów usług wspólnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 19–30.
Król -Stępień, M. (2013). Systemy informatyczne rachunkowości jako narzędzie wspomagające zarządzanie jednostką gospodarczą – wymogi ustawowe, a ich praktyczne stosowanie. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 58, 75–81.
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.).
Uchwała Nr LXIV/1125/2023 Rady Miasta Gorzowa Wielkopolskiego z dnia 21 czerwca 2023 r. w sprawie utworzenia samorządowej jednostki organizacyjnej „Centrum Usług Wspólnych w Gorzowie Wielkopolskim” oraz zapewnienia wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej dla jednostek organizacyjnych Miasta Gorzowa Wielkopolskiego. Pozyskano z: https://bip.wrota .lubuskie.pl/umgorzow/system/obj/48437_tresc_AP_nr_LXIV_1125_2023.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Entrepreneurship – Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).