Situation and Future of the Book Market in Poland with Regard to the Competitiveness of Paper Editions and E-Books

Authors

  • Weronika Sobala Uniwesytet Ekonomiczny w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.212.11

Keywords:

audiobook, book market, e-book, paper book, reading

Abstract

This article addresses the evolution of the book market in the context of changing reading habits, advancing technology and economic and cultural challenges. The main objective of this study is to present the state of the Polish book industry and what elements shape the competitiveness of different publishing formats. Secondary data, institutional reports and domestic and foreign literature were used in the analysis. The research tool was a SWOT analysis, which made it possible to sort out the strengths and weaknesses of the market, as well as to identify opportunities and threats arising from technological, social and institutional conditions. The results of the study suggest that the future of books is based on the coexistence of paper and digital forms, and that progress in readership depends, among other things, on accessibility, quality of content, interesting modes of distribution and effective advertising. The article also highlights the importance of public and educational measures that can prevent declining readership and support modern forms of contact with literature.

Author Biography

Weronika Sobala, Uniwesytet Ekonomiczny w Katowicach

Weronika Sobala, a second -year undergraduate student of the Financial Analyst 2.0 program at the University of Economics in Katowice. Although at an early stage of her academic path, she is developing research interests in personal finance, consumer behavior and the role of culture in the economy. She is currently preparing a bachelor’s thesis on reading habits and book -related spending among Generation Z, combining economic analysis with a social perspective.

References

Bakalarz -Duverger, M., Zarzycka, M., Tarka, A., Adamik, E. (2024). Czyta(nie)? Jak wspierać czytelnictwo młodych w dobie rewolucji cyfrowej. Warszawa: Warszawskie Obserwatorium Kultury.

Biblioteka Analiz. (2024; 2025, 28 marca). Kondycja polskiego sektora książkowego. Pozyskano z: https:// rynek -ksiazki.pl/wp -content/uploads/2024/10/raport2024_elektroniczny.pdf.

Biblioteka Narodowa. (2024; 2025, 27 marca). Ruch wydawniczy w liczbach 2023, t. 77. Książki. Pozyskano z: https://www.bn.org.pl/download/document/1716983811.pdf.

Bieleń, M., Kubiczek, J. (2020). Response of the labor market to the needs and expectations of Gene- ration Z. E ‑mentor, 86(4), 87–94. DOI: https://www.doi.org/10.15219/em86.1486.

Bobrowska, A. (2020). Metody promocji książki. Zarządzanie Biblioteką, 12(1), 109–123.

Carolan, S., Evain, C. (2013). Self -publishing: Opportunities and threats in a new age of mass culture.

Publishing Research Quarterly, 29, 285–300. DOI: https://doi.org/10.1007/s12109-013-9326-3.

Departament Mecenatu Państwa MKiDN. (2024; 2025, 19 kwietnia). Sprawozdanie z realizacji programu w 2023 r. Pozyskano z: https://www.gov.pl/web/edukacja/sprawozdanie -z -realizacji -w-2023-roku-priorytetu-3-narodowego -programu -rozwoju -czytelnictwa-20-na -lata-2021-2025.

Dera, J. (2024). BookTok: A narrative review of current literature and directions for future research. Literature Compass, 21(10–12), e70012. DOI: https://doi.org/10.1111/lic3.70012.

GUS. (2024; 2025, 5 kwietnia). Biblioteki publiczne w 2023 roku (Informacje sygnalne). Pozyskano z:

https://stat.gov.pl/obszary -tematyczne/kultura -turystyka -sport/kultura/biblioteki -publiczne -w2023-roku,14,8.html.

Gostkowska -Dźwig, S. (2023). Analiza SWOT jako narzędzie strategicznego planowania biznesowego. W: S. Gostkowska -Dźwig, E. Kempa, M. Mrozik, R. Królik. Wybrane metody analizy w procesie zarządzania strategicznego. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, 24–42.

Górski, M., Tomkiewicz, Ł., Wajda, G. (2021). Piractwo czy nieformalny obieg książek elektronicznych w Polsce? Próba charakterystyki. W: S. Skórka, E. Piotrowska (red.), Książki w plikach. Publikowanie, udostępnianie i użytkowanie. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP, 21–41.

Kapica, G. (2024). Kultura czytelnicza priorytetem współczesnego społeczeństwa. Eunomia – Rozwój Zrównoważony – Sustainable Development, 107(1), 173–186.

Kasperek, K. (2016). Self -publishing – zarys najważniejszych problemów. Sztuka Edycji. Studia tekstologiczne i edytorskie, 10(2), 91–102. DOI: https://doi.org/10.12775/SE.2016.023.

Lupinacci, L. (2021). ‘Absentmindedly scrolling through nothing’: Liveness and compulsory continuous connectedness in social media. Media, Culture & Society, 43(2), 273–290. DOI: https://doi.

org/10.1177/0163443720939454.

Mafi, T. (2022). Odkryj mnie. Poznań: We Need Ya.

Montesi, M., Esteban Aragoneses, M. (2014; 2025, 22 kwietnia). Does a film adaptation of a novel influence reading behavior? The answer is on the Web. Pozyskano z: https://hdl.handle. net/20.500.14352/34678.

Pomykalski, A. (2008). Zarządzanie i planowanie marketingowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe

PWN.

Rachubnik, J., Sroczyński, M., Oleszczuk -Zygmuntowski, J. (2024; 2025, 10 kwietnia). Jeszcze książka nie zginęła? Raport o polskim rynku książki. Warszawa: Polska Sieć Ekonomii dla Instytutu Książki. Pozyskano z: https://instytutksiazki.pl/files/upload/files/Raport_PLSE_Jeszcze%20ksia%CC%A8z%CC%87ka%20nie%20zgine%CC%A8%C5%82a_digital.pdf.

Skórka, S. (2021). Użyteczność czytników książek elektronicznych w świetle standardów. Przegląd Biblioteczny, 89(3), 359–384.

Statista. (2024; 2025, 21 kwietnia). Number of users of eBooks in Poland from 2018 to 2027 (in millions).

Pozyskano z: https://www.statista.com/forecasts/1218615/number -of -ebook -users -poland.

Statista. (2025; 2025, 18 kwietnia). Leading e‑ book and audiobook applications in Poland in 2024, by number of downloads (in 1,000s). Pozyskano z: https://www.statista.com/statistics/1226249/poland-leading -ebook -and -audiobook -apps -by -downloads/.

Thalken, R., Mimno, D., Wilkens, M. (2024). It matters to the viewer: Social reviews of books adapted for film. Digital Studies / Le champ numérique, 13(3), 1–22. DOI: https://doi.org/10.16995/dscn.9671.

Wojtkowska, A., Gąsiorowska, A. (2024; 2025, 22 kwietnia). Profilaktyka, diagnoza i terapia e ‑uzależnień wśród dzieci i młodzieży. Praktyczny podręcznik dla specjalistów pracy z dziećmi i ich rodzinami. Warszawa: Liberi Libri. Pozyskano z: https://kcpu.gov.pl/wp -content/uploads/2025/01/ Profilaktyka -diagnoza -i -terapia -e -uzaleznien_WojtkowskaGasiorowska2024.pdf.

Zasacka, Z., Chymkowski, R., Koryś, I. (2024; 2025, 5 kwietnia). Stan czytelnictwa książek w Polsce w 2023 roku. Warszawa: Biblioteka Narodowa. Pozyskano z: https://www.bn.org.pl/download/ document/1717404995.pdf.

Zweiffel, M. (2023). Czy cały czas trzeba biec? Miejsce książki drukowanej w erze mobilności. W: M. Nowina -Konopka, W. Świerczyńska -Głownia, A. Hess (red.), Nowa rewolucja komunikacyjna. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, 157–172.

Published

2025-12-23

How to Cite

Sobala, W. (2025). Situation and Future of the Book Market in Poland with Regard to the Competitiveness of Paper Editions and E-Books. Entrepreneurship – Education, 21(2), 189–202. https://doi.org/10.24917/20833296.212.11