Kontinuum wartości pedagogicznych – metody i narzędzia na przykładzie modelu greckiego w warunkach zmienności – analiza kognitywna
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.171.9Słowa kluczowe:
edukacja, heurystyka, kryzys, model grecki, wartości pedagogiczneAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest wskazanie możliwości kształtowania młodego pokolenia przez kontynuację ponadczasowych postaw pedagogicznych w świetle aktualnego kryzysu gospodarczego. Przedmiotem analizy jest sprecyzowanie i dostosowanie dostępnych metod oraz narzędzi współczesnego pedagoga w myśl greckich systemów filozoficzno-etycznych względem towarzyszących ograniczeń i zmienności. Jako empiryczną metodę badań nad problematyką przedstawionych zagadnień wybrano analizę kognitywną. Analiza ta zyskuje na znaczeniu w kontekście aktualnych problemów gospodarczych oraz transformacji globalnych wywołanych pandemią, a tym samym zmianą mechanizmów nauczania na hybrydowy i zdalny. W niniejszym rozważaniach skoncentrowano się na roli wartości pedagogicznych na podstawie założeń greckich filozofów jako prekursorów myśli pedagogicznej w celu zdiagnozowania aktualnych potrzeb oraz czerpania inspiracji z ich dorobku metodycznego. W wyniku analizy wskazano metody i narzędzia pracy z uczniem nad komunikacją, indywidualnością i doświadczaniem przez inicjowanie społecznych kontaktów z kulturą oraz językiem. Nadano także znaczenie relacji między nauczycielem a uczniem, opartej na partnerstwie i empatii, co daje wymierne korzyści w procesie kształtowania jednostki i chroni ją przed wykluczeniem.
Bibliografia
Brandes, D., Ginnis, P.(1994). A Guide to Student - Centred Learning. Hemel Hampstead: Simon & Schuster Education, 36–57.
Budzyński, M. (2021; 20 stycznia). Wychowanie do samowychowania i samoedukacji. Pozyskano z: https://ala.edu.pl/koncepcja
Chrzanowska, I., Szumski, G. (red.). (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: FRSE.
Czekańska-Mirek, B. (2016). Elementy coachingu jako narzędzie procesu nauczania i oceniania w dydaktyce języka obcego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Danek, Z (2020). Lider o słabym głosie, czyli wizerunek własny Izokratesa. Meander, 75 (2020), 3–25.
Delikonstantinidou, A. (2020). Socrates Now or The Apology Project: From Greek Roots to Transnational Routes. Ex-centric Narratives: Journal of Anglophone Literature, Culture and Media, 4, 206–219.
Dembiński, B. (red.). (2000). W kręgu filozofii klasycznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Frodeman, R., Briggle, A. (2016). Socrates tenured : the institutions of twenty-first-century philosophy. London: Rowman & Littlefield International.
Jacko, J.F. (2017). Klasyczny ideał kształcenia a potrzeby społeczne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jodłowska, B. (2016). Wokół początków pedagogiki. W trosce o powrót do Pedagogiki Sokratejskiej. Polska Myśl Pedagogiczna, 2, 83–99.
Gaj, B. (2020). Styl łacińskich traktatów Firmicusa Maternusa i Filastra z Brescii (IV w. p.n.e.). Stylistyka, 29, 411–423.
Giovanni, R. (2000). Historia filozofii starożytnej. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Koutsoyiannis, D. Mamassis, N. (2021). From mythology to science: the development of scientific hydrological concepts in Greek antiquity and its relevance to modern hydrology. Hydrology and Earth System Science, 25. Pozyskano z: http://www.hess.copernicus.org
Krokiewicz, A., Domański, J. (2007). Gnothi seauton – Poznaj siebie!. Meander, 62(3–4), 197–210.
Krońska, I. (2001). Myśli i ludzie – Sokrates. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Kwietniewska, M. (2020). Plato and Aristotle in the light of research on Indo-European culture. Kultura i Wartości, 29, 113–137.
Litak, S. (2010). Historia wychowania. Tom I. Kraków: WAM.
Łażewska, D. (2011). Filozofia dla pracujących. Józefów: WSGE.
Maliszewski, R. (2019). Rola dialogu w procesie wychowawczym. Pedagogika Społeczna, 1(71), 100–104. doi: 10.35464/1642-672X.PS.2019.1.06
Marek, S., Szymańska-Wieczorek, A. (2011). Przyczyny i przewidywane skutki kryzysu finansowego XXI wieku. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 21, 228–234.
Morańska, D. (2017), Refleksyjne uczenie się w akademickiej edukacji zdalnej. Edukacja – Technika – Informatyka, 1(19).
Ogłoza, E. (2000). Metody nauczania w kształceniu literackim. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Śmigaj, J. (2010). Rozmowy tuskulańskie – Cyceron. Tom V. Warszawa: Agora.
Szyrwińska-Hörig, A. (2021). Problem słabości woli w filozofii Leibniza w kontekście wczesnonowożytnych indeterministycznych teorii wolności. Studia z Historii Filozofii, 1(12), 7–24.
Teodorovich, Z.B. (2021). O logosie w pismach Filona z Aleksandrii – ewolucja tematyki o logosie według doktryny metafizycznej Filona w starożytnej filozofii greckiej. Colloquium Journal, 1(88), 26–32.
Thagard, P. ( 2014). Kogniwistyka. W: Zalta, E.N. (red.). Cognitive Science. Stanford University. Pozyskano z: https://www.wikiwand.com/pl/Kognitywistyka#/Przypisy
Wasilewski, M. (2017). Pedagogika grecka – od Protagorasa do Posejdoniosa. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Wojnowski, J. (2002). Wielka encyklopedia. Tom 11. Warszawa: PWN.
Zalewska-Jura, H. (2021). Sekret Chloris, czyli o greckich antroponimach w Pieśniach Horacego. Między oryginałem a przekładem, 1(51), 125–138.
Zalta, E.N. (red.). (2017). The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2016 Edition). The Metaphysics Research Lab. Pozyskano z: http://plato.stanford.edu/
Zarzycki, L.(2012). Teoretyczne podstawowe wychowania. Jelenia Góra: Karkonoska Szkoła Wyższa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).