A review of research on the efficiency and productivity of primary and secondary education in Poland, conducted using the Data Envelopment Analysis and the Malmquist index

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.192.8

Keywords:

DEA, middle school, overview, elementary school, high school

Abstract

This research aims to present and evaluate research conducted using Data Envelopment Analysis (DEA) and the Malmquist index on Polish educational institutions. A systematic and critical review of the literature on the subject was used to illustrate the progress of research on primary and secondary education. The studies were analysed for various criteria, considering 1) DEA and Malmquist index models, 2) groups and level of analysis of the educational system, and 3) data sources and variables adopted for the study. The review results show that while there is little research on Polish educational education compared to the analysis of higher education, it is relatively more diverse than universities. Given that there has previously been no review of studies on the use of the DEA method and the Malmquist index for analysing the educational system in Poland, this article has filled the gap. In addition, undeveloped areas have been identified, as well as data sources and models used in previous research, which should guide future researchers involved in educational system analysis to develop further and expand their research.

Author Biography

Łukasz Brzezicki, Urząd Statystyczny w Gdańsku

Łukasz Brzezicki, PhD in social sciences in economics and finance. Author of more than 40 publications. His main areas of interest are the various institutions that operate around the education system, higher education and science. He specialises in using the nonparametric Data Envelopment Analysis method and the Malmquist index.

 

References

Aparicio, J., Cordero, J.M., Gonzalez, M., Lopez -Espin, J.J. (2018). Using non -radial DEA to assess school efficiency in a cross -country perspective: An empirical analysis of OECD countries. Omega, 79, 9‒20. https://doi.org/10.1016/j.omega.2017.07.004

Aristovnik, A. (2012). The Impact of ICT On Educational Performance and Its Efficiency in Selected EU and OECD Countries: A Non -Parametric Analysis. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(3), 143‒152.

Biernacki, M. (2013). Ocena efektywności instytucji publicznych w sektorach edukacji i ochrony zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Biernacki, M., Ejsmont, W. (2017). Ocena działalności i efektywności kształcenia wrocławskich liceów. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 318, 13‒22.

Brzezicki, Ł. (2020a). Przegląd badań dotyczących efektywności i produktywności polskiego szkolnictwa wyższego, prowadzonych za pomocą metody DEA i indeksu Malmquista. Ekonomia – Wroclaw Economic Review, 26(2), 19‒40. https://doi.org/10.19195/2658–1310.26.2.2

Brzezicki, Ł. (2020b). Wykorzystanie metody DEA do pomiaru efektywności liceów ogólnokształcących w Szczecinie. Studia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski, 2(33), 18‒31. https://doi/org/10.7172/1733–9758.2020.33.2

Brzezicki, Ł. (2018; 2023, 22 maja). Zestawienie badań efektywności i produktywności szkół należących do systemu oświaty w Polsce realizowanych za pomocą metody DEA i indeksu Malmquista. Pozyskano z: https://www.researchgate.net/publication/322655827_Zestawienie_badan_efektywnosci_i_produktywnosci_szkol_nalezacych_do_systemu_oswiaty_w_Polsce_realizowanych_za_ pomoca_metody_DEA_i_indeksu_Malmquista

Brzezicki, Ł., Pietrzak, P., Cieciora, M. (2022). Efficiency of the Education System (Primary, Secondary and Tertiary) in Particular Voivodeships of Poland. Ekonomika regiona / Economy of regions, 18(2), 494‒508. https://doi.org/10.17059/ekon.reg.2022-2-14

Chodakowska, E. (2009). Przykłady zastosowań metody Data Envelopment Analysis w badaniu efektywności podmiotów sektora edukacji. Problemy Zarządzania, 7(4), 91‒112.

Chodakowska, E. (2015). The Future of Evaluation of Lower Secondary Schools’ Management. Business Management and Education, 13(1), 112–125. https://doi.org/10.3846/bme.2015.256

Chodakowska, E., Komuda, M. (2010). Zgodność rankingów jednostek sektora edukacji uzyskanych za pomocą metody obwiedni danych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 107, 492‒500.

Dima, B., Kotosz, B., Dima, Ş.M. (2020). Early childhood and primary education efficiency in Europe:

a data envelopment analysis approach. Hungarian Statistical Review, 3(1), 18–45. https://doi. org/10.35618/hsr2020.01.en018

Dincă, M.S., Dincă, G., Andronic, M.L., Pasztori, A.M. (2021). Assessment of the European Union’s Educational Efficiency. Sustainability, 13(6), 3116. https://doi.org/10.3390/su13063116

Gałecka, M. (2022). Produktywność polskiego szkolnictwa średniego. Optimum. Studia Ekonomiczne, 1(107), 127‒141. https://doi.org/10.15290/oes.2022.01.107.09

Gałecka, M., Kuropka, I., Szabela -Pasierbińska, E. (2022). The efficiency of public spending on education: Lower and higher secondary education. Ekonomia – Wroclaw Economic Review, 28(1), 7‒23. https://doi.org/10.19195/2658–1310.28.1.1

Galiński, P. (2016). Znaczenie subwencji oświatowej w finansowaniu zadań oświatowych w gminach. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 4(82/1), 711–719. https://doi.org/10.18276/ frfu.2016.4.82/1-59

Gospodarowicz, M. (2009). Jednostki samorządu terytorialnego w kształtowaniu kapitału ludzkiego. W: Instytucjonalne instrumenty kształtowania kapitału ludzkiego i społecznego na obszarach woj. mazowieckiego (nr 138), M. Gospodarowicz, H. Kałuża, D. Kołodziejczyk, A. Wasilewski (red.), Warszawa: Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy.

Haddad, M.Z., Heong, Y.M. (2021). A Systematic Review of Determining the Input and Output Variables to Measure the School Efficiency by Data Envelope Analysis Method. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(12), 4209‒4222.

Hauer, A. (2016). Efektywność zmian systemowych w sektorze szkolnictwa zawodowego po 1999 roku. Warszawa: CeDeWu.

Herman, S. (2014). Badanie efektywności szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w Polsce z zastosowaniem Data Envelopment Analysis. W: Matematyka i informatyka na usługach ekonomii rozważania ogólne modele, W. Jurek (red.). Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Kaczyńska, A. (2016). The efficiency of public spending on primary education in the Greater Poland Voivodeship. The Business and Management Review, 7(5), 449‒456.

Kaczyńska, A. (2017). Oświata i wychowanie jako zadanie publiczne gmin. Czynniki wpływające na efektywność wydatków budżetowych. Warszawa: CeDeWu.

Kozuń -Cieślak, G. (2010). Efektywność wydatków publicznych na edukację w krajach UE. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 112, 373‒382.

Mergoni, A., Soncin M. , Agasisti, T. (2023). The effect of ICT on schools’ efficiency: Empirical evidence on 23 European countries. Omega, 119, 102891. https://doi.org/10.1016/j.omega.2023.102891

Osiewalski, J., Prędki, A., Szulik, G. (2021). Efektywność edukacyjna małopolskich liceów – analiza porównawcza. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie / Cracow Review of Economics and Management, 5(989), 49‒68. https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2020.0989.0503

Polcyn, J. (2016). Szkolna polityka kadrowa polskich gmin a wyniki egzaminacyjne. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2(109), 35‒45.

Polcyn, J. (2010). Data Envelopment Analysis (DEA) w szkole ponadgimnazjalnej. Przedsiębiorstwa przyszłości, 3(4), 80‒88.

Polcyn, J. (2014a). Efektywność kształcenia w liceach ogólnokształcących na tle powiatów województwa wielkopolskiego z zastosowaniem analizy DEA. W: Rozwój regionalny i jego determinant (t. I), D.J. Mierzejewski, J. Polcyn (red.). Piła: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Stanisława Staszica w Pile.

Polcyn, J. (2014b). Zastosowanie Data Envelopment Analysis jako miernika zróżnicowania edukacyjnego regionów. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 37(1), 333‒343.

Staniewska -Garsztka, A., Garsztka, P. (2011). Badanie efektywności działalności szkół podstawowych w gminach województw lubuskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego z zastosowaniem metody DEA. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 203, 86‒103.

Staniewska -Garsztka, A., Garsztka, P. (2012). Zastosowanie metody DEA do badania efektywności nauczania w szkołach powiatów grodzkich w Polsce w latach 2008‒2010. W: Modelowanie i prognozowanie zjawisk społeczno‑gospodarczych: aktualny stan i perspektywy rozwoju, B. Pawełek (red.), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Wojarska, M. (2023). The efficiency of social services provided by the municipalities: primary education case study. Ekonomia i Prawo. Economics and Law, 22(4).

Published

2023-12-31

How to Cite

Brzezicki, Łukasz. (2023). A review of research on the efficiency and productivity of primary and secondary education in Poland, conducted using the Data Envelopment Analysis and the Malmquist index. Entrepreneurship – Education, 19(2), 115–129. https://doi.org/10.24917/20833296.192.8