The Potential of Information Technology in Service Enterprises

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.212.8

Keywords:

services, enterprise, business informatics, artificial intelligence

Abstract

The aim of this article is to present Information and Communication Technology (ICT) systems that can be implemented in a potential service enterprise. An attempt has been made to identify the benefits associated with implementing their components: artificial intelligence and machine learning. To achieve this goal, the monographic method and observation were used. The text is a conceptual overview. The results of a critical literature review, supported by professional practice, demonstrate that the greatest potential for ICT solutions lies in rapidly developing transaction systems, enabling the widespread use of artificial intelligence in developing functionalities and creating comprehensive services.

Author Biography

Leszek Borys, Vimana sp. z o.o.

Leszek Borys, a Master of Science in Mathematics. He served as a programming lecturer at the University of Warsaw branch in Białystok. He holds the position of Operations Director at Vimana sp. z o.o. in Warsaw and is a doctoral candidate (external studies) with research interests focused on information systems, business and network services, and B2B entrepreneurship.

References

AI Chamber. (2024, 15 grudnia). Rola AI w MŚP. Pozyskano z: https://www.aichamber.eu.

Architektura monolityczna a architektura mikrousług. (2023; 2024, 3 listopada). Pozyskano z: https:// appmaster.io/pl/blog/architektura -monolityczna -vs -architektura -mikrouslug.

Arendt, Ł. (2015). Wpływ TIK na produktywność polskich przedsiębiorstw – analiza mikroekonomiczna. W: Ł. Arendt, E. Kryńska (red.), Technologie informacyjne i komunikacyjne a produktywność w Polsce i krajach Europy Środkowo‑ Wschodniej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 91–115.

Berrio, S.E.C., Redondo, R.P., Hernandez, H.G. (2018). Impact of ICT on the generation of new services companies. Contemporary Engineering Sciences, 11(52), 2591–2599. DOI: https://doi.org/10.12988 /ces.2018.86272.

Cyrek, M. (2025, 21 stycznia). SOA – czym jest architektura zorientowana na usługi? Pozyskano z: https:// cyrekdigital.com/pl/baza -wiedzy/soa/.

Grzeszczyk, T.A. (2024). Modelowanie architektury przedsiębiorstwa przyszłości. Przedsiębiorstwo Przyszłości, 16(1), 26–40.

GUS. (2024). Polska w liczbach 2023. Warszawa: GUS.

Jackowska, B., Sliż, P., Siciński, J. (2023). Identyfikacja stopnia implementacji technologii ICT w polskich przedsiębiorstwach usługowych. Przedsiębiorstwo Przyszłości, 56(3), 90–103.

Karwatka, P., Ejtminowicz, T., Engelmann, M., Federowicz, P., Godlewski, G., Handl, M., Korzeniowski, D., Lekszycki, J., Raczkowska, D., Sieniawska, J., Stolarski, M., Zasada, K., Żyliński, M. (2013). Technologia w e ‑commerce. Teoria i praktyka. Poradnik menedżera. Gliwice: Helion.

Kudłacik, R. (2024; 2025, 22 lutego). Jakość usług. Pozyskano z: https://mfiles.pl/pl/index.php /Jako%C5%9B%C4%87_us%C5%82ug.

Kużelewska, U. (2024). Rekomendacje dla przedsiębiorcy Vimana sp. z o.o. przygotowane w ramach projektu Innovation Coach. Raport z badań udostępniony przez Vimana sp. z o.o. Białystok.

Lipowski, M., Pokojski, Z. (2023). Praca zdalna w okresie pandemii – różnorodność podejść badawczych i wyników. W: M. Sobocińska (red.), Konsument i rynek. Badania marketingowe, strategie i działania marketingowe. Księga jubileuszowa z okazji 50‑lecia pracy twórczej prof. zw. dr hab. Krystyny Mazurek ‑Łopacińskiej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 387–397. DOI: https://doi.org/10.15611/2023.65.7.26.

McKinsey and Company. (2023; 2025, 28 lipca). The economic potential of generative AI: The next productivity frontier. Pozyskano z: https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey -digital/our-insights/the -economic -potential -of -generative -ai -the -next -productivity -frontier.

Model Bielik. (2024, 15 grudnia). Pozyskano z: https://huggingface.co/speakleash/Bielik-7B -v0.1.

Model PLLuM. (2024, 27 lutego). Pozyskano z: https://pllum.org.pl/.

Model Qra. (2024, 15 grudnia). Pozyskano z: https://huggingface.co/Fibogacci/Qra-1B -GGUF.

Model Trurl. (2024, 15 grudnia). Pozyskano z: https://huggingface.co/Voicelab/trurl-2-13b.

Narodowe standardy cyberbezpieczeństwa. (2025, 22 lutego). Pozyskano z: https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/narodowe -standardy -cyber.

O tym, jak technologie ICT zmieniają przemysł w przemysł 4.0. (2024, 11 grudnia). Pozyskano z: https:// przemyslprzyszlosci.gov.pl/o -tym -jak -technologie -ict -zmieniaja -przemysl -w -przemysl-4-0/.

Oyeniyi, L.D. Ugochukwu, C.E., Mhlongo, N.Z. (2024). Implementing AI in banking customer service: A review of current trends and future applications. International Journal of Science and Research Archive, 11(2), 1492–1509.

Rodgers, P. (2005; 2025, 15 stycznia). Service‑ Oriented Development on NetKernel‑ Patterns, Processes & Products to Reduce System Complexity. Pozyskano z: https://web.archive.org/web/20180520124343/ http://www.cloudcomputingexpo.com/node/80883.

Sesja z Gemini – AI Google. (2024, 15 grudnia). Odpowiedź na pytanie: Czy AI można zastosować do predykcji zjawisk opisanych danymi historycznymi? Pozyskano z: https://gemini.google.com.

Skalfist, P., Mikelsten, D., Teigens, V. (2020, 26 grudnia). Sztuczna inteligencja: czwarta rewolucja przemysłowa. Cambridge: Stanford Books. Pozyskano z: http://books.google.com.

Skąpska, E. (2019). Racjonalność gospodarowania. Perspektywa usług. Warszawa: CeDeWu.

Skąpska, E. (2023). Inteligencja ekonomiczna w działalności usługowej. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Solecki, R., Kobis, R. (2024). Sztuczna inteligencja w projektach współfinansowanych ze środków UE – studium przypadku beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. Przedsiębiorczość – Edukacja, 20(2), 61–79. DOI: https://doi .org/10.24917/20833296.202.4.

Tutaj, J. (2021). Architektura biznesowa organizacji. European Journal of Management and Social Science, 2(2), 5–19. DOI: https://doi.org/10.56652/ejmss2021.2.1.

Ustawa o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1781).

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1124).

Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2024 r.

Published

2025-12-23

How to Cite

Borys, L. (2025). The Potential of Information Technology in Service Enterprises. Entrepreneurship – Education, 21(2), 131–142. https://doi.org/10.24917/20833296.212.8