Tendencje rozwoju handlu elektronicznego

Autor

  • Marta Kawa Uniwersytet Rzeszowski
  • Dominika Dziura Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.181.4

Słowa kluczowe:

determinanty wykorzystania handlu elektronicznego, handel elektroniczny, handel tradycyjny, sklepy internetowe

Abstrakt

Handel elektroniczny to obszar gospodarki rozwijający się bardzo intensywnie w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Pojawienie się w połowie lat 90. takich przedsiębiorstw, jak eBay czy Amazon, i ich powodzenie pociągnęły za sobą mnóstwo podobnych inwestycji. Łatwy i szybki sposób dokonywania transakcji zadecydowały o gwałtownym rozwoju e-commerce. E-handel polega na zawieraniu transakcji handlowych i sprzedaży towaru dzięki urządzeniom elektronicznym takim jak telefon czy komputer, przez sieć internetową. Patrząc na rozwój handlu internetowego, można zauważyć, że w jego ramach wiele firm chce odnieść sukces. Nie ma wątpliwości co do tego, że podejście przedsiębiorców do e-commerce uległo zmianie. Coraz więcej z nich ma świadomość, że można z sukcesem sprzedawać produkty wyłącznie przez Internet. Jeszcze dekadę temu przez sieć internetową odbywał się niewielki ułamek sprzedaży detalicznej, obecnie natomiast zakupy w sieci zmieniają całkowicie obraz handlu, a co za tym idzie - przyczyniają się do zmian w funkcjonowaniu tradycyjnych sklepów. Dzieje się to za sprawą łatwego dostępu do Internetu, poprawy infrastruktury w kanale e-commerce, zwiększającej się liczby e-sklepów i w efekcie - wzrastającej liczby osób, które dokonują zakupów w sieci. Ważnym aspektem dla każdego biznesu e-commerce jest zrozumienie potrzeb klientów korzystających w głównej mierze z urządzeń mobilnych i dostarczenie im odpowiednich rozwiązań oraz doświadczeń zakupowych. Na podstawie obserwacji oraz analiz można przyjąć tezę, że handel elektroniczny nadal będzie się rozwijał, jednak dynamika wzrostu będzie na niższym poziomie.

Biogramy autorów

Marta Kawa - Uniwersytet Rzeszowski

Marta Kawa, dr nauk ekonomicznych. Adiunkt dydaktyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, Kolegium Nauk Społecznych, Instytutu Ekonomii i Finansów w Katedrze Marketingu i Przedsiębiorczości. Autorka licznych publikacji z zakresu ekonomii społecznej, spółdzielczości. Zainteresowania naukowe to ocena działalności przedsiębiorstw spółdzielczych i podmiotów ekonomii społecznej w Polsce.

Dominika Dziura - Uniwersytet Rzeszowski

Dominika Dziura, studentka I roku finansów i rachunkowości, studia II stopnia, Uniwersytet Rzeszowski, Kolegium Nauk Społecznych, Instytut Ekonomii i Finansów, kierunek Finanse i Rachunkowość.

Bibliografia

Bartczak, K. (2016). Bariery rozwojowe handlu elektronicznego. Wrocław: Exante.

Chełstowski, D., Szewczyk, A. (2012). Problemy rozwoju handlu elektronicznego w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica, 30, 22–43.

Deluga, W., Dyczkowska, J. (2011). E-commerce – bezpieczne zakupy. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 21, 27–38.

Dobrowolska, A. (2020; 2022, 3 marca). Trendy e-commerce na rok 2020. Jak usprawnić logistykę, aby zwiększyć sprzedaż w E-sklepie. Pozyskano z: from https://ewp.pl/artykul-z-wydania-drukowanego/trendy-w-e-commerce-na-rok2020-jak-usprawnic-logistyke-aby-zwiekszyc-sprzedaz-w-e-skle

E-commerce w Polsce. (2022, 3 marca). Pozyskano z: https://www.sempire.pl/e-commerce-w-polsce.html

E-commerce w Polsce 2019. (2022, 3 marca). Pozyskano z: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html

E-commerce w Polsce 2020. (2022, 3 marca). Pozyskano z: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html

Flis, R. (2009). Perspektywy rozwoju e-biznesu. W: Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2007–2008, A. Żołnierski (red.). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, 72–78.

Konopielko, Ł., Wołoszyn, M., Wytrębowicz, J. (2016). Handel elektroniczny. Ewolucja i perspektywy. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Uczelni Łazarskiego.

Kręt, P. (2020). E-commerce w czasie pandemii COVID-19. Management and Quality, Zarządzanie i Jakość, 2(3), 48–58.

Pokrzyk, D., Tarsa, J. (2014). Analiza poziomu wiedzy i zainteresowanie tematyką e-biznesu wśród studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie. Progress in Economic Science, 1, 193–203.

Subieta, K. (2002). Zagadnienia handlu elektronicznego. Warszawa: Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych.

Szewczyk, A. (2006). Podstawy e-biznesu. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

WTO. (2013; 2022, 3 marca). E-commerce in developing countries. Opportunities and challenges for small and medium-sized enterprises. Retrieved from: https://www.wto.org/english/res_e/ booksp_e/ecom_brochure_e.pdf

Pobrania

Opublikowane

2022-06-30

Jak cytować

Kawa, M., & Dziura, D. . (2022). Tendencje rozwoju handlu elektronicznego. Przedsiębiorczość - Edukacja, 18(1), 41–50. https://doi.org/10.24917/20833296.181.4