Women’s Entrepreneurship in Family Businesses: the Importance of Gender in the Succession Process in Polish Family Businesses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.201.9

Keywords:

family business, gender and succession, succession, women’s entrepreneurship

Abstract

The research goal of this article is to analyze the impact of the gender of offspring on the succession strategy and development of a family business, and of a company’s successor. The author presents the following research hypothesis: There is a relationship between the gender of the offspring of the owner of a family business and the succession strategy and transfer of the company to the next generation. This article is a partial analysis of the research entitled “Implementation of selected goals of the UN 2030 Agenda by family businesses in Poland” which covered 200 such businesses. The study shows that the gender of offspring has no significance on company succession planning and no influence on the development of a company, its continuation or transfer to the next generation, or choice of successor. Therefore, the research hypothesis was not confirmed. The study also shows that decisions about selling, closing or continuing a company’s operations were completely unrelated to the gender of potential future successors. The results therefore fill a research gap in the topic discussed and provide empirical evidence for the debate on women’s succession in family businesses. By dealing with this issue, the author contributes to enriching the academic literature on such succession.

Author Biography

Sabina Klimek, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Istanbul, Turkey, and assistant professor at the Institute of Markets and Competition at the College of Business Studies of the Warsaw School of Economics, Market Analysis Unit. Former consul, commercial counselor, and head of the Trade and Investment Promotion Department of the Consulate General of the Republic of Poland in New York. Previously a journalist on Polsat News, and a reporter on the daily Panorama program on TVP2. A graduate of doctoral studies at the Warsaw School of Economics, the University of Economics in Katowice, the Mikkeli University of Technology in Finland and the University of St Andrews in Scotland. Co -founder of the European Institute „Pro Futuro Europae”. Author of many academic publications in the field of entrepreneurship, including the books “Women’s Entrepreneurship in Poland and its impact on the country’s economic development” and “Entrepreneurship without secrets”.

References

Facts and Figures: Economic Empowerment. (2018; 2023, 12 stycznia). Pozyskano z: https://www.unwomen.org/en/what -we -do/economic -empowerment/facts -and -figures

Firma rodzinna – czy może być efektywna?. (2019; 2021, 13 października). Pozyskano z: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-firma -rodzinna -czy -moze -byc -efektywna,

Firmy prowadzone przez kobiety w Polsce – Pakiet informacji. (2022; 2023, 12 stycznia). Pozyskano z:

https://hurtidetal.pl/article/art_id,37603–131/firmy -prowadzone -przez -kobiety -w -polsce -pakiet-informacji/

Firmy rodzinne – nadchodzi poważny kryzys polskich firm rodzinnych. (2021; 2023, 4 stycznia). Pozyskano z: https://firma.rp.pl/kadry -place/art19004671-firmy -rodzinne -nadchodzi -powazny -kryzys -pol- skich -firm -rodzinnych

Firmy rodzinne generują 18 proc. PKB. Nowe przepisy mają ułatwić ich sukcesję. (2021; 2023, 4 stycznia). Pozyskano z: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Firmy -rodzinne -generuja-18-proc -PKB -Nowe-przepisy -maja -ulatwic -ich -sukcesje-8089749.html,

Kobiety i biznes w Polsce. Dane i wykresy 2020. (2020; 2023, 10 stycznia). Pozyskano z: https://medium.

com/blog -transparent -data/kobiety -i -biznes -w -polsce -dane -i -wykresy-2020-8b6c2c92c826

Przedsiębiorstwa rodzinne w liczbach. (2021; 13 października). Family Business. Pozyskano z: https:// familybusiness.ibrpolska.pl/przedsiebiorstwa -rodzinne -liczbach

Alsos, G.A., Isaksen, E.J., Ljunggren, E. (2006). New venture financing and subsequent business growth in men and women -led businesses. Entrepreneurship: Theory and Practice, 30(5), 667‒686.

Badanie firm rodzinnych 2021. Polska edycja globalnego badania Family Business Survey 2021. (2021; 2023, 4 stycznia). Pozyskano z: https://www.pwc.pl/pl/pdf -nf/2021/Badanie -Firm -Rodzinnych-2021.pdf

Bağış, M., Kryeziu, L., Kurutkan, M.N., Ramadani, V. (2022). Women entrepreneurship in family business: dominant topics and future research trends. Journal of Family Business Management. DOI: https://doi.org/10.1108/JFBM-03-2022-0040

Barometr Firm Rodzinnych. W stronę wielopokoleniowości. (2020; 2021, 11 lipca). Pozyskano z: https:// assets.kpmg/content/dam/kpmg/pl/pdf/2020/02/pl -raport -kpmg -barometr -firm -rodzinnych-edycja -osma.pdf

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo 27.05.2024 r.(wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności). (2024, 28 maja). Pozyskano z: https://stat.gov.pl/obszary -tematyczne/rynek -pracy/ pracujacy -bezrobotni -bierni -zawodowo- wg- bael/pracujacy -bezrobotni -i -bierni- zawodowo-wyniki -wstepne -bael-1-kwartal-2024-roku,12,60.html

Cole, P.M. (1997). Women in Family Business. Family Business Review. X(4), 353‒371. DOI: https://doi. org/10.1111/j.1741–6248.1997.00353.x.

Coleman, S. (2007). The role of human and financial capital in the profitability and growth of women owned small firms. Journal of Small Business Management, 45(3), 303‒319. DOI: https://doi. org/10.1111/j.1540-627X.2007.00214.x.

D’amato, A. (2017). Do women perform better in family firms?. International Journal of Wine Business Research, 29(3), 299‒315. DOI: https://doi.org/10.1108/ijwbr-12-2016-0039.

Dewitt, S., Jafari -Sadeghi, V., Sukumar, A., Aruvanahalli Nagaraju, R., Sadraei R., Li F., (2022). Family dynamics and relationships in female entrepreneurship: an exploratory study. Journal of Family Business Management, Emerald Publishing Limited, vol. ahead -of -print, no. ahead -of -print. DOI: https://doi.org/10.1108/JFBM-01-2022-0013.

Drygas, P., Kowalczyk, J. (2018; 2023, 10 stycznia). Polskie firmy silne kobietami. Pozyskano z: https://ffr.pl/pl/polskie -firmy -silne -kobietami/

Du Rietz, A., Henrekson, M. (2000). Testing the female underperformance hypothesis stable URL. Small Business Economics, 14(1), 1‒10.

Dźwigoł -Barosz, M. (2017). Kształtowanie kompetencji z obszaru inteligencji emocjonalnej w procesie sukcesji przedsiębiorstw rodzinnych. Warszawa: PWN.

Eagly, A.H., Johannesen -Schmidt, M.C., Van Engen, M.L. (2003). Transformational, transactional, and laissez- faire leadership styles: a meta -analysis comparing women and men. Psychological Bulletin, 129(4), 569‒591. DOI: https://doi.org/10.1037/0033–2909.129.4.569.

Fitzgerald, M.A., Muske, G. (2002). Copreneurs: an exploration and comparison to other family businesses. Family Business Review, 15(1), 1‒16. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741–6248.2002.00001.x.

Flamholtz, E.G., Randle, Y. (2021). Czempiony Biznesu. Strategie trwałego sukcesu firm rodzinnych, Inventity Foundation, Gdańsk, p. 6.

Fleming, Q. (2000). Tajniki przetrwania firmy rodzinnej. Gliwice: One Press Small Business. Za: Kałuża, H. (2009; 2023, 4 stycznia). Firmy rodzinne w XXI wieku – specyfika i sukcesja. Zeszyty Naukowe SGGW – Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 75. Pozyskano z: https://sj.wne.sggw. pl/pdf/EIOGZ_2009_n75_s49.pdf.

Glapiak, E. (2021; 2023, 4 stycznia). Firmy rodzinne gwarantują stabilne zatrudnienie i pewne zyski dla inwestorów. Pozyskano z: https://www.forbes.pl/forum -firm -rodzinnych/2021/firmy -rodzinne-wytwarzaja -jedna -piata -naszego -pkb/ryrfrnl.

Hadryś, A. (2022; 2023, 10 stycznia). Siła kobiet w przedsiębiorstwach rodzinnych, Relacje, marzec. Pozyskano z: https://firmyrodzinne.pl/wp -content/uploads/2022/03/47 _relacje_marzec2022_web. pdf.

Hadryś -Nowak, A. (2015). Kobieca sukcesja – analiza porównawcza sytuacji kobiet w sukcesji w wybranych krajach świata. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XVI, 7(I), 95‒104.

Hadryś -Nowak, A. (2016; 2020, 6 lipca). Kobiety dla firm rodzinnych, czy firmy rodzinne dla kobiet?. Pozyskano z: https://innpoland.pl/blogi/instytutbiznesurodzinnego/125693,kobiety -dla -firm -ro- dzinnych -czy -firmy -rodzinne -dla -kobiet.

Halter, F., Schrettle, T., Baldegger, R. (2009). Effective Succession Management: A study of emotional and financial aspects in SMEs. Pozyskano z: https://www.alexandria.unisg.ch/52737/1/e_ Unternehmensnachfolge.pdf

Hamilton, E. (2006). Whose story is it anyway? Narrative accounts of the role of women in founding and establishing family businesses. International Small Business Journal, 24(3), 253‒271. DOI: https:// doi.org/10.1177/0266242606063432.

Idígoras Gamboa, I., Vicente Molina, A., Aldamiz -Echevarría González de Durana, C. (2009). El proceso de sucesión en las pymes familiares: algunas claves de su éxito. W: S. Cossío, J. Francisco (red.), Administrando en entornos inciertos, XXIII Congreso Anual AEDEM (1‒20), Sewilla: ESIC.

Jeżak, J., Popczyk, W., Winnicka- Popczyk, A. (2004). Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój. Warszawa: Difin.

Kałuża, H. (2009; 2023, 4 styczeń). Firmy rodzinne w XXI wieku – specyfika i sukcesja. Zeszyty Naukowe SGGW – Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 75. Pozyskano z: https://sj.wne.sggw.pl/pdf/EIOGZ_2009_n75_s49.pdf.

Klimek, S. (2020). Przedsiębiorczość kobiet w Polsce i jej wpływ na rozwój gospodarczy kraju. Warszawa: Difin.

Kosmaczewska, J., Malinowski, M., Poczta, W., Anyebe, D. (2021; 2023, 23 stycznia). GUESSS Poland – Final Report. Poznań: Poznan University of Life Sciences. Pozyskano z: https://www.guesssurvey. org/resources/nat_2021/GUESSS_Report_2021_Poland.pdf.

Lewandowska, A. (red.). (2013; 2023, 20 stycznia). Diagnoza sytuacji sukcesyjnej w przedsiębiorstwach rodzinnych w Polsce. Pozyskano z: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2970/Kody_Wartosci_diagnoza_sytuacji_sukcesyjnej_w_przedsiebiorstwach_rodzinnych_w_polsce.pdf

Lewandowska, A., Tylczyński, Ł. (2014; 2023, 23 stycznia). Barometr sukcesyjny i prognozowane ścieżki kariery dzieci z firm rodzinnych, Instytut Biznesu Rodzinnego. Pozyskano z: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/4903/Baromet%20 Sukcesyjny.pdf?sequence=1

Lewandowska, M. (2021; 2023, 12 stycznia). Kobiety w firmach rodzinnych – co się zmieniło na przestrzeni lat. Family Business. Pozyskano z: http://familybusiness.ibrpolska.pl/kobiety -firmach-rodzinnych.

Licznerska, M., Rembiasz, M. (2018). Znaczenie kobiet w firmach rodzinnych: wczoraj, dziś, jutro. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIX, 7(I), 459‒474.

Lipiec, J. (2017a). Ład przedsiębiorstwa rodzinnego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

Lipiec, J. (2017b). Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości rodzinnej. Organizacja i kierowanie, 1(175).

Minniti, M., Arenius, P., Langowitz, N.S. (2005; 2023, 12 stycznia). Global Entrepreneurship Monitor: 2004 Report on Women and Entrepreneurship. Pozyskano z: https://www.findevgateway. org/sites/default/files/publications/files/mfg -en -paper -gem-2004-report -on -women -and-entrepreneurship-2005_0.pdf.

Nguyen, M.H., Nguyen, H.T.T, Le, T.T., Luong, A.P., Vuong Q.H. (2022). Gender issues in family business research: A bibliometric scoping review. Journal of Asian Business and Economic Studies, 29(3), 166‒188. DOI: https://doi.org/10.1108/JABES-01-2021-0014.

Nielsen, S., Huse, M. (2010). The contribution of women on boards of directors: going beyond the surface. Corporate Governance: An International Review, 18(2), 136‒148. DOI: https://doi.org/10.111 1/j.1467–8683.2010.00784.

Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. (2011; 2023, 10 stycznia). Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/12839kobiety.pdf.

Ramadani, V., Hisrih, R.D., Anggadwita, G., Alamanda, D.T. (2017). Gender and succession planning:

opportunities for females to lead Indonesian family businesses. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 9(3), 229‒251. DOI: https://doi.org/10.1108/IJGE-02-2017-0012.

Raport EY: Najpierw doświadczenie u innych, potem własna firma. (2023, 20 stycznia). Pozyskano z: https://przedsiebiorcaroku.pl/news/raport -ey -najpierw -doswiadczenie -u -innych -potem -wlasna-firma/

Tarnawa, A. (ed.). (2022; 2023, 10 stycznia). Raport z badania przedsiębiorczości: Global Entrepreneurship Monitor. Polska 2022. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Raport-GEM -Polska-2022.pdf

Tharenou, P., Latimer, S., Conroy, D. (1994). How do you make it to the top? An examination of influences on women’s and men’s managerial advancement. Academy of Management Journal, 37, 4, 899‒932.

Tytanki pracy. Kobiety na rynku pracy w dobie cyfrowej transformacji. (2021; 2023, 10 stycznia). Pozyskano z: https://www.delab.uw.edu.pl/wp -content/uploads/2021/09/WomanUpdate_Raport_2021.pdf

Umans, I., Lybaert, N., Steijvers, T., Voordeckers,W. (2021). The family CEO’s effect on succession planning: founder status, difficulties with letting go and gender differences. Gender in Management: An International Journal, 36(5), 659‒673. DOI: https://doi.org/10.1108/GM-01-2020-0007.

Weiss, P. (2022; 2023, 12 stycznia). Sprawozdanie w sprawie osiągnięcia przez kobiety niezależności ekonomicznej dzięki przedsiębiorczości i samozatrudnieniu. Pozyskano z: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2022-0096_PL.html.

Więcek -Janka, E. (2014). Model sukcesji jako przykład zarządzania zmianą w przedsiębiorstwach rodzinnych. Marketing i Rynek, 5, 1249‒1258.

Women, Business and the Law 2022. (2022; 2023, 11 stycznia). Pozyskano z: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/36945/9781464818172.pdf

Women’s Economic Opportunity 2012. (2012; 2023, 12 stycznia). Economist Intelligence Unit Limited. Pozyskano z: https://www.juntadeandalucia.es/haciendayadministracionpublica/planif_presup/ genero/documentacion/Women_Economic_index2012.pdf

Published

2024-06-27

How to Cite

Klimek, S. (2024). Women’s Entrepreneurship in Family Businesses: the Importance of Gender in the Succession Process in Polish Family Businesses. Entrepreneurship – Education, 20(1), 157–179. https://doi.org/10.24917/20833296.201.9