Kształtowanie postaw przedsiębiorczych studentów wobec współczesnych wyzwań rozwojowych

Autor

  • Lidia Kaliszczak Uniwersytet Rzeszowski Instytut Ekonomii i Finansów
  • Katarzyna Sieradzka Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. K. Pułaskiego w Radomiu Wydział Ekonomii i Finansów Katedra Ekonomii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.162.8

Słowa kluczowe:

postawa przedsiębiorcza, przedsiębiorczość, wyzwania rozwojowe

Abstrakt

W artykule podjęto próbę argumentacji tezy, że kształtowanie postaw przedsiębiorczych staje się współcześnie imperatywem wobec zmian zachodzących w otoczeniu, a przedsiębiorczość jest w dużej mierze postawą aprobowaną przez młode pokolenie, które założenie własnej firmy traktuje jak potencjalną opcję kariery zawodowej. Celem była identyfikacja postaw przedsiębiorczych studentów w kontekście ich znaczenia wobec współczesnych wyzwań rozwojowych. Omówiono rolę edukacji dla właściwego rozumienia istoty i uwarunkowań przedsiębiorczości oraz przejawiania przedsiębiorczych postaw i zachowań dla potrzeb rozwoju nowoczesnej gospodarki i wzrostu dobrobytu społeczeństwa. Na podstawie własnych badań empirycznych przeprowadzono analizę i ocenę przedsiębiorczej postawy studentów, identyfikowanej poprzez cechy osobowościowe, uznawane wartości oraz skłonność do aktywności na rynku pracy przez wybór zawodu przedsiębiorcy jako ścieżki kariery zawodowej. Motywy i przejawy tych zachowań analizowano z wybranymi czynnikami społecznymi, takimi jak miejsce zamieszkania czy tradycje rodzinne, a także według kategorii płci oraz wybranego profilu kształcenia. Wyniki badań dowodzą, że przedsiębiorczość wśród studentów jest w dużej mierze aprobowaną postawą, ale bycie przedsiębiorcą pozostaje w sferze intencji.

Biogramy autorów

Lidia Kaliszczak - Uniwersytet Rzeszowski Instytut Ekonomii i Finansów

Lidia Kaliszczak, dr nauk ekonomicznych, zastępca dyrektora Instytutu Ekonomii i Finansów w Kolegium Nauk Społecznych Uniwersytetu Rzeszowskiego. Jej zainteresowania badawcze dotyczą istoty, uwarunkowań i form przejawiania przedsiębiorczości, rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, kreatywności oraz innowacyjności.

Katarzyna Sieradzka - Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. K. Pułaskiego w Radomiu Wydział Ekonomii i Finansów Katedra Ekonomii

Katarzyna Sieradzka, dr nauk ekonomicznych, wykładowca na Wydziale Ekonomii i Finansów Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu. Jej zainteresowania badawcze i naukowe dotyczą determinant rozwoju sektora przedsiębiorstw, w tym źródeł finansowania, innowacyjności i konkurencyjności.

Bibliografia

Covey, R.S. (2007). 7 nawyków skutecznego działania. Warszawa: Dom Wydawniczy Rebis.

Dominiak, P. (2005). Sektor MSP we współczesnej gospodarce. Warszawa: PWN.

Drucker, P.F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE.

Foster, R., Kaplan, S. (2003). Twórcza destrukcja. Łódź: Galaktyka.

GEM Polska. (2017). Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska. Warszawa: PARP. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/parp_2_raport_gem_internetpl_2017.pdf

GEM Polska. (2018). Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska 2017/18. Warszawa: PARP. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/raport%20z%20badania%20global%20entrepreneurship%20monitor_2017_2018.pdf

GEM Polska. (2019). Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska. Warszawa: PARP. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/component/publications/publication/gem-polska-raport-z-badania-przedsiebiorczosci-2019

Gruszewska, E. (2014). Transformacja wartości a postawy przedsiębiorcze Polaków. Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, 17(3), 91–101.

Kaliszczak, L. (2011). Schumpeterowska teoria przedsiębiorczości i jej współczesne implikacje. Nauki o zarządzaniu. Management Science. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 216(8), 345–355.

Kaliszczak, L., Sieradzka, K. (2018). Zachowania przedsiębiorcze – współczesne wyzwania. Radom: Wydawnictwo Spatium.

Kraśnicka, T. (2002). Koncepcja rozwoju przedsiębiorczości ekonomicznej i pozaekonomicznej. Seria: Prace Naukowe, Akademia Ekonomiczna w Katowicach. Katowice: Wydawnictwo Uczelniane AE.

Kraśnicka, T., Głód, G., Ludvik, L., Peterkova, J. (2014). Uwarunkowania intencji przedsiębiorczych studentów uczelni ekonomicznych Polski i Czech. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 10, 316–332.

Kuratko, D.F., Hodgetts, R.M. (2001). Entrepreneurship. A contemporary approach. Fort Worth: Harcourt College Publishers.

Maciejewski, M. (2018). Postawy i działania przedsiębiorcze w Polsce i na świecie w świetle oceny kształcenia biznesowego. Horyzonty Wychowania, 17(43), 209–220. doi: 10.17399/HW.2018.174318.

Rachwał, T., Wach, K. (2016). Badanie intencji przedsiębiorczych młodego pokolenia: wyniki ankietyzacji wśród studentów kierunków nieekonomicznych. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 12, 405–415.

Stevenson, H.H., Jarillo-Mossi, J.C. (1990). A Paradigm of Entrepreneurship: Entrepreneurial Management. Strategic Management Journal, 11(4), 17–27.

Szkwarek, W. (2019). Wykształceni bezrobotni. Pozyskano z: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Wyksztalceni-bezrobotni-7652956.html

Timmons, J.A. (1990). New venture creation. Boston: Richard D Irwin.

Wach, K., Wojciechowski, L. (2016). Entrepreneurial Intentions of Students in Poland in the View of Ajzen’s Theory of Planned Behaviour. Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(1), 83–94.

Wąsowska, A. (2016). Who Doesn’t Want to be an Entrepreneur? The Role of Need for Closure in Forming Entrepreneurial Intentions of Polish Students. Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(3), 27–39.

Wennekers, S., Thurik, R. (1999). Linking Entrepreneurship and Economic Growth. Small Business Economics, 13, 27–56.

Żur, A. (2014). Exploring the Role of Inspiration in Entrepreneurship Education. Horyzonty Wychowania, 13(26), 179–194.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-25

Jak cytować

Kaliszczak, L. ., & Sieradzka, K. . (2020). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych studentów wobec współczesnych wyzwań rozwojowych. Przedsiębiorczość - Edukacja, 16(2), 99–112. https://doi.org/10.24917/20833296.162.8