Rola pytań w rozwijaniu przedsiębiorczości uczniów w młodszym wieku szkolnym
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.162.5Słowa kluczowe:
edukacja wczesnoszkolna, opinie nauczycieli, przedsiębiorczość, rola pytańAbstrakt
W artykule podjęta została tematyka dotycząca roli pytań w rozwijaniu przedsiębiorczości uczniów w młodszym wieku szkolnym. Celem artykułu było ukazanie, jaką rolę w kształtowaniu postawy przedsiębiorczej dzieci pełnią pytania według taksonomii Blooma, uzyskanie informacji, jakiego rodzaju pytania w praktyce stosują badani nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej oraz jak postrzegają oni przedsiębiorczość. Treści artykułu wzbogacono wynikami badań sondażowych z wykorzystaniem techniki ankiety. Uzyskane dane wskazują, że badani nauczyciele głównie deklarują stosowanie pytań z niższych poziomów organizacji myślenia (wiadomości, rozumienia, zastosowania), które w mniejszym zakresie niż pytania z poziomu oceniania, analizy i syntezy pobudzają uczniów do bardziej złożonych operacji myślowych. Większość respondentów postrzega przedsiębiorczość szeroko i wykracza poza ekonomiczne ujęcie zagadnienia. Badani nauczyciele potrafią wskazać nieliczne strategie rozwijania przedsiębiorczości, jednak brak wśród nich strategii formułowania pytań prowokujących do myślenia i pogłębionej refleksji. Uzyskana wiedza może stać się przyczynkiem do zwrócenia uwagi obecnych i przyszłych nauczycieli na ten ważny aspekt rozwijania i pobudzania przedsiębiorczości. Artykuł zawiera także przykłady strategii i dobrych praktyk wykorzystujących pytania w rozwijaniu postawy przedsiębiorczej uczniów.
Bibliografia
Adamek, I., Bałachowicz J. (red.). (2011). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Kraków: Impuls.
Axelsson, K., Hägglund, S., Sandberg, A. (2015). Entrepreneurial Learning in Education. Preschool as a Take-Off for the Entrepreneurial Self. Journal of Education and Training, 2(2), 40–58.
Brzezińska, A., Schmidt, J. (2008). Przedsiębiorczość jako warunek udanego startu w dorosłość. W: A. Andrzejczak (red.), Przedsiębiorczość w edukacji. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, 21–23.
Fisher, R. (1999). Uczymy, jak myśleć. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Ir, E. (2016). Nauczyciel w kontekście zmian społecznych. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 1(7), 51–56.
Ir, E., Janiszewska, M. (2015). Hierarchia wartości nauczycieli przedszkoli miasta Krakowa. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 2(6), 73–80.
Klus-Stańska, D. (2000). Po co nam wiedza potoczna w szkole? W: K. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kłos, Z. (2012). Innowacyjność i przedsiębiorczość innowacyjna. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
Kondracka-Szala, M., Malinowska, J. (2016). Studiowanie – czas na rozwijanie postawy przedsiębiorczej nauczycieli dziecka młodszego? Analiza porównawcza programów kształcenia w zakresie przedsiębiorczości na polskim i fińskim uniwersytecie. E-mentor, 3(65), 4–14.
Łobocki, M. (1984). Metody badań pedagogicznych. Warszawa: PWN.
Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.
Oelszlaeger-Kosturek, B. (2017). Przedsiębiorczość – istota i sposoby kształtowania w procesie edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Murzyn, U. Szuścik (red.), Przedsiębiorczość jako wartość w edukacji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 154–166.
Paul, R., Binker, A.J.A., Charbonneau, M. (1996). Crictical Thinking. Handbook. Sonoma: State University.
Pilch, T. (1995). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo ŻAK.
Runco, M.A. (2003). Idea evaluatio, divergent thinking and creativity. W: M.A. Runco (red.), Critical creative processes. Creskill: Hampton Press, Inc.
Sternberg, R.J., Spear-Swerling, L. (2003). Jak nauczyć małe dzieci myślenia. Gdańsk: GWP.
Sufa, B., Grzywniak, C., Vaskevic-Buś, J. (2019). Kompetencje społeczne uczniów w młodszym wieku szkolnym. Prace Monograficzne – Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, 924.
Sufa, B., Janas M. (2017). O rozwijaniu inicjatywności i przedsiębiorczości uczniów w młodszym wieku szkolnym. W: T. Łączek (red.), Wychowanie do sukcesu życiowego – wybór czy konieczność. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
Turska, D. (2006). Skuteczność ucznia. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Witkowski, L. (2007). Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, t. 3. Warszawa: IBE.
Zoller E. (2009). A dlaczego? Jak odpowiadać na trudne pytania dzieci. Gdańsk: GWP.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).