The ombudsman’s role in protecting entrepreneurs’ rights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.211.1

Abstract

This article analyses the role of the Ombudsman in protecting the freedoms and rights of entrepreneurs in Poland. The author points out that the activity of the Ombudsman is not limited to the protection of human and civil rights but also includes support for entrepreneurs in situations of violation of their rights by public authorities. The competences were compared with those of the Ombudsman for Small and Medium-Sized Enterprises, noting the diverse range of tasks. In particular, activities are dis- cussed in the context of dynamic legislative changes, technological developments and crisis situations, such as the COVID-19 pandemic or natural disasters. The author points out the need for dialogue between the public administration and the business sector and postulates an increased role in the protection of entre- preneurship. Conclusions from the analysis of the Ombudsman’s activities indicate the need for further support, dissemination of information on entrepreneurs’ rights and the need to strengthen cooperation with other institutions in order to effectively protect the interests of the business community.

Author Biography

Grzegorz Krawiec

Grzegorz Krawiec, PhD; Professor UKEN in Krakow; University of the Commission for National Education, Institute of Law, Economics and Administration; Chair of Administrative Law and Civil Society. Lawyer, PhD in legal sciences, professor at the University of the Commission for National Education, Krakow, and also chief specialist in the Office of the Commissioner for Civil Rights in Katowice. Specialist in administrative law and administrative proceedings. Author and co-author of numerous publications on European administrative law, resumption of administrative proceedings and other areas. He has given lectures on administrative law at foreign universities (Czech Republic, Slovakia, Lithuania).

References

Banaszak, N. (2007). Antecedencje instytucji ombudsmana. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prawo, 303, 329–365.

Banaszak, N. (2013). Rzecznik Praw Obywatelskich wobec administracji samorządu terytorialnego, Wrocław: Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa.

Bielecki, L. (2022). Podstawowe wartości (zasady) prawa finansowego w świetle Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej na tle konstytucji wybranych państw europejskich. Dyskurs Prawniczy i Administracyjny, 3, 95–108.

Czarnecki, Ł., Krawiec, G. (2023). Uwagi o kształtowaniu się instytucji ombudsmana w Polsce i Meksyku, 1990–2022. Przegląd Prawa Konstytucyjnego, 2, 181–191.

Deryng, A. (2007). Pozycja prawna Rzecznika Praw Obywatelskich wobec administracji publicznej.

Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Domańska, A. (2012). Pozycja ustrojowo‑prawna Rzecznika Praw Obywatelskich, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Gajda, A. (2013). Kierunki rozwoju instytucji Rzecznika Praw Obywatelskich w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.

Gajda, A. (2014). Projekty i zmiany zakresu działania instytucji ombudsmana w Polsce, Gdańskie Studia Prawnicze, 31, 787–809.

Krawiec, G. (2018). Postępowanie kontrolne prowadzone przez Rzecznika Praw Obywatelskich. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Malinowska, I. (2007). Rzecznik Praw Obywatelskich w systemie ochrony praw i wolności w Polsce.

Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Mierzejewski, P. (red.) (2021). Raport RPO na temat pandemii. Doświadczenia i wnioski, Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Patyra, S. (2008). Rzecznik Praw Obywatelskich I kadencji (1987–1991). Doświadczenia przełomu ustro- jów. Studia Iuridica Lublinensia, 11, 81–94.

Pismo Dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów z dnia 23 paździer- nika 2024 r., DD2.055.5.2024. Pozyskano z: https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/2024–10/ Odpowiedz_MF_powodz_przedsiebiorcy_odszkodowania_opodatkowanie_24_10_2024.pdf

Pismo RPO do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, VII.520.19.2023 z 13 maja 2024 r. – w sprawie projektowania centralnego systemu informatycznego. W: Informacja o pracy Rzecznika Praw Obywatelskich, kwiecień–czerwiec 2024 r., 62–63. Pozyskano z: https://bip.brpo.gov.pl/sites/de- fault/files/2024–09/Informacja_kwartalna_kwiecien_czerwiec_2024.pdf.

Podsumowanie audytu KSeF (2024, 12 maja 2025). Pozyskano z: https://www.gov.pl/web/finanse/ podsumowanie-audytu-ksef.

Przedsiębiorstwa niefinansowe powstałe w latach 2019–2023 (2025, 3 kwietnia 2025). Pozyskano z: https:// stat.gov.pl/obszary-tematyczne/podmioty-gospodarcze-wyniki-finansowe/przedsiebiorstwa-

-niefinansowe/przedsiebiorstwa-niefinansowe-powstale-w-latach-2019-2023,24,10.html.

Świątkiewicz, J. (2001). Rzecznik Praw Obywatelskich w Polskim systemie prawnym. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Trociuk, S. (2014). Komentarz do Ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Uzasadnienie rządowego projektu ustawy o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców, druk sejmowy nr 2052, VIII kadencja Sejmu.

Wątpliwości przedsiębiorców wobec Krajowego Systemu e‑Faktur. Odpowiedź Szefa KAS z dnia 6 grudnia 2024 (2024, 12 maja 2025). Pozyskano z: https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/rpo--przedsiebiorcy-

-krajowy-system-e-faktur-kas-odpowiedz.

Wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich do Dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów z dnia 27 września 2024 r., V.511.569.2024 (2024, 12 maja 2025). Pozyskano z: https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/rpo-powodz-przedsiebiorcy-odszkodowania-

-opodatkowanie-mf-odpowiedz.

Zoll, A. (2005). Rzecznik Praw Obywatelskich z perspektywy de lege ferenda. W: R. Hauser, L. Nawacki (red.), Państwo w służbie obywateli. Księga jubileuszowa Jerzego Świątkiewicza. Łódź: Agencja Master, 89–100.

Zubik, M. (2008). Rzecznik Praw Obywatelskich (po 20 latach istnienia urzędu). Państwo i Prawo, 63(11), 3–19.

Published

2025-06-29

How to Cite

Krawiec, G. (2025). The ombudsman’s role in protecting entrepreneurs’ rights. Entrepreneurship – Education, 21(1), 13–22. https://doi.org/10.24917/20833296.211.1