Advantages and disadvantages of EU funding programmes for SME internationalisation in Poland
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.191.6Keywords:
export support, internationalization, public financial support, international tradeAbstract
This article aims to analyse the public financial support programmes for SME internationalisation available to Polish companies, with a view to identifying and potentially eliminating existing barriers. The three programmes under consideration are “Polish Tech Bridges,” “SME Internationalisation,” and “Go to Brand.” These programmes were evaluated based on certain criteria and then analysed for present barriers. The study was conducted via desk research of relevant project documentation, including the regulations. Each programme was compared across several aspects, which allowed the differences between them to be demonstrated. These aspects concerned support projects both at the stage of obtaining and implementing assistance and after project completion. The study revealed that these programmes are characterised by different – but not completely unique – advantages and disadvantages. Consequently, their appeal to companies varies depending on factors such as the company’s experience, location, or resources. Based on the identified disadvantages that constitute a barrier for SMEs to access finance, institutions could modify these programmes to enhance the accessibility of public support for SME internationalisation.
References
Bannò, M., Torres, M., Varum, C. (2011). The Use of Public Support in Internationalization Activities, Firms’ Competencies and Internationalization Requirements. International Proceedings of Economics Development and Research, 24, 20-25. http://hdl.handle.net/10773/6552
Brojakowska-Trząska, M. (2015). Wsparcie internacjonalizacji – programy stymulowania umiędzynarodowienia mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 848(116), 32-43. http://www.wzieu.pl/zn/848/ZN_848.pdf
Claeys, T., De Maeseneire W. (2012). SMEs, foreign direct investment and financial constraints: The case of Belgium. International Business Review, 21, 408-424. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2011.03.004
Daszkiewicz N. (2014). Przedsiębiorczość międzynarodowa jako nowy obszar badań w teorii internacjonalizacji. W: A. Budnikowski, A. Kuźnar (red.), Nowe procesy w gospodarce światowej: wnioski dla Polski. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, 207-219.
Drabik, I., Krawuczka, A. (2015). Motywy i bariery internacjonalizacji zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach. Przegląd Nauk Stosowanych, 7(1), 49-59. http://cms.strona.gwsp.hostingasp.pl/pliki/Slajd100/PNS%20nr%207.pdf
Głód, W. (2014). Internacjonalizacja w procesie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw – wybrane wyniki badań empirycznych. W: T. Sporek, S. Talar (red.), Międzynarodowe stosunki gospodarcze: nowe wyzwania współczesnej gospodarki światowej. Kartowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 80-89.
Gorynia, M., Jankowska, B. (2007). Teorie internacjonalizacji. Gospodarka Narodowa, 219(10), 21-44. https://doi.org/10.33119/GN/101377
Jeyarajah, S. (2021). A Survey of the Evolution of International Trade Theories. IOSR Journal of Economics and Finance, 10(6), 66-70. https://dx.doi.org/10.9790/5933-1006066670
Kundera, J. (2018). Współczesne teorie wymiany międzynarodowej. Światowy handel po kryzysie 2008 r. Wrocław: E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Majka, A., Puchalska, K. (2021). Bariery internacjonalizacji mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Wiadomości Statystyczne. The Polish Statistician, 66(9), 17-31. http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0015.2698
Pietrasiński, P. (2011). Wspieranie przez rządy procesów internacjonalizacji rodzimych przedsiębiorstw - cz. 2. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 111(1), 127-142. bwmeta1.element.ekon-element-000171234801
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (2022, 3 września). Polskie Mosty Technologiczne. Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Pozyskano z https://www.paih.gov.pl/pmt [dostęp z dnia 03.09.2022]
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2022, 1 września). Ocena internacjonalizacji krajowych przedsiębiorstw z obszaru specjalizacji KIS. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozyskano z https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Raport-kocowy_Internacjonalizacja_WCAG.pdf
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2022, 3 września). Internacjonalizacja MŚP. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozyskano z https://www.parp.gov.pl/component/grants/grants/internacjonalizacja-msp#wyniki_i_archiwum
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2022, 3 września). Go to Brand. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozyskano z https://www.parp.gov.pl/component/grants/grants/go-to-brand
Ramos, L., Zarzoso, I. (2010). The Effect of Technological Innovation on International Trade. A Nonlinear Approach. Economics, 4, 1-37. http://dx.doi.org/10.5018/economics-ejournal.ja.2010-11
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Entrepreneurship – Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).